platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
600 deltagare
Stor kongress
inom mark- och exploatering till Borås 2020.
hotellnytt
Petter Stordalen
tar Comfort Hotel till Lund.
Sveriges bästa talare
Stora Talarpriset 2019
går till Charbél Gabro.
nytt jobb
Pointpeople växer
och satsar ännu mer på fjällvärlden.
hotellnytt
Medvind för Forenom
- Västra Hamnens första aparthotel öppnar som planerat.
GDS-Index
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för fjärde året i rad.
105 400 badkar
Scandics nya hållbarhetsinitiativ
har sparat 17 miljoner liter vatten.
150 personer kommer
Stadsbyggnadsdagarna
väljer Borås som kongressort 2020.
Town Square Park
Mega-projektet i Dubai
når milstolpe idag fredag.
Framtiden på G
Svenska Mässans gestaltningstävling är avgjord
- Såhär ser vinnande förslaget av fjärde tornet ut.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässan står starkt inför framtiden

Stockholmsmässan, som under 2017 firade sitt 75-årsjubileum, visade ett positivt resultat förra året. Det var ett år utan de stora ­mässorna som genomförs vartannat år, och omsättningen uppgick till närmare 500 miljoner kronor.

Det regional­ekonomiska bidraget, som visar hur stora värden som genereras till huvudstadsregionens besöksnäring tack vare Stockholmsmässans verksamhet, uppgick till över tre miljarder.

De ojämna standardåren är alltid mer utmanande för Stockholmsmässans ekonomi. Därför är vd Patric Sjöberg nöjd med att även den här gången ha lyckats balansera med andra typer av intäkter och att anpassa kostnaderna så att företaget även 2017 kunde leverera ett positivt resultat.

– Vi har tydliga styrkepositioner inom områdena inredning/design, samhällsbyggnad/fastighet och publika evenemang. Det är positioner som vi har byggt upp genom målmedvetet arbete under flera år och där vi ser bra möjligheter i framtiden. Vi ska fortsätta utveckla dessa områden framöver i form av mässor och i andra format. Under året har vi har adderat internationell kompetens och erfarenhet för att vässa den kommande affärsutvecklingen, säger Patric Sjöberg.

Stockholmsmässan har under året välkomnat flera internationella kongresser, med European Public Health Conference i november som den allra största.

Patric Sjöberg säger att Stockholmsmässans nära samarbete med Visit Stockholm lönar sig eftersom så många kongressarrangörer väljer att återkomma till mässan.

– Det är ett stort förtroende att vi idag sitter i aktiva arrangörsdialoger om kongresser som ska genomföras så långt fram som 2025.

Stockholmsmässans stora mässor, det vill säga Formex, Stockholm Furniture & Light Fair och Nordbygg, fortsatte att stärka sin närvaro både i Sverige och på den internationella arenan. Till exempel uppmärksammades Formex Nova-priset under London Design Festival, och Stockholm Furniture & Light Fair ökade antalet besökarländer från 60 till 80.

Arbetet fortsatte också med att bredda Stockholmsmässan som arrangör. Under flera år har mässan välkomnat flera olika typer av evenemang med externa arrangörer, medan de själva har fokuserat på att arrangera mässor.

– Nu går vi betydligt bredare. Vi genomförde under året flera framgångsrika event där Stockholmsmässan var med som arrangör tillsammans med samarbetspartner.

Mest uppmärksammad blev magishowen MagicXmas i samarbete med Robert Bronett, men i den här delen av portföljen ryms även smalare event som Baltic Sea Future, MYiHealth och EdTech Sweden.

En händelse som påverkade Stockholmsmässan under 2017 var terrorattentatet på Drottninggatan i april.

Samtidigt pågick den stora publika mässan Nordiska Trädgårdar, och som många andra arrangörer den dagen runtom i staden valde man att avbryta evenemanget och utrymma anläggningen. Mässan fortsatte sedan dagen efter, men med förstärkta säkerhetsåtgärder och ett lägre besökarantal.

Patric Sjöberg säger att händelsen i första hand naturligtvis var en fruktansvärd händelse för de direkt berörda och för deras familjer. Men det påverkade även många andra.

– Vi var djupt imponerade av hur lugnt och värdigt våra besökare hanterade situationen. Ingen drabbades av panik, människor hjälpte varandra att ta sig hem utan fungerande kollektivtrafik, och alla visade stor förståelse för att den högre säkerhetsnivån dagarna efter dådet innebar längre köer. Som stor mötesplats har vi ett ansvar för att hantera säkerhetsfrågorna professionellt och proaktivt.

Under året började Stockholmsmässan undersöka möjligheterna till en eventuell framtida omlokalisering av anläggningen.

Omvärldsanalysen visar att ett gemensamt drag hos framgångsrika mötesanläggningar är att de utvecklas i ett livaktigt närområde där det även finns flera andra anledningar att besöka området, vare sig det är som privatperson eller yrkesmässigt.

Kombinationen skapar ett dynamiskt och attraktivt område som lockar såväl besökare som företag.

Bygget av Stockholmsmässans anläggning i Älvsjö startade i slutet av 1960-talet, vilket innebär att de äldsta delarna av anläggningen idag har över 40 år på nacken. För att behålla anläggningens attraktionskraft i framtiden behövs dels en kraftfull utveckling av närområdet, dels investeringar i miljardklassen i själva anläggningen.

– Vi undersöker nu om det för företagets framtida utveckling är mest fördelaktigt att stanna kvar i Älvsjö, eller om en omlokalisering till Kista i nordvästra Stockholm är att föredra för de kommande decennierna, säger Patric Sjöberg.

 

Vd Patric Sjöberg är nöjd med Stockholmsmässans resultat för jubileumsåret 2017. Foto: Jonas Sveningsson.