nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic öppnar hotell i Helsingborgs hamn

Scandic har tecknat ett långt avtal med Midroc Properties om ett nytt hotell i det nyetablerade Helsingborgs hamn. Hotellet förväntas öppna år 2021 och får cirka 180 rum, mötesfaciliteter, gym, restaurang och bar, samt en skybar.

– Hotellet blir ett arkitektoniskt landmärke för Helsingborg med en fantastisk utsikt över hamnen och Öresund. Det centrala läget gör det till ett komplement till Scandic Helsingborg Nord, säger Peter Jangbratt, Country Manager för Scandic Sweden.

Scandic-hotellet blir en del av det stora H+-projektet där den gamla industrihamnen I Helsingborg omvandlas till ett modernt urbant område, kallat Oceanhamnen. Den industriella ytan görs om till att bostäder, kontor och butiker.

På piren, där hotellet ska byggas, planeras för 32 000 kvadratmeter kommersiell yta, vilket väntas bli det nya företagsnavet i Helsingborg. Ett World Trade Center-kontor planeras i samma hus som hotellet vilket ger Scandic stora möjligheter till kommersiella samarbeten.

– Hotellet ska fokusera på både affärsresenärer och privatgäster för att dra nytta av det ökade fritidssegmentet. Inte minst under sommarmånaderna som är den mest välbesökta perioden i Helsingborg, säger Peter Jangbratt, Country Manager Scandic Sweden.

Helsingborg är Sveriges åttonde största stad med 108 334 invånare och 143 000 invånare i hela kommunen. Med 20 minuter till Helsingör, 30 minuter till Malmö, en timme till Köpenhamn och 1,5 timmar till Göteborg är Helsingborg en viktig kommersiell knutpunkt. Efterfrågan på hotellrum har ökat de senaste fem åren, och Helsingborg utgör cirka 13 procent av marknaden i södra Sverige.

H+ är det största stadsutvecklingsprojektet i Helsingborg i modern tid. Fram till år 2035 ska fyra nya och befintliga stadsdelar utvecklas. Stadsdelen Oceanhamnen stärker Helsingborgs nära koppling till Öresund och skapar flera nya attraktiva mötesplatser och miljöer för boende och verksamheter.

– Hotellet fyller en viktig funktion som mötesplats i området och för nordvästra Skåne i stort. I Scandic får vi en stark aktör som kan bidra med sin kompetens för en hållbar utveckling, säger Peter Syrén, vd för Midroc Properties.