platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Tourism Australia skapar bid-fond för möten, värd över 80 miljoner kr

Den 1 juli utökar Tourism Australia sitt befintliga stöd till mötesindustrin genom det nya initiativet Business Events Bid Fund, BFP, som ska hjälpa till att säkra nya internationella möten till landet. Det innebär en ekonomisk boost de närmaste tre åren på drygt 80 miljoner kronor.

Det budskapet framförde Steven Ciobo, minister för handel, turism och investeringar, vid ett tal vid årets Destination Australia Conference i Melbourne nyligen.

The Turnbull Coalition Government, det vill säga den nuvarande australiska regeringen, är inriktad på tillväxt för mötesindustrin.

– Deltagarna på internationella möten och events är oerhört viktiga för Australien därför att de spenderar i vart fall dubbelt så mycket som vanliga turister. Dessutom brukar mötesdelegater som kommer från andra sidan jorden förlänga sin vistelse, och de reser till andra delar av Australien än där deras event genomfördes. Och med största sannolikhet kommer de tillbaka för en semester. Det gör mötesdelegater till avgörande personer för den bredare australiska ekonomin, säger Steven Ciobo.

I sitt tal konstaterade han att mer behöver göras för att Australien ska behålla sin konkurrensfördel mot andra internationella destinationer.

– Australiens naturliga skönhet, höga säkerhet, stabilitet och människors vänlighet är en perfekt bas för att bygga en blomstrande mötesindustri. Jag är övertygad om att den nya bid-fonden bidrar till att Australien närmar sig den absoluta toppen av listan över världens mest framgångsrika mötes- och eventdestinationer, säger han.

Det är Tourism Australia som stöder landets mötesindustri genom sina aktiviteter kring marknadsföring och kommunikation samt utveckling av aktiviteter som initiativet Advance Program. Det sistnämnda stödjer mötes- och eventarrangörer att få fler deltagare till befintliga internationella möten som äger rum i Australien.

Allt fler destinationer runt om i världen använder sig av nationella bid-medel och bid-fonder. Enligt John O’Sullivan, vd för Tourism Australia, riskerar Australien att förlora marknadsandelar till konkurrenterna om man inte kan konkurrera på lika villkor.

– Att kunna erbjuda ekonomiska incentives för att hjälpa till att konvertera biddar av nationell betydelse till bekräftad verksamhet skulle göra det möjligt för Australien att konkurrera mer aggressivt, säger han.

– Det nya bid-fondsprogrammet är en faktor som betyder väldigt mycket. Det bidrar också till att vi kan öka våra konkurrensfördelar i den här svårbemästrade men mycket lukrativa delen av ekonomin, säger John O’Sullivan.

Fonden förvaltas av Business Events Australia, det är Tourism Australians enhet för möten och events. Programmet är utökat för att öka antalet mötes- och eventaffärer till landet genom att erbjuda ekonomiskt stöd vid det kritiska budgivningsstadiet av nya internationella möten och evenemang.

Fonden ska bara användas till projekt som är kvalificerade business events, och när mötet är bekräftat och kontrakterat att genomföras i Australien.

Den nya bid-fonden ska kunna användas för varor och tjänster som bidrar till att skapa möjligheter för fler och nya evenemang, men även för att exempelvis kunna betala delar av hotell- och lokalkostnader.

 

Bilden: Steven Ciobo, till vänster, Australiens minister för handel, turism och investeringar.