platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Etiskt samarbete på TUR-mässan
De etiska frågorna lyfts för första gången fram på årets TUR-mässa, som äger rum 25-28 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Under mässan arrangeras ett seminarium om etik i resebranschen. Hur kan resandet skapa bra arbetsvillkor, hållbar miljö och stärkt lokal ekonomi? Det är några frågor som kommer att diskuteras.

Bakom arrangemanget står Nätverket Schyst, tillsammans med Handelshögskolan i Göteborg, Travelnews och TUR.

I dag finns inget gemensamt forum för etiska frågor inom reseindustrin. De olika branscherna har bara tittat på sina specifika frågor, men ett samarbete har saknats.

– Årets mässa blir ett naturligt startskott för hela branschen att lyfta dessa viktiga frågor som ju rör oss alla, säger Per Magnusson, biträdande mässansvarig för TUR-mässan.

Seminariet ska samla resebranschen, journalister, organisationer och forskare kring temat hållbar turism och CSR, corporate social responsibility. Bra arbetsvillkor, hållbar miljö och att stärka den lokala ekonomin är frågor som kommer att diskuteras.

– Reseindustrin måste bidra till en hållbar utveckling inom resenäringen och de länder vi reser till. Etik har inte tagits upp på TUR-mässan tidigare, men nu ser vi ett stort intresse för dessa frågor, säger Helena Myrman, projektledare på Schyst resande.

En nyligen genomförd kartläggning visade att resebranschen ligger efter när det gäller etiskt tänkande jämfört med andra branscher.

– Vi ser ingen anledning till varför. Resebranschen är en gigantisk industri som påverkar mycket. Det är på tiden att de etiska frågorna lyfts fram, säger Helena Myrman.

Som ett led i Svenska Mässans miljösatsning erbjuder TUR-mässan utställarna att klimatkompensera sin medverkan på mässan. Om utställarna lägger tio kronor per kvadratmeter utställningsyta, så bidrar TUR med ytterligare fem kronor per kvadratmeter.

– Pengarna går till Carbon Neutral Company som investerar i olika miljöprojekt. Dessa måste utvecklas i samråd med lokalbefolkningen och bidra till en hållbar utveckling i landet, säger Per Magnusson.

Under TUR-mässan har utställarna också möjlighet att skänka resor till förmån för Stiftelsen MinStoraDag. Resorna kommer att auktioneras ut under mässan och pengarna som samlas in ska hjälpa svårt sjuka barn att förverkliga sina önskemål.

TUR är Nordens ledande resemässa och arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg sedan 1984. Nästa TUR äger rum 25–28 mars 2010.