platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Gastrolution of Skåne
Skånska mat- och dryckesevenemang
ska nå internationell världsklass.
mat och möten
Parabere Forum Malmö 2018
en av fem finalister på The World Restaurants Awards i kategorin ”Event of the Year”.
kunskapsöverföring
Sveriges största mötesarrangörer
till Umeå för Mötets Dag.
Bli en bättre ledare
Bok om ledarskap
hjälper dig att se mellanrummen som möjligheter.
omvärldsanalys
Svenska startups sökes
till gratisplatser på framtidsmässa.
omvärldsanalys
Kompetensutveckla
ditt företag på Industrimässorna.
hotellnytt
Quality Hotel The Box
tar hem priset som New Hotel of the Year.
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
RSS
rss_icon
Länkar
All-time-high i eventmarknadsföring – omsatte 4,3 miljarder kronor

Investeringarna i eventmarknadsföring slog rekord under 2017. Totalt ökade investeringarna med 8,4 procent till en omsättning på 4,3 miljarder kronor.

Till eventmarknadsföring räknas investeringar i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren.

Mätningen av eventmarknadsföringen är en del av en årlig studie som utförs av IRM i samarbete med Sponsrings & Eventsverige, SES.

Även investeringarna i sponsring nådde nytt rekord under förra året. Investeringarna har sedan mitten av 1990-talet växt stadigt och gör så även 2017. Omsättningen ökade med 1,6 procent till 7,2 miljarder kronor och utgör den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka, efter internet och produktion.

Siffrorna för mässor är dock inte lika lysande, här sker ett tapp på nio procent till drygt tre miljarder kronor. Mässor har ju som de flesta vet bra år med flera stora mässor, och år med färre stora mässor så delar av tappet kan kanske förklaras av det.

Störst ökning är det för medieinvesteringar i internet som ökar med 21,4 procent till över 19 miljarder kronor. Totalt handlar medieinvesteringarna om 37,7 miljarder kronor och marknadsaktiviteterna om 25, 5 miljarder.

Produktionskostnader steg med 5,5 procent till 14,9 miljarder kronor. Totalt står marknadskommunikation för investeringar på 78,2 miljader. Det är en ökning med 5,5 procent.