nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Stor näringslivsdelegation till Japan

I samband med att Sverige och Japan firar 150 år av diplomatiska relationer reser en omfattande näringslivsdelegation med över 100 deltagare till Japan för att utveckla samarbeten och undersöka möjligheter på den växande japanska marknaden. Samtidigt avlägger kungaparet ett officiellt besök i landet.

Frihandelsavtalet mellan EU och Japan som träder i kraft nästa år, erbjuder nya möjligheter för både svenskt och japanskt näringsliv. Svenska företag visar ett nyväckt intresse för den japanska marknaden och japanska företag söker nya marknader och partners.

Det är den största svenska affärsdelegationen någonsin som besöker Japan för att fördjupa och utveckla befintliga samarbeten, men även för att hitta nya områden för innovativa, långsiktiga partnerskap och affärer.

– Hälso- och sjukvård, fordons- och tillverkningsindustrin samt kommunikationsteknik är områden där svenska bolag är framgångsrika i Japan. Men det nya frihandelsavtalet mellan Japan och EU skapar förutsättningar för svenska bolag att växa även inom andra sektorer, säger Ylva Berg, vd för Business Sweden.

Sverige och Japan delar en strävan att omforma innovativa idéer till hållbara lösningar, vilket skapar samarbeten inom flera sektorer.

Japan–Sweden Business Summit, som äger rum den 24 april, erbjuder en plattform för framtida samverkan och huvudtemat för mötesplatsen är Människor, Innovation och Samarbete. I näringslivsdelegation ingår större etablerade företag, men även flera start-up bolag.

Cecilia Öberg Leiram, Business Swedens handelssekreterare i Japan, säger att utvecklingen i Japan ofta överskuggas av den i Kina och Asiens andra snabbväxande ekonomier.

– Det är viktigt för svenska företag att få en förnyad förståelse också för utvecklingen i Japan. Det är av vikt, inte bara för den stora japanska marknaden själv, utan också för att Japan och japanska bolag är viktiga intressenter i övriga Asien, säger hon.

Cecilia Öberg Leiram menar att för att behålla konkurrenskraft och stärka sin position är det viktigt för de svenska bolagen att fördjupa och utveckla befintliga samarbeten och relationer samt hitta nya områden för innovation och långsiktiga partnerskap i Japan.

– Japan–Sweden Business Summit är tänkt att skapa möjlighet för samspel med viktiga japanska affärsintressenter, säger hon.