platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Stor näringslivsdelegation till Japan

I samband med att Sverige och Japan firar 150 år av diplomatiska relationer reser en omfattande näringslivsdelegation med över 100 deltagare till Japan för att utveckla samarbeten och undersöka möjligheter på den växande japanska marknaden. Samtidigt avlägger kungaparet ett officiellt besök i landet.

Frihandelsavtalet mellan EU och Japan som träder i kraft nästa år, erbjuder nya möjligheter för både svenskt och japanskt näringsliv. Svenska företag visar ett nyväckt intresse för den japanska marknaden och japanska företag söker nya marknader och partners.

Det är den största svenska affärsdelegationen någonsin som besöker Japan för att fördjupa och utveckla befintliga samarbeten, men även för att hitta nya områden för innovativa, långsiktiga partnerskap och affärer.

– Hälso- och sjukvård, fordons- och tillverkningsindustrin samt kommunikationsteknik är områden där svenska bolag är framgångsrika i Japan. Men det nya frihandelsavtalet mellan Japan och EU skapar förutsättningar för svenska bolag att växa även inom andra sektorer, säger Ylva Berg, vd för Business Sweden.

Sverige och Japan delar en strävan att omforma innovativa idéer till hållbara lösningar, vilket skapar samarbeten inom flera sektorer.

Japan–Sweden Business Summit, som äger rum den 24 april, erbjuder en plattform för framtida samverkan och huvudtemat för mötesplatsen är Människor, Innovation och Samarbete. I näringslivsdelegation ingår större etablerade företag, men även flera start-up bolag.

Cecilia Öberg Leiram, Business Swedens handelssekreterare i Japan, säger att utvecklingen i Japan ofta överskuggas av den i Kina och Asiens andra snabbväxande ekonomier.

– Det är viktigt för svenska företag att få en förnyad förståelse också för utvecklingen i Japan. Det är av vikt, inte bara för den stora japanska marknaden själv, utan också för att Japan och japanska bolag är viktiga intressenter i övriga Asien, säger hon.

Cecilia Öberg Leiram menar att för att behålla konkurrenskraft och stärka sin position är det viktigt för de svenska bolagen att fördjupa och utveckla befintliga samarbeten och relationer samt hitta nya områden för innovation och långsiktiga partnerskap i Japan.

– Japan–Sweden Business Summit är tänkt att skapa möjlighet för samspel med viktiga japanska affärsintressenter, säger hon.