nyheter
nya regler 15 oktober
Sponsrings- och eventsverige:
Vi är redo att ansvarsfullt möta vår publik
populärvetenskap
Framtidsveckan:
Vetenskapsvecka, 12-18 oktober 2020, Lunds Universitet
erfarenhet ger kunskap
Att mötas utan att mötas
– nästa års upplaga av Mötesplats Samhällssäkerhet blir helt digital.
hotellnytt
Nyöppning
av klassiska Elite Hotel Savoy i Malmö.
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan
undertecknar Deklarationen för en stark demokrati.
finalspelet kvar i Uppsala
Gjensidige USM handboll
förlänger med Uppsala till 2023.
visst går det att ha möten
Countryside Hotels
lanserar Countryside Meetings – möten i avskilda miljöer.
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
RSS
rss_icon
Länkar
All-time-high i eventmarknadsföring – omsatte 4,3 miljarder kronor

Investeringarna i eventmarknadsföring slog rekord under 2017. Totalt ökade investeringarna med 8,4 procent till en omsättning på 4,3 miljarder kronor.

Till eventmarknadsföring räknas investeringar i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren.

Mätningen av eventmarknadsföringen är en del av en årlig studie som utförs av IRM i samarbete med Sponsrings & Eventsverige, SES.

Även investeringarna i sponsring nådde nytt rekord under förra året. Investeringarna har sedan mitten av 1990-talet växt stadigt och gör så även 2017. Omsättningen ökade med 1,6 procent till 7,2 miljarder kronor och utgör den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka, efter internet och produktion.

Siffrorna för mässor är dock inte lika lysande, här sker ett tapp på nio procent till drygt tre miljarder kronor. Mässor har ju som de flesta vet bra år med flera stora mässor, och år med färre stora mässor så delar av tappet kan kanske förklaras av det.

Störst ökning är det för medieinvesteringar i internet som ökar med 21,4 procent till över 19 miljarder kronor. Totalt handlar medieinvesteringarna om 37,7 miljarder kronor och marknadsaktiviteterna om 25, 5 miljarder.

Produktionskostnader steg med 5,5 procent till 14,9 miljarder kronor. Totalt står marknadskommunikation för investeringar på 78,2 miljader. Det är en ökning med 5,5 procent.