platsannonser
nyheter
mat och möten
Göteborg är en av världens bästa matdestinationer!
enligt National Geographic.
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
RSS
rss_icon
Länkar
Choice Hotels skapar ny organisation med hållbarhet i fokus

Syftet med den nya organisationen är att fortsätta utveckla matupplevelsen för hotellgästerna och att ligga i framkant vad gäller hållbarhet.

Avdelningen ska ledas av Fredrik Blomberg som får titeln Director of Food & Beverage.

En tredjedel av Nordic Choice Hotels omsättning kommer från mat och dryck. Området är centralt för dagens resenärer och är i en konstant förändring.

– Vi ska inte bara erbjuda våra gäster bra upplevelser i våra restauranger. Vi ska etablera oss som platsen varifrån nordiska matupplevelser inom hotellbranschen skapas och utvecklas, Katalin Paldeak, Chief Operating Officer för Nordic Choice Hotels.

Fredrik Blomberg har sedan år 2013 lett arbetet med att etablera Clarion Hotel Post med restaurangerna Norda och Vrå.

– Han har en svåröverträffad kompetens som vi tar tillvara på i alla våra sex verksamhetsländer och i samtliga av våra hotellkedjor, säger Katalin Paldeak.

Fredrik Blomberg har en bakgrund som restauratör och restaurangföretagare i Spanien.

Den nya organisationen bemannas med åtta personer som har fokus på mat- och dryckesutveckling samt affärsutveckling.

– Min ambition är att jag tillsammans med mitt team ska ta vår F&B-verksamhet till helt nya nivåer där vi sätter fokus på hur vi kan förena de bästa smakkombinationerna med ett hållbarhetstänk. Vi ska vara bäst på att ge våra gäster den godaste maten som de kan äta med gott samvete, säger Fredrik Blomberg.

Ett viktigt område som också prioriteras är att höja yrkets status. Idag toppar kockyrket arbetsförmedlingens lista över de främsta bristyrkena. För att säkra tillgången till arbetskraft och dessutom fortsätta att utveckla yrket kommer stor möda att läggas på hur yrket kan göras mer attraktivt.

– Vill man ha ett kreativt yrke, med möjlighet att resa, uppleva nya kulturer, träffa människor och om man dessutom älskar mat och dryck så finns det ingen bättre bransch. Vi behöver bli bättre ambassadörer för yrket, säger Fredrik Blomberg.

Fredrik Blomberg tillträder sin nya position den 1 september.

 

Bilden: Fredrik Blomberg.