platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
All-time-high i eventmarknadsföring – omsatte 4,3 miljarder kronor

Investeringarna i eventmarknadsföring slog rekord under 2017. Totalt ökade investeringarna med 8,4 procent till en omsättning på 4,3 miljarder kronor.

Till eventmarknadsföring räknas investeringar i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren.

Mätningen av eventmarknadsföringen är en del av en årlig studie som utförs av IRM i samarbete med Sponsrings & Eventsverige, SES.

Även investeringarna i sponsring nådde nytt rekord under förra året. Investeringarna har sedan mitten av 1990-talet växt stadigt och gör så även 2017. Omsättningen ökade med 1,6 procent till 7,2 miljarder kronor och utgör den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka, efter internet och produktion.

Siffrorna för mässor är dock inte lika lysande, här sker ett tapp på nio procent till drygt tre miljarder kronor. Mässor har ju som de flesta vet bra år med flera stora mässor, och år med färre stora mässor så delar av tappet kan kanske förklaras av det.

Störst ökning är det för medieinvesteringar i internet som ökar med 21,4 procent till över 19 miljarder kronor. Totalt handlar medieinvesteringarna om 37,7 miljarder kronor och marknadsaktiviteterna om 25, 5 miljarder.

Produktionskostnader steg med 5,5 procent till 14,9 miljarder kronor. Totalt står marknadskommunikation för investeringar på 78,2 miljader. Det är en ökning med 5,5 procent.