platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Turismen fortsatte uppåt i Göteborg 2017

Skandinaver och amerikaner fyllde hotellen när Göteborg ökade i antal gästnätter för tjugosjätte året i rad. Med cirka 4,8 miljoner gästnätter blev 2017 det bästa året någonsin för besöksnäringen i Göteborgsregionen. Det visar SCB/Tillväxtverkets årssiffror som släpptes på onsdagen.

– Det är väldigt glädjande att gästnätterna fortsätter att öka, speciellt från våra prioriterade länder inom Skandinavien och övriga Europa. Den positiva utvecklingen stärker besöksnäringens roll som basnäring och möjliggör att än mer bidra till Göteborgs positiva utveckling, säger Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co.

Norge och Danmark ökade med åtta procent och Sverige med fyra procent. Gästnätter från övriga europeiska länder steg med två procent. USA gjorde ett kraftigt kliv uppåt med 56 procent och passerade Danmark som fjärde största utlandsmarknad i Göteborgs gästnattsliga. Sammanlagt ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med två procent under 2017.

Hotellen i Göteborg har högst beläggning av svenska storstäder, nästan 70 procent i genomsnitt. Det är numera hög beläggning under flera delar av året samtidigt som Göteborg fortsätter vara en oerhört populär sommarstad med attraktioner som Liseberg, skärgården och stora evenemang.

– Med 2017 avslutar vi destinationens affärsplansperiod 2015–2017 och konstaterar att våra högt ställda mål överträffats. Gästnätterna i Göteborgsregionen har under treårs-perioden ökat från 4,1 till 4,8 miljoner och de internationella gästnätterna dubbelt så snabbt som de svenska. Nu startar vi en ny affärsplansperiod och siktar på en fortsatt positiv utveckling, säger Camilla Nyman.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på goteborgco.se.

 

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.