platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Affärsstrategen Lars Isacsson till Göteborg & Co

Under 13 år var Lars Isacson vd för SCR Svensk Camping, men nu har han fått en ny utmaning: Att se till så att strategierna i affärsplanerna för destinationen Göteborg och Göteborg & Co blir verklighet.

– Det finns rätt mycket att lära, men jag tror att jag har rätt mycket att bidra med också, säger han.

År 1995 var Lars Isacson med och startade en av de första webbyråerna i Sverige, och har jobbat med digital utveckling både inom landet och internationellt. På Göteborg & Co blir han även ansvarig för omvärldsbevakning och analys.

– Det gäller att leverera värdefullt stöd till verksamheten och till våra partners. Att förstå vad som händer och hur besökarna ser ut är något vi måste ligga långt framme med. Näringen måste äga relationerna och inte lämna över till de stora digitala aktörerna, säger Lars Isacson.

I vintras antog Göteborgs Stad programmet för besöksnäringens utveckling, vilket sätter ett mål om fördubbling av turismen från år 2015 till 2030.

I sitt nya jobb att genomföra affärsstrategierna ser Lars Isacson tre utmaningar:

– Att det skapas tillräckligt med boendekapacitet för att kunna ta emot så många besökare, och att tillgängligheten finns så att de kan ta sig till Göteborg. Därutöver gäller det att hålla hög fart i utvecklingen, fatta modiga beslut och att våga gå först. Jag är oerhört sugen på att genomföra planerna. Men måste först lyssna på all kunskap och erfarenhet som finns här och inom besöksnäringen i staden.