nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Winn Hotel Group bygger nytt i Halmstad

Ett hotell kan vara ett hotell. Eller så kan det vara en plats som verkligen bidrar till en stads utveckling. Det är målet med en stor hotellsatsning i Halmstad.

– Halmstad är en fantastiskt levande stad, och nu ska vi tillsammans med de andra aktörerna skapa ett väldigt speciellt område och hotell centralt vid Nissans strand, säger Anders Junger, koncernchef för Winn Hotel Group.

Byggnadsnämnden i Halmstad har beslutat att förslaget "Nya Sammanhang" är vinnare i den markanvisningstävling som kommunen utlyst för Österskans vid Nissans östra strand.

Vinnarförslaget har utarbetats av Serneke, White Arkitekter, Fem Hjärtan Fastigheter och Winn Hotel Group.

Förslaget som vann omfattar en 16-våningars hotellbyggnad som, förutom cirka 200 hotellrum, får en saluhall, restauranger, spa-anläggning och möteslokaler.

• Byggnaden skapar med vridningar och en variation av höjd och form en ny siluett längs Nissan. Målet med den spektakulära byggnaden är att berika det som re­dan finns.

• Saluhallen drar in staden genom den lokala handeln. Det blir en multisaluhall som samma vecka kan vara både saluhall för handel, inspelningsstudio för tv och en aula för 300 personer.

• Hotellobbyn drar in Picassoparkens gröna rum och konsttema.

• Vattentorget och restaurangen, med mycket närproducerat, drar in Nissan genom att göra vattnet mer till­gängligt.

• Ett trädäck längs ån föl­jer med in i restaurangen.

• En skybar med milsvid utsikt blir ett måste för både boende och besökare.

 

Mycket arbete återstår innan förslaget kan bli verklighet. Nu inleds arbetet med att ta fram en detaljplan. I planen och den efterföljande bygglovsprocessen slås bland annat ramarna för antalet våningsplan och slutlig gestaltning av byggnaden fast. Det som finns framme nu är alltså en vision.

– Samhällsbyggnadsprocessen är komplicerad och tar tid. Men nu har vi tagit ett första kliv framåt och förhoppningen är att Halmstad ska ha ett nytt spännande landmärke år 2025, säger Jenny Axelsson (C), kommunråd och juryns ordförande.

 

Bilden: Nya Sammanhang är hotellbyggnaden som bland annat ska inrymma en skybar och en saluhall. Foto: White Arktitekter.