nyheter
hotellnytt
Skandinaviens första Radisson Red
öppnar i Aarhus, Danmark.
flygnytt
Easyjet öppnar fler linjer
för att möta starkt ökande efterfrågan.
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
RSS
rss_icon
Länkar
Turismen fortsatte uppåt i Göteborg 2017

Skandinaver och amerikaner fyllde hotellen när Göteborg ökade i antal gästnätter för tjugosjätte året i rad. Med cirka 4,8 miljoner gästnätter blev 2017 det bästa året någonsin för besöksnäringen i Göteborgsregionen. Det visar SCB/Tillväxtverkets årssiffror som släpptes på onsdagen.

– Det är väldigt glädjande att gästnätterna fortsätter att öka, speciellt från våra prioriterade länder inom Skandinavien och övriga Europa. Den positiva utvecklingen stärker besöksnäringens roll som basnäring och möjliggör att än mer bidra till Göteborgs positiva utveckling, säger Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co.

Norge och Danmark ökade med åtta procent och Sverige med fyra procent. Gästnätter från övriga europeiska länder steg med två procent. USA gjorde ett kraftigt kliv uppåt med 56 procent och passerade Danmark som fjärde största utlandsmarknad i Göteborgs gästnattsliga. Sammanlagt ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med två procent under 2017.

Hotellen i Göteborg har högst beläggning av svenska storstäder, nästan 70 procent i genomsnitt. Det är numera hög beläggning under flera delar av året samtidigt som Göteborg fortsätter vara en oerhört populär sommarstad med attraktioner som Liseberg, skärgården och stora evenemang.

– Med 2017 avslutar vi destinationens affärsplansperiod 2015–2017 och konstaterar att våra högt ställda mål överträffats. Gästnätterna i Göteborgsregionen har under treårs-perioden ökat från 4,1 till 4,8 miljoner och de internationella gästnätterna dubbelt så snabbt som de svenska. Nu startar vi en ny affärsplansperiod och siktar på en fortsatt positiv utveckling, säger Camilla Nyman.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på goteborgco.se.

 

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.