platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
förädlar och förflyttar kunskap
VAK 2019
kommer till Halmstad med 700 deltagare.
Hotellnytt
Art Noveau
möter punk på Näsby Slott.
hotellnytt
Quality Hotel View expanderar
– endast 2,5 år efter öppningen.
hållbarhet
Uppsala
utsedd till Årets globala klimatstad.
RSS
rss_icon
Länkar
Stor näringslivsdelegation till Japan

I samband med att Sverige och Japan firar 150 år av diplomatiska relationer reser en omfattande näringslivsdelegation med över 100 deltagare till Japan för att utveckla samarbeten och undersöka möjligheter på den växande japanska marknaden. Samtidigt avlägger kungaparet ett officiellt besök i landet.

Frihandelsavtalet mellan EU och Japan som träder i kraft nästa år, erbjuder nya möjligheter för både svenskt och japanskt näringsliv. Svenska företag visar ett nyväckt intresse för den japanska marknaden och japanska företag söker nya marknader och partners.

Det är den största svenska affärsdelegationen någonsin som besöker Japan för att fördjupa och utveckla befintliga samarbeten, men även för att hitta nya områden för innovativa, långsiktiga partnerskap och affärer.

– Hälso- och sjukvård, fordons- och tillverkningsindustrin samt kommunikationsteknik är områden där svenska bolag är framgångsrika i Japan. Men det nya frihandelsavtalet mellan Japan och EU skapar förutsättningar för svenska bolag att växa även inom andra sektorer, säger Ylva Berg, vd för Business Sweden.

Sverige och Japan delar en strävan att omforma innovativa idéer till hållbara lösningar, vilket skapar samarbeten inom flera sektorer.

Japan–Sweden Business Summit, som äger rum den 24 april, erbjuder en plattform för framtida samverkan och huvudtemat för mötesplatsen är Människor, Innovation och Samarbete. I näringslivsdelegation ingår större etablerade företag, men även flera start-up bolag.

Cecilia Öberg Leiram, Business Swedens handelssekreterare i Japan, säger att utvecklingen i Japan ofta överskuggas av den i Kina och Asiens andra snabbväxande ekonomier.

– Det är viktigt för svenska företag att få en förnyad förståelse också för utvecklingen i Japan. Det är av vikt, inte bara för den stora japanska marknaden själv, utan också för att Japan och japanska bolag är viktiga intressenter i övriga Asien, säger hon.

Cecilia Öberg Leiram menar att för att behålla konkurrenskraft och stärka sin position är det viktigt för de svenska bolagen att fördjupa och utveckla befintliga samarbeten och relationer samt hitta nya områden för innovation och långsiktiga partnerskap i Japan.

– Japan–Sweden Business Summit är tänkt att skapa möjlighet för samspel med viktiga japanska affärsintressenter, säger hon.