platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Utländska övernattningar i Sverige ökar, minskad turism i övriga Europa

Under 2009 ökade volymerna på svenska boendeanläggningar med 2,1 procent, skriver Tillväxtverket i ett pressmeddelande. Utländska besökares övernattningar ökade med 3,3 procent och hamnade därmed över 2008 års rekordvolymer. Resandet till och inom övriga Europa beräknas samtidigt ha minskat med över fem procent.

Lågkonjunkturen bidrog till att affärsresandet minskade kraftigt under förra året. Samtidigt har privatresenärer och besökare från utlandet bidragit till ytterligare ett år med rekordvolymer i Sverige. Det är framför allt de billigare boendeformerna som ökat.

På hotellen låg övernattningarna kvar på samma nivå som under 2008, men antalet sålda rum minskade med tre procent och de totala logiintäkterna minskade med hela 5,2 procent.

Ökad marknadsföring i våra grannländer och en svag krona har bidragit till en växande ström av utländska besökare. Valutasituationen ger dock bara en kortvarig effekt och är inget som på sikt kan stärka turismen eller den svenska turistnäringen.

— För att skapa en långsiktig tillväxt inom svensk turism och turismnäring måste Sverigefrämjandet åtföljas av en koordinering av turismnäringsfrämjandet på nationell nivå. Här kan verket bidra med kunskap och samordning, säger Christina Lugnet, Tillväxtverkets generaldirektör.

Totalt genererades 51,8 miljoner övernattningar på de svenska boendeanläggningarna under 2009. De nordiska närmarknaderna ökade med nästan 12 procent. Vissa marknader utanför Norden, som till exempel Polen (plus 35 procent) och Italien (plus 20 procent) ökade kraftigt, men övernattningarna från Europa som helhet minskade med nästan två procent.

Tillväxtverket är ansvarig myndighet för den officiella turiststatistiken och ska sprida information och kunskap om turism och turismnäringens utveckling i Sverige. Tillväxtverket är också ansvarig myndighet för främjande av turismnäringen.