platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Winn Hotel Group bygger nytt i Halmstad

Ett hotell kan vara ett hotell. Eller så kan det vara en plats som verkligen bidrar till en stads utveckling. Det är målet med en stor hotellsatsning i Halmstad.

– Halmstad är en fantastiskt levande stad, och nu ska vi tillsammans med de andra aktörerna skapa ett väldigt speciellt område och hotell centralt vid Nissans strand, säger Anders Junger, koncernchef för Winn Hotel Group.

Byggnadsnämnden i Halmstad har beslutat att förslaget "Nya Sammanhang" är vinnare i den markanvisningstävling som kommunen utlyst för Österskans vid Nissans östra strand.

Vinnarförslaget har utarbetats av Serneke, White Arkitekter, Fem Hjärtan Fastigheter och Winn Hotel Group.

Förslaget som vann omfattar en 16-våningars hotellbyggnad som, förutom cirka 200 hotellrum, får en saluhall, restauranger, spa-anläggning och möteslokaler.

• Byggnaden skapar med vridningar och en variation av höjd och form en ny siluett längs Nissan. Målet med den spektakulära byggnaden är att berika det som re­dan finns.

• Saluhallen drar in staden genom den lokala handeln. Det blir en multisaluhall som samma vecka kan vara både saluhall för handel, inspelningsstudio för tv och en aula för 300 personer.

• Hotellobbyn drar in Picassoparkens gröna rum och konsttema.

• Vattentorget och restaurangen, med mycket närproducerat, drar in Nissan genom att göra vattnet mer till­gängligt.

• Ett trädäck längs ån föl­jer med in i restaurangen.

• En skybar med milsvid utsikt blir ett måste för både boende och besökare.

 

Mycket arbete återstår innan förslaget kan bli verklighet. Nu inleds arbetet med att ta fram en detaljplan. I planen och den efterföljande bygglovsprocessen slås bland annat ramarna för antalet våningsplan och slutlig gestaltning av byggnaden fast. Det som finns framme nu är alltså en vision.

– Samhällsbyggnadsprocessen är komplicerad och tar tid. Men nu har vi tagit ett första kliv framåt och förhoppningen är att Halmstad ska ha ett nytt spännande landmärke år 2025, säger Jenny Axelsson (C), kommunråd och juryns ordförande.

 

Bilden: Nya Sammanhang är hotellbyggnaden som bland annat ska inrymma en skybar och en saluhall. Foto: White Arktitekter.