nyheter
Nordic Travel Clearing:
Tjänsteresandet ökar igen
- upp 94 procent sedan i mars.
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
RSS
rss_icon
Länkar
Affärsstrategen Lars Isacsson till Göteborg & Co

Under 13 år var Lars Isacson vd för SCR Svensk Camping, men nu har han fått en ny utmaning: Att se till så att strategierna i affärsplanerna för destinationen Göteborg och Göteborg & Co blir verklighet.

– Det finns rätt mycket att lära, men jag tror att jag har rätt mycket att bidra med också, säger han.

År 1995 var Lars Isacson med och startade en av de första webbyråerna i Sverige, och har jobbat med digital utveckling både inom landet och internationellt. På Göteborg & Co blir han även ansvarig för omvärldsbevakning och analys.

– Det gäller att leverera värdefullt stöd till verksamheten och till våra partners. Att förstå vad som händer och hur besökarna ser ut är något vi måste ligga långt framme med. Näringen måste äga relationerna och inte lämna över till de stora digitala aktörerna, säger Lars Isacson.

I vintras antog Göteborgs Stad programmet för besöksnäringens utveckling, vilket sätter ett mål om fördubbling av turismen från år 2015 till 2030.

I sitt nya jobb att genomföra affärsstrategierna ser Lars Isacson tre utmaningar:

– Att det skapas tillräckligt med boendekapacitet för att kunna ta emot så många besökare, och att tillgängligheten finns så att de kan ta sig till Göteborg. Därutöver gäller det att hålla hög fart i utvecklingen, fatta modiga beslut och att våga gå först. Jag är oerhört sugen på att genomföra planerna. Men måste först lyssna på all kunskap och erfarenhet som finns här och inom besöksnäringen i staden.