platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten och kongresser växande ekonomisk faktor för Kölns utveckling

Köln Convention Bureau har publicerat en ny studie som visar att stadens mötesindustri omsätter 13 miljarder kronor. Kongressdeltagare spenderar i genomsnitt närmare 3 000 kronor per dygn i Köln.

Pengarna som flödar in i den lokala ekonomin hamnar i många sektorer, men lika viktigt är, enligt byrån, att alla möten bidrar till att skapa en positiv bild av Köln.

Hur stor är mötesmarknaden för Kölns ekonomi? En studie som beställts av ledningen för Köln Convention Bureau, CCB, svarar på den frågan och ger den allra första detaljerade sammanfattningen av de ekonomiska effekterna av möten och kongresser i staden.

Studiens beräkningsmetod beaktar inte bara utgifterna för deltagarna utan även arrangörernas och utställarnas kostnader. För första gången tas också hänsyn till de investeringar som arenorna utgör i Köln.

Den här analytiska metoden har utvecklats av Ralf Kunze som en del av hans avhandling vid Leuphana University of Lüneburg.

Kunze har studerat Köln som mötesdestination allt sedan grunden för CCB genom sitt arbete vid European Institute for the Meeting Industry (EITW).

Han beräknar de ekonomiska effekterna av möten och kongresser i Köln genom en regional analys av input-output, vilket gör det möjligt att samla detaljerade nyckeltal för mötesmarknaden i Köln på områden som mervärde, inkomst och anställda.

Ralf Kunze har utvecklat metoden på grundval av världsomspännande forskning kring turism och möten, och anpassat den för att passa den tyska marknaden.

Cirka 35 000 möten och kongresser med två miljoner deltagare genomförs varje år på över 170 evenemangsplatser i Köln.

Enligt beräkningarna uppgår mötesmarknadens totala omsättning (från konsumtion) i Tyskland till 1,3 miljarder euro årligen. Omkring 45 procent av beloppet (720,1 miljoner euro) förblir i staden.

Eftersom mötesmarknaden traditionellt är en sektorsövergripande industri, går många av utgifterna till hotell- och restaurangbranschen, evenemangsorter och områden som transport, detaljhandel och kulturella event.

Deltagarna i möten och kongresser i Köln spenderar årligen 557,3 miljoner euro. Aktörerna i den här kategorin står för det största segmentet av de totala utgifterna. Speciellt är 64,5 procent av deltagarna är endagsbesökare och 35,5 procent är övernattningsgäster.

I genomsnitt spenderar kongressens deltagare 289,70 euro i Köln under sitt besök. Det näst största segmentet av de totala utgifterna redovisas av utställare, som årligen spenderar 479,5 miljoner euro för att presentera utställningar i samband med kongresser och möten.

Initiativtagare till möten står för det tredje största segmentet av de totala utgifterna. De spenderar 263,6 miljoner euro på områden som catering, uthyrningskostnader, teknisk utrustning och personal.

Den största andelen möten (37 procent) hålls i hotell med mötesmöjligheter, följt av 33 procent i evenemangscenter och 30 procent i andra lokaler.

Fördelningen av omsättningen motsvarar deltagarnas siffror: Hotellen som har möteslokaler genererar störst omsättning, 236 miljoner euro (42 procent), följt av 169 miljoner euro genererade av evenemangsarenor (30 procent) och 153 miljoner euro per händelse i olika centra (28 procent).

För första gången i Tyskland tar studien också hänsyn till företagens investeringar i Köln, vilket möjliggör en övergripande översikt.

Vissa arenor investerar stora belopp i åtgärder som byggande och modernisering för att upprätthålla eller optimera sina tjänster. Enligt studien uppgår investeringarna från platser i Köln till 14,9 miljoner euro årligen.

Kölns mötesmarknad genererar mervärde som uppgår till 534,6 miljoner euro årligen, samt skapar 8,056 jobb i Tyskland.

Nästan 50 procent av dessa arbetstillfällen (3 786) skapas direkt i Köln, med 30 procent av totalen i evenemangslokaler, inom hotell- och restaurangbranschen och 38 procent i tjänstesektorn.

De återstående arbetena är uppdelade på kategorierna transport, bygg och detaljhandel.

Dessutom betalas 88,3 miljoner euro i skatter i Tyskland till följd av Kölns mötesmarknad.