platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Dubai tog emot 4,7 miljoner turister första kvartalet

Det är en ökning med två procent jämfört med samma period 2017, enligt nya siffror från Dubais Department of Tourism and Commerce Marketing, skriver Arabian Business Newsletter.

Enligt Dubai Tourism ökade de indiska besökarna med sju procent till 617 000, vilket hjälpte till att utjämna en relativt stabil andra plats för Saudiarabien (som sjönk med en procent), och en minskning med åtta procent av besökarna från Storbritannien.

Den fjärde största marknaden var Ryssland med 259 000 besökare under första kvartalet. Siffran representerar en ökning med 106 procent jämfört med första kvartalet 2017, vilket Dubai Tourism menar är följden av fler beviljade visum för ryska medborgare.

Kina kom på femte plats med 258 000 besökare, vilket är en ökning med 12 procent.

De flesta europeiska länderna såg dubbelsiffriga ökningar i antalet besökare till Dubai. Tyskland kom till exempel på sjunde plats med en ökning på 13 procent och totalt 194 000 besökare, medan franska besökare steg 12 procent till 103 000 och italienska besökare ökade två procent till 80 000 resenärer.

Av de övriga topp-tio-marknaderna såg sjätteplacerade Oman en minskning med fyra procent från första kvartalet 2017, medan besökare från det åttonde placerade landet på listan – USA – hade en ökning med två procent.

Västeuropa bidrog med 23 procent av alla besökare, jämfört med 17 procent för Sydasien och resten av GCC, elva procent för den bredare MEA-regionen, tio procent för Nord- och Sydostasien och tio procent från Ryssland, Östeuropa och CIS.

– Årets första kvartal har resulterat i en stabil utveckling som visar en stark tillväxt för alla närliggande sektorer som hotell och flygbolag, säger Helal Saeed Almarri, generaldirektör för Dubai Tourism.

– Vi förväntar oss att bygga vidare på den här starka basen på 4,7 miljoner besökare med högre fart under sommaren och framöver. Våra strategiska investeringar, partnerskap och vårt policyinitiativ som är inriktade på att gemensamt driva en stark tillväxt år 2018, fortsätter att växa, säger han.

Helal Saeed Almarri pekar också på att flera nya attraktioner i Dubai öppnar senare i år, vilket förväntas öka emiratets attraktionskraft för potentiella besökare.

I slutet av mars uppgick Dubais hotellrumsinventering till 108 808 över 689 hotell och hotelllägenheter, vilket motsvarar en årlig ökning med fyra respektive en procent.