För tio år sedan blev tre resenärer de första Airbnb-gästerna när de behövde ett boendealternativ under en konferens i San Francisco och hotellen var fullbokade.
Nu är det dags för nästa steg. Airbnb har lanserat en kostnadsfri tjänst för mötesarrangörer för att hjälpa kongress-, konferens- och eventdeltagare att hitta bra boende. Även när hotellen de vill bo på är fullbokade.
Så här går det till. Som eventarrangör och mötesplanerare berättar du om ditt event/möte. Vad, när, och vad. I nästa steg används den informationen av Airbnb för att skapa en anpassad webbsida för din händelse och en monteringsbar Airbnb-widget för din sajt.
I det tredje steget delar du webbsidan för ditt arrangemang. Alternativt bäddar in Airbnb-widgeten direkt på din webbplats för att hjälpa personer som deltar i ditt event att hitta någonstans att bo.
Tjänsten erbjuder eventarrangörer och mötesplanerare möjligheten att skapa en interaktiv karta över Airbnb-listor som ligger nära deras arenor/mötesplatser, och bädda in kartan direkt på deras webbplats för eventet på bara några minuter.
Airbnb arbetar också med andra företag för att visa upp mångsidigheten hos de nya interaktiva listorna. Det är till exempel evenemangsregistrering och biljettplattformar, evenemangshanterings- och bröllopsplattformar, reseplanerare och stadsguider.
Här är några exempel på att tjänsten går live hela tiden och på webbplatser som Insider, Inspirock, Picatic, RSVPify, Taquilla samt WeddingWire.