platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
RSS
rss_icon
Länkar
All-time-high i eventmarknadsföring – omsatte 4,3 miljarder kronor

Investeringarna i eventmarknadsföring slog rekord under 2017. Totalt ökade investeringarna med 8,4 procent till en omsättning på 4,3 miljarder kronor.

Till eventmarknadsföring räknas investeringar i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren.

Mätningen av eventmarknadsföringen är en del av en årlig studie som utförs av IRM i samarbete med Sponsrings & Eventsverige, SES.

Även investeringarna i sponsring nådde nytt rekord under förra året. Investeringarna har sedan mitten av 1990-talet växt stadigt och gör så även 2017. Omsättningen ökade med 1,6 procent till 7,2 miljarder kronor och utgör den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka, efter internet och produktion.

Siffrorna för mässor är dock inte lika lysande, här sker ett tapp på nio procent till drygt tre miljarder kronor. Mässor har ju som de flesta vet bra år med flera stora mässor, och år med färre stora mässor så delar av tappet kan kanske förklaras av det.

Störst ökning är det för medieinvesteringar i internet som ökar med 21,4 procent till över 19 miljarder kronor. Totalt handlar medieinvesteringarna om 37,7 miljarder kronor och marknadsaktiviteterna om 25, 5 miljarder.

Produktionskostnader steg med 5,5 procent till 14,9 miljarder kronor. Totalt står marknadskommunikation för investeringar på 78,2 miljader. Det är en ökning med 5,5 procent.