platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
växande turism
Ökad kryssningstrafik till Malmö
Nio fartyg till Malmö i år.
hotellindustri i förändring
Var femte svensk
vill ha hotellrum med kök.
kunskapsstatistik
UIA placerar Sydkorea och Seoul
högst upp på listan för första gången någonsin.
hotell
Elite Hotels
är tilltänkt operatör för kulturhushotellet i Skellefteå.
events kapar möten
Nytt stort ridsportevenemang
till Stockholm 2019.
på nytt jobb
Jessica Norberg
ny hotelldirektör på Haymarket by Scandic.
Hotellnytt
Scandic tecknar avtal
för nytt hotell i Helsingfors.
Umeå
Konferens med fokus på glädje i matematiken
lockar 800 deltagare från 49 länder.
möten skapar events
Estlands största vetenskapliga kongress någonsin,
EGOS, öppnar idag.
events skapar möten
Halmstad står som värdstad
för SM-veckan 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässan står starkt inför framtiden

Stockholmsmässan, som under 2017 firade sitt 75-årsjubileum, visade ett positivt resultat förra året. Det var ett år utan de stora ­mässorna som genomförs vartannat år, och omsättningen uppgick till närmare 500 miljoner kronor.

Det regional­ekonomiska bidraget, som visar hur stora värden som genereras till huvudstadsregionens besöksnäring tack vare Stockholmsmässans verksamhet, uppgick till över tre miljarder.

De ojämna standardåren är alltid mer utmanande för Stockholmsmässans ekonomi. Därför är vd Patric Sjöberg nöjd med att även den här gången ha lyckats balansera med andra typer av intäkter och att anpassa kostnaderna så att företaget även 2017 kunde leverera ett positivt resultat.

– Vi har tydliga styrkepositioner inom områdena inredning/design, samhällsbyggnad/fastighet och publika evenemang. Det är positioner som vi har byggt upp genom målmedvetet arbete under flera år och där vi ser bra möjligheter i framtiden. Vi ska fortsätta utveckla dessa områden framöver i form av mässor och i andra format. Under året har vi har adderat internationell kompetens och erfarenhet för att vässa den kommande affärsutvecklingen, säger Patric Sjöberg.

Stockholmsmässan har under året välkomnat flera internationella kongresser, med European Public Health Conference i november som den allra största.

Patric Sjöberg säger att Stockholmsmässans nära samarbete med Visit Stockholm lönar sig eftersom så många kongressarrangörer väljer att återkomma till mässan.

– Det är ett stort förtroende att vi idag sitter i aktiva arrangörsdialoger om kongresser som ska genomföras så långt fram som 2025.

Stockholmsmässans stora mässor, det vill säga Formex, Stockholm Furniture & Light Fair och Nordbygg, fortsatte att stärka sin närvaro både i Sverige och på den internationella arenan. Till exempel uppmärksammades Formex Nova-priset under London Design Festival, och Stockholm Furniture & Light Fair ökade antalet besökarländer från 60 till 80.

Arbetet fortsatte också med att bredda Stockholmsmässan som arrangör. Under flera år har mässan välkomnat flera olika typer av evenemang med externa arrangörer, medan de själva har fokuserat på att arrangera mässor.

– Nu går vi betydligt bredare. Vi genomförde under året flera framgångsrika event där Stockholmsmässan var med som arrangör tillsammans med samarbetspartner.

Mest uppmärksammad blev magishowen MagicXmas i samarbete med Robert Bronett, men i den här delen av portföljen ryms även smalare event som Baltic Sea Future, MYiHealth och EdTech Sweden.

En händelse som påverkade Stockholmsmässan under 2017 var terrorattentatet på Drottninggatan i april.

Samtidigt pågick den stora publika mässan Nordiska Trädgårdar, och som många andra arrangörer den dagen runtom i staden valde man att avbryta evenemanget och utrymma anläggningen. Mässan fortsatte sedan dagen efter, men med förstärkta säkerhetsåtgärder och ett lägre besökarantal.

Patric Sjöberg säger att händelsen i första hand naturligtvis var en fruktansvärd händelse för de direkt berörda och för deras familjer. Men det påverkade även många andra.

– Vi var djupt imponerade av hur lugnt och värdigt våra besökare hanterade situationen. Ingen drabbades av panik, människor hjälpte varandra att ta sig hem utan fungerande kollektivtrafik, och alla visade stor förståelse för att den högre säkerhetsnivån dagarna efter dådet innebar längre köer. Som stor mötesplats har vi ett ansvar för att hantera säkerhetsfrågorna professionellt och proaktivt.

Under året började Stockholmsmässan undersöka möjligheterna till en eventuell framtida omlokalisering av anläggningen.

Omvärldsanalysen visar att ett gemensamt drag hos framgångsrika mötesanläggningar är att de utvecklas i ett livaktigt närområde där det även finns flera andra anledningar att besöka området, vare sig det är som privatperson eller yrkesmässigt.

Kombinationen skapar ett dynamiskt och attraktivt område som lockar såväl besökare som företag.

Bygget av Stockholmsmässans anläggning i Älvsjö startade i slutet av 1960-talet, vilket innebär att de äldsta delarna av anläggningen idag har över 40 år på nacken. För att behålla anläggningens attraktionskraft i framtiden behövs dels en kraftfull utveckling av närområdet, dels investeringar i miljardklassen i själva anläggningen.

– Vi undersöker nu om det för företagets framtida utveckling är mest fördelaktigt att stanna kvar i Älvsjö, eller om en omlokalisering till Kista i nordvästra Stockholm är att föredra för de kommande decennierna, säger Patric Sjöberg.

 

Vd Patric Sjöberg är nöjd med Stockholmsmässans resultat för jubileumsåret 2017. Foto: Jonas Sveningsson.