platsannonser
Sigtunahöjden söker
Inhouse sales & booking.
nyheter
många stjärnor på plats
Summer Design Week i Stockholm
bjuder in till designfest.
hotellnytt
Hotellikonen gör comeback
– Raffles Singapore öppnar igen.
Skapa kreativa möten
Elite Hotel satsar stort
på konferens i höga kusten.
forskning skapar möten
Tio miljoner
till forskning om hjärnans utveckling.
nya jobb
Easyfairs
stärker sin säljorganisation.
nytt jobb
Ny vd utsedd
för Meet in Reykjavík - Reykjavík Convention Bureau.
hotellnytt
Stordalen köper finsk lyxhotellkedja
nu totalt över 200 hotell.
möten och affärer
Claes Berglund
köper kongressbolaget Reachem.
nytt jobb
Oscar Durling
till Nobis Hotel Stockholm.
innovativ utveckling
Wikimania i Stockholm 14-18 augusti.
1000 deltagare från 40 länder.
RSS
rss_icon
Länkar
Quality Hotel lanserar röststyrning

Röstassistenten Amazon Echo ska ge svar på tal i mötesrummen på Quality Hotel. Fyra av kedjans hotell utrustas med teknik som gör det möjligt för mötesgäster att kommunicera med personal, beställa kaffe eller välja musik via röstkommando.

Tjänsten är ett led i kedjans arbete med att utveckla tjänster som bygger på ny teknik.

Enligt Google sker idag 20 procent av alla sökningar på mobila enheter via röststyrning. Som ett led i den utvecklingen genomför Quality Hotel ett pilotprojekt där röstassistenter installeras i mötesavdelningarna på Quality Hotel 11 & Eriksbergshallen (Göteborg), Quality Hotel View (Malmö), Quality Hotel Friends (Stockholm) samt Quality Airport Hotel Gardermoen (Oslo).

Med tjänsten kan gäster styra tekniska funktioner samt få personlig service genom att tala med en utplacerad Amazon-enhet som i sin tur kommunicerar med hotellets personal via sms.

Efter det att Amazon Echo testats på de utvalda hotellen utvärderas tjänsten. Faller allt väl ut är förhoppningen att tekniken ska introduceras på övriga Quality Hotel i Skandinavien.

– Efterfrågan och användandet av röstassistenter växer lavinartat. I vår ambition om att ligga i framkant av den tekniska utvecklingen undersöker vi ständigt nya alternativ som kan förenkla, effektivisera och lyfta serviceupplevelsen för våra gäster, säger Susanna Ståhl, Director of Operation för Quality Hotel Sverige & Danmark

Förutom att få kontakt med hotellets personal ska gästerna kunna få svar på sina frågor direkt. Tekniken utvecklas efter hand, vilket innebär att nya funktioner och tjänster tillkommer. Systemet lär sig och utvecklas för varje fråga den får och behöver därför en intrimningsperiod.

– Vi hanterar det här systemet på samma sätt som när vi introducerar och lär upp en ny medarbetare. Med stort hjärta, pedagogik och öppenhet minimerar vi risken för att gästen ska mötas av “Nu förstår jag inte vad du säger”och istället få bra service. Eftersom många människor är på konferenser varje dag, är hotell perfekta ställen att testa ny teknik och användarvänlighet, säger Susanne Ståhl.