platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Stor näringslivsdelegation till Japan

I samband med att Sverige och Japan firar 150 år av diplomatiska relationer reser en omfattande näringslivsdelegation med över 100 deltagare till Japan för att utveckla samarbeten och undersöka möjligheter på den växande japanska marknaden. Samtidigt avlägger kungaparet ett officiellt besök i landet.

Frihandelsavtalet mellan EU och Japan som träder i kraft nästa år, erbjuder nya möjligheter för både svenskt och japanskt näringsliv. Svenska företag visar ett nyväckt intresse för den japanska marknaden och japanska företag söker nya marknader och partners.

Det är den största svenska affärsdelegationen någonsin som besöker Japan för att fördjupa och utveckla befintliga samarbeten, men även för att hitta nya områden för innovativa, långsiktiga partnerskap och affärer.

– Hälso- och sjukvård, fordons- och tillverkningsindustrin samt kommunikationsteknik är områden där svenska bolag är framgångsrika i Japan. Men det nya frihandelsavtalet mellan Japan och EU skapar förutsättningar för svenska bolag att växa även inom andra sektorer, säger Ylva Berg, vd för Business Sweden.

Sverige och Japan delar en strävan att omforma innovativa idéer till hållbara lösningar, vilket skapar samarbeten inom flera sektorer.

Japan–Sweden Business Summit, som äger rum den 24 april, erbjuder en plattform för framtida samverkan och huvudtemat för mötesplatsen är Människor, Innovation och Samarbete. I näringslivsdelegation ingår större etablerade företag, men även flera start-up bolag.

Cecilia Öberg Leiram, Business Swedens handelssekreterare i Japan, säger att utvecklingen i Japan ofta överskuggas av den i Kina och Asiens andra snabbväxande ekonomier.

– Det är viktigt för svenska företag att få en förnyad förståelse också för utvecklingen i Japan. Det är av vikt, inte bara för den stora japanska marknaden själv, utan också för att Japan och japanska bolag är viktiga intressenter i övriga Asien, säger hon.

Cecilia Öberg Leiram menar att för att behålla konkurrenskraft och stärka sin position är det viktigt för de svenska bolagen att fördjupa och utveckla befintliga samarbeten och relationer samt hitta nya områden för innovation och långsiktiga partnerskap i Japan.

– Japan–Sweden Business Summit är tänkt att skapa möjlighet för samspel med viktiga japanska affärsintressenter, säger hon.