platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
RSS
rss_icon
Länkar
Dubai tog emot 4,7 miljoner turister första kvartalet

Det är en ökning med två procent jämfört med samma period 2017, enligt nya siffror från Dubais Department of Tourism and Commerce Marketing, skriver Arabian Business Newsletter.

Enligt Dubai Tourism ökade de indiska besökarna med sju procent till 617 000, vilket hjälpte till att utjämna en relativt stabil andra plats för Saudiarabien (som sjönk med en procent), och en minskning med åtta procent av besökarna från Storbritannien.

Den fjärde största marknaden var Ryssland med 259 000 besökare under första kvartalet. Siffran representerar en ökning med 106 procent jämfört med första kvartalet 2017, vilket Dubai Tourism menar är följden av fler beviljade visum för ryska medborgare.

Kina kom på femte plats med 258 000 besökare, vilket är en ökning med 12 procent.

De flesta europeiska länderna såg dubbelsiffriga ökningar i antalet besökare till Dubai. Tyskland kom till exempel på sjunde plats med en ökning på 13 procent och totalt 194 000 besökare, medan franska besökare steg 12 procent till 103 000 och italienska besökare ökade två procent till 80 000 resenärer.

Av de övriga topp-tio-marknaderna såg sjätteplacerade Oman en minskning med fyra procent från första kvartalet 2017, medan besökare från det åttonde placerade landet på listan – USA – hade en ökning med två procent.

Västeuropa bidrog med 23 procent av alla besökare, jämfört med 17 procent för Sydasien och resten av GCC, elva procent för den bredare MEA-regionen, tio procent för Nord- och Sydostasien och tio procent från Ryssland, Östeuropa och CIS.

– Årets första kvartal har resulterat i en stabil utveckling som visar en stark tillväxt för alla närliggande sektorer som hotell och flygbolag, säger Helal Saeed Almarri, generaldirektör för Dubai Tourism.

– Vi förväntar oss att bygga vidare på den här starka basen på 4,7 miljoner besökare med högre fart under sommaren och framöver. Våra strategiska investeringar, partnerskap och vårt policyinitiativ som är inriktade på att gemensamt driva en stark tillväxt år 2018, fortsätter att växa, säger han.

Helal Saeed Almarri pekar också på att flera nya attraktioner i Dubai öppnar senare i år, vilket förväntas öka emiratets attraktionskraft för potentiella besökare.

I slutet av mars uppgick Dubais hotellrumsinventering till 108 808 över 689 hotell och hotelllägenheter, vilket motsvarar en årlig ökning med fyra respektive en procent.