platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Godsstrategi och sund konkurrens i fokus på Elmia Lastbil

EN tydlig godsstrategi för att säkra framtidens stora och ständigt växande behov av transporter är i fokus när Nordens största mässa för åkerinäringen öppnar den 22–25 augusti på Elmia i Jönköping. Mässan invigs av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Arbetet för sund konkurrens och schyssta villkor inom åkerinäringen är en prioriterad fråga för regeringen. Jag ser fram mot att diskutera den och andra frågor med åkare, chaufförer och andra i branschen. De gör en stor insats för hela samhället och regeringen arbetar intensivt för att värna om både chaufförernas arbetsmiljö och möjligheten för svenska åkerier att vara lönsamma och innovativa och på så sätt utveckla transportbranschen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Ministern besöker mässan onsdagen den 22 augusti för att prata om regeringens politik inom transportområdet, lastbilens roll i transportsystemet, arbetet för sund konkurrens och hur teknikutvecklingen ska utnyttjas för effektivare transporter.

– Transportfrågor står mycket högt på agendan, både lokalt i Sverige och på EU-nivå. Vi har 50 procent förväntad ökning av transportvolymerna fram till år 2030, och ska under samma tidsperiod även leva upp till ett av världens tuffaste klimatmål. Då behöver vi effektiva transporter, en hållbar drivmedelspolitik och bra upphandlingar, där inte den billigaste utan den bästa vinner, säger Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag.

Det ökande behovet av transporter ställer krav på ny teknik, nya fordon och fler innovationer. Fler måste också välja att arbeta i branschen.

– Vi är en extremt teknikdriven bransch samtidigt som vi behöver 45 000 till 50 000 förare de kommande tio åren. Vi har ett enormt behov av kompetensförsörjning, att utbilda framtidens kvalificerade förare. Branschens anseende är väldigt viktigt, både hur branschen uppfattas bland allmänheten och vad företagen gör för att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Rickard Gegö.

Elmia Lastbil arrangeras av Sveriges Åkeriföretag/Svensk Åkeritidning, Trailer Magazine och Elmia. Mässan har arrangerats sedan 1983 och lockade senast runt 35 000 besökare.

Förutom utställning av nya produkter och tjänster hålls varje dag många seminarier och föreläsningar om aktuella ämnen.

 

Bilden: Tomas Eneroth tillsammans med Rickard Gegö.