platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Fajt mellan städerna
Malmö och Uppsala
vill båda bli kulturhuvudstad i Europa 2029.
beslutet fattat
Scandinavium
ska ersättas av en ny multiarena.
KVALITETSMÄSSAN 2021
Sjutton utvecklingsprojekt
nominerade till GötaPriset.
en äkta eldsjäl
Årets Eventskåning 2020
till KB och Totte Lundgren.
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
RSS
rss_icon
Länkar
Choice Hotels skapar ny organisation med hållbarhet i fokus

Syftet med den nya organisationen är att fortsätta utveckla matupplevelsen för hotellgästerna och att ligga i framkant vad gäller hållbarhet.

Avdelningen ska ledas av Fredrik Blomberg som får titeln Director of Food & Beverage.

En tredjedel av Nordic Choice Hotels omsättning kommer från mat och dryck. Området är centralt för dagens resenärer och är i en konstant förändring.

– Vi ska inte bara erbjuda våra gäster bra upplevelser i våra restauranger. Vi ska etablera oss som platsen varifrån nordiska matupplevelser inom hotellbranschen skapas och utvecklas, Katalin Paldeak, Chief Operating Officer för Nordic Choice Hotels.

Fredrik Blomberg har sedan år 2013 lett arbetet med att etablera Clarion Hotel Post med restaurangerna Norda och Vrå.

– Han har en svåröverträffad kompetens som vi tar tillvara på i alla våra sex verksamhetsländer och i samtliga av våra hotellkedjor, säger Katalin Paldeak.

Fredrik Blomberg har en bakgrund som restauratör och restaurangföretagare i Spanien.

Den nya organisationen bemannas med åtta personer som har fokus på mat- och dryckesutveckling samt affärsutveckling.

– Min ambition är att jag tillsammans med mitt team ska ta vår F&B-verksamhet till helt nya nivåer där vi sätter fokus på hur vi kan förena de bästa smakkombinationerna med ett hållbarhetstänk. Vi ska vara bäst på att ge våra gäster den godaste maten som de kan äta med gott samvete, säger Fredrik Blomberg.

Ett viktigt område som också prioriteras är att höja yrkets status. Idag toppar kockyrket arbetsförmedlingens lista över de främsta bristyrkena. För att säkra tillgången till arbetskraft och dessutom fortsätta att utveckla yrket kommer stor möda att läggas på hur yrket kan göras mer attraktivt.

– Vill man ha ett kreativt yrke, med möjlighet att resa, uppleva nya kulturer, träffa människor och om man dessutom älskar mat och dryck så finns det ingen bättre bransch. Vi behöver bli bättre ambassadörer för yrket, säger Fredrik Blomberg.

Fredrik Blomberg tillträder sin nya position den 1 september.

 

Bilden: Fredrik Blomberg.