nyheter
omvärldsanalys
JMIC skapar portal
för åtkomst till Covid-19-kunskaper.
Omvärldsanalys
USA rapporterar 22,6 procents hotellbeläggning
för veckan fram till 28 mars - 2020.
Island står enat
Meet in Reykjavík:
United With Strength.
innovationer skapar möten
De 10 mest innovativa entreprenörerna
i Sverige 2020.
omsättningen minus 70-80 procent
Färsk statistik från UC:
Konkurser inom hotell- och restaurang ökar med 123 procent
positivt besked
Nordiska Hissmässan
samlar hela hissbranschen i Stockholm hösten 2020.
innovationer skapar möten
Fem innovationer
som kommer att revolutionera modeindustrin tilldelas 1 miljon euro av H&M Foundation.
ett bra beslut
SkiStars skidanläggningar
i Åre, Sälen och Vemdalen stängs från 6 april.
Event
Expo 2020 Dubai
skjuts upp i ett år.
språnget
Nordens största event
på temat omvärldsanalys omvandlas till Virtual IntelliSummit 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
All-time-high i eventmarknadsföring – omsatte 4,3 miljarder kronor

Investeringarna i eventmarknadsföring slog rekord under 2017. Totalt ökade investeringarna med 8,4 procent till en omsättning på 4,3 miljarder kronor.

Till eventmarknadsföring räknas investeringar i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren.

Mätningen av eventmarknadsföringen är en del av en årlig studie som utförs av IRM i samarbete med Sponsrings & Eventsverige, SES.

Även investeringarna i sponsring nådde nytt rekord under förra året. Investeringarna har sedan mitten av 1990-talet växt stadigt och gör så även 2017. Omsättningen ökade med 1,6 procent till 7,2 miljarder kronor och utgör den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka, efter internet och produktion.

Siffrorna för mässor är dock inte lika lysande, här sker ett tapp på nio procent till drygt tre miljarder kronor. Mässor har ju som de flesta vet bra år med flera stora mässor, och år med färre stora mässor så delar av tappet kan kanske förklaras av det.

Störst ökning är det för medieinvesteringar i internet som ökar med 21,4 procent till över 19 miljarder kronor. Totalt handlar medieinvesteringarna om 37,7 miljarder kronor och marknadsaktiviteterna om 25, 5 miljarder.

Produktionskostnader steg med 5,5 procent till 14,9 miljarder kronor. Totalt står marknadskommunikation för investeringar på 78,2 miljader. Det är en ökning med 5,5 procent.