nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
Etiskt samarbete på TUR-mässan
De etiska frågorna lyfts för första gången fram på årets TUR-mässa, som äger rum 25-28 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Under mässan arrangeras ett seminarium om etik i resebranschen. Hur kan resandet skapa bra arbetsvillkor, hållbar miljö och stärkt lokal ekonomi? Det är några frågor som kommer att diskuteras.

Bakom arrangemanget står Nätverket Schyst, tillsammans med Handelshögskolan i Göteborg, Travelnews och TUR.

I dag finns inget gemensamt forum för etiska frågor inom reseindustrin. De olika branscherna har bara tittat på sina specifika frågor, men ett samarbete har saknats.

– Årets mässa blir ett naturligt startskott för hela branschen att lyfta dessa viktiga frågor som ju rör oss alla, säger Per Magnusson, biträdande mässansvarig för TUR-mässan.

Seminariet ska samla resebranschen, journalister, organisationer och forskare kring temat hållbar turism och CSR, corporate social responsibility. Bra arbetsvillkor, hållbar miljö och att stärka den lokala ekonomin är frågor som kommer att diskuteras.

– Reseindustrin måste bidra till en hållbar utveckling inom resenäringen och de länder vi reser till. Etik har inte tagits upp på TUR-mässan tidigare, men nu ser vi ett stort intresse för dessa frågor, säger Helena Myrman, projektledare på Schyst resande.

En nyligen genomförd kartläggning visade att resebranschen ligger efter när det gäller etiskt tänkande jämfört med andra branscher.

– Vi ser ingen anledning till varför. Resebranschen är en gigantisk industri som påverkar mycket. Det är på tiden att de etiska frågorna lyfts fram, säger Helena Myrman.

Som ett led i Svenska Mässans miljösatsning erbjuder TUR-mässan utställarna att klimatkompensera sin medverkan på mässan. Om utställarna lägger tio kronor per kvadratmeter utställningsyta, så bidrar TUR med ytterligare fem kronor per kvadratmeter.

– Pengarna går till Carbon Neutral Company som investerar i olika miljöprojekt. Dessa måste utvecklas i samråd med lokalbefolkningen och bidra till en hållbar utveckling i landet, säger Per Magnusson.

Under TUR-mässan har utställarna också möjlighet att skänka resor till förmån för Stiftelsen MinStoraDag. Resorna kommer att auktioneras ut under mässan och pengarna som samlas in ska hjälpa svårt sjuka barn att förverkliga sina önskemål.

TUR är Nordens ledande resemässa och arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg sedan 1984. Nästa TUR äger rum 25–28 mars 2010.