platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten och kongresser växande ekonomisk faktor för Kölns utveckling

Köln Convention Bureau har publicerat en ny studie som visar att stadens mötesindustri omsätter 13 miljarder kronor. Kongressdeltagare spenderar i genomsnitt närmare 3 000 kronor per dygn i Köln.

Pengarna som flödar in i den lokala ekonomin hamnar i många sektorer, men lika viktigt är, enligt byrån, att alla möten bidrar till att skapa en positiv bild av Köln.

Hur stor är mötesmarknaden för Kölns ekonomi? En studie som beställts av ledningen för Köln Convention Bureau, CCB, svarar på den frågan och ger den allra första detaljerade sammanfattningen av de ekonomiska effekterna av möten och kongresser i staden.

Studiens beräkningsmetod beaktar inte bara utgifterna för deltagarna utan även arrangörernas och utställarnas kostnader. För första gången tas också hänsyn till de investeringar som arenorna utgör i Köln.

Den här analytiska metoden har utvecklats av Ralf Kunze som en del av hans avhandling vid Leuphana University of Lüneburg.

Kunze har studerat Köln som mötesdestination allt sedan grunden för CCB genom sitt arbete vid European Institute for the Meeting Industry (EITW).

Han beräknar de ekonomiska effekterna av möten och kongresser i Köln genom en regional analys av input-output, vilket gör det möjligt att samla detaljerade nyckeltal för mötesmarknaden i Köln på områden som mervärde, inkomst och anställda.

Ralf Kunze har utvecklat metoden på grundval av världsomspännande forskning kring turism och möten, och anpassat den för att passa den tyska marknaden.

Cirka 35 000 möten och kongresser med två miljoner deltagare genomförs varje år på över 170 evenemangsplatser i Köln.

Enligt beräkningarna uppgår mötesmarknadens totala omsättning (från konsumtion) i Tyskland till 1,3 miljarder euro årligen. Omkring 45 procent av beloppet (720,1 miljoner euro) förblir i staden.

Eftersom mötesmarknaden traditionellt är en sektorsövergripande industri, går många av utgifterna till hotell- och restaurangbranschen, evenemangsorter och områden som transport, detaljhandel och kulturella event.

Deltagarna i möten och kongresser i Köln spenderar årligen 557,3 miljoner euro. Aktörerna i den här kategorin står för det största segmentet av de totala utgifterna. Speciellt är 64,5 procent av deltagarna är endagsbesökare och 35,5 procent är övernattningsgäster.

I genomsnitt spenderar kongressens deltagare 289,70 euro i Köln under sitt besök. Det näst största segmentet av de totala utgifterna redovisas av utställare, som årligen spenderar 479,5 miljoner euro för att presentera utställningar i samband med kongresser och möten.

Initiativtagare till möten står för det tredje största segmentet av de totala utgifterna. De spenderar 263,6 miljoner euro på områden som catering, uthyrningskostnader, teknisk utrustning och personal.

Den största andelen möten (37 procent) hålls i hotell med mötesmöjligheter, följt av 33 procent i evenemangscenter och 30 procent i andra lokaler.

Fördelningen av omsättningen motsvarar deltagarnas siffror: Hotellen som har möteslokaler genererar störst omsättning, 236 miljoner euro (42 procent), följt av 169 miljoner euro genererade av evenemangsarenor (30 procent) och 153 miljoner euro per händelse i olika centra (28 procent).

För första gången i Tyskland tar studien också hänsyn till företagens investeringar i Köln, vilket möjliggör en övergripande översikt.

Vissa arenor investerar stora belopp i åtgärder som byggande och modernisering för att upprätthålla eller optimera sina tjänster. Enligt studien uppgår investeringarna från platser i Köln till 14,9 miljoner euro årligen.

Kölns mötesmarknad genererar mervärde som uppgår till 534,6 miljoner euro årligen, samt skapar 8,056 jobb i Tyskland.

Nästan 50 procent av dessa arbetstillfällen (3 786) skapas direkt i Köln, med 30 procent av totalen i evenemangslokaler, inom hotell- och restaurangbranschen och 38 procent i tjänstesektorn.

De återstående arbetena är uppdelade på kategorierna transport, bygg och detaljhandel.

Dessutom betalas 88,3 miljoner euro i skatter i Tyskland till följd av Kölns mötesmarknad.