platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
växande turism
Ökad kryssningstrafik till Malmö
Nio fartyg till Malmö i år.
hotellindustri i förändring
Var femte svensk
vill ha hotellrum med kök.
kunskapsstatistik
UIA placerar Sydkorea och Seoul
högst upp på listan för första gången någonsin.
hotell
Elite Hotels
är tilltänkt operatör för kulturhushotellet i Skellefteå.
events kapar möten
Nytt stort ridsportevenemang
till Stockholm 2019.
på nytt jobb
Jessica Norberg
ny hotelldirektör på Haymarket by Scandic.
Hotellnytt
Scandic tecknar avtal
för nytt hotell i Helsingfors.
Umeå
Konferens med fokus på glädje i matematiken
lockar 800 deltagare från 49 länder.
möten skapar events
Estlands största vetenskapliga kongress någonsin,
EGOS, öppnar idag.
events skapar möten
Halmstad står som värdstad
för SM-veckan 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan omsatte 1 247 miljoner kr förra året

Under fjolåret ökade Svenska Mässan antalet mässbesökare med i genomsnitt fem procent jämfört med tidigare genomförande.

Den totala besökssiffran för koncernen, där Gothia Towers ingår, var 1,8 miljoner. Svenska Mässans turistekonomiska effekter för 2017 uppgick till 3,1 miljarder kronor enligt beräkningar baserade på årssiffror från SCB/Tillväxtverket.

Enligt Carin Kindbom, vd och koncernchef  för Svenska Mässan, visar resultatet att de fortsätter att attrahera nya besökare och affärer till Göteborg.

– Besöksökningen för mässor är ett tecken på att den fysiska mötesplatsen och det personliga mötet blir allt viktigare i en digitaliserad värld. Starka besöksflöden visar också att vi behöver fortsätta expandera, säger hon.

Enligt beräkningar baserade på årssiffror från SCB/Tillväxtverket bidrog Svenska Mässan till drygt 2 100 helårsarbetstillfällen i Göteborgsregionen.

– Det är fantastiskt att se hur vår verksamhet bidrar till fler arbetstillfällen, säger Carin Kindbom. Svenska Mässan är stiftelseägt och vårt uppdrag är att främja näringslivet. Det gör vi genom att generera arbetstillfällen och turistekonomiska effekter där våra besökare spenderar tid och pengar på shopping, taxi, hotell och restauranger i regionen.

Omsättningen för koncernen uppgick förra året till 1 247 miljoner kronor. Resultatet efter avskrivningar uppgick till 113 miljoner kronor.

Ett starkt kassaflöde på 180 miljoner kronor gör att Svenska Mässan bara under 2017 kunde återinvestera 188 miljoner i mötesplatsen i exempelvis nya lokaler, nya restaurangkonceptet, ny entré och insatser för ökad digitalisering.

Bakom resultatet ligger framgångsrika mässor inom industri- och samhällssegmentet samt en hotellverksamhet som haft en fortsatt positiv utveckling och som under det senaste året har vuxit kraftigt.

Internationella möten och kongresser bidrog också till den goda utvecklingen. Ett sådant exempel är ECOC, Europas största kongress för fiberoptik, som samlade 4 000 deltagare från Europa, Asien och Nordamerika i Göteborg under fem dagar.

I år firar Svenska Mässan 100 år. Sedan 1918 har mötesplatsen utvecklats från en nationell mässa till en global mötesplats med allt från hotell, show, restauranger och spa till mässor och olika typer av mötesarenor. Visionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

– Vi har ett ovanligt välfyllt år med bland annat flera stora industrimässor, två shower på The Theatre och många intressanta nationella och internationella mötesprojekt. Vår ambition är att fortsätta växa och i samarbete med aktörer inom staden, näringslivet och akademin stärka vår position, säger Carin Kindbom.