platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Reykjavik värd för European Cities Talk

Den 21–24 februari genomförs European Cities Marketing vårmöte i Reykjavik. Det är representanter för flera europeiska städers Destination Management Organisations, DMOer, som bland annat ska diskutera hur man ”hackar staden”.

– DMOs från hela Europa ska berätta om sina affärsmodeller, bilda nya partnerskap och komma på innovativa lösningar på de problem vi står inför. DMOs har potential att driva de förändringar som omformar framtiden för resor och urbant växande områden, säger Dieter Hardt-Streymayr, ordförande för organisationen European Cities Marketing som har över 100 storstäder i 36 länder som medlemmar.

En av huvudtalarna är Siduri Poli, innovatör och grundare av Changers Hub. Han ska prata om sitt mål att skapa ett mer jämställt samhälle som gör städer till en bättre plats.

Jason Lane, den andra huvudtalaren, är koncernchef för European Market Development inom kortföretaget Mastercard. Han ska dela med sig av sina kunskaper som bland annat rör mobila betalningar, biometri, chatbots, bitcoin och blockchain. Andra talare är bland andra

• Natthawut Adulyanukosol, vd för Wise Bot. Han ska presentera chatbot för besökare som drivs av artificiell intelligens som han har skapat på mindre än 48 timmar.

• Magnus Aideborn, vd för Arrival Guides, förklarar varför det är dags för destinationer att börja använda omni-channels.

• Iftah Amit, vice vd för Global Sales & Marketing inom Kenes Group, är ett företag specialiserat på att initiera nya kongresser. Han ska berätta om hur man skapar nya kongresser.

• Lasse Chor, grundare av Happy 42 och Den lyckligaste mannen som lever, undervisar deltagarna i ”hackathon for dummies”.

• Caroline Couret, chef för Creative Tourism Network, upplyser deltagarna om den nya trenden av transformationsresor och fördjupad stadsturism.

• Javier Creus, grundare och strategidirektör för idéer för förändring, ska förklara hur medborgarledda initiativ för närvarande visar att det är möjligt att sätta människor i centrum för smart stadsinnovation och teknikappar för att förbättra livet i staden.

Under mötet får deltagarna även veta det senaste från experter inom mötesindustrin, turism och destinationsmarknadsföring från städer som Amsterdam, Bolzano, Köpenhamn, Göteborg, Helsingfors, Leeds, London, Madrid, Opatija och Paris, men även från länder som Island och Slovenien.