platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Turismen fortsatte uppåt i Göteborg 2017

Skandinaver och amerikaner fyllde hotellen när Göteborg ökade i antal gästnätter för tjugosjätte året i rad. Med cirka 4,8 miljoner gästnätter blev 2017 det bästa året någonsin för besöksnäringen i Göteborgsregionen. Det visar SCB/Tillväxtverkets årssiffror som släpptes på onsdagen.

– Det är väldigt glädjande att gästnätterna fortsätter att öka, speciellt från våra prioriterade länder inom Skandinavien och övriga Europa. Den positiva utvecklingen stärker besöksnäringens roll som basnäring och möjliggör att än mer bidra till Göteborgs positiva utveckling, säger Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co.

Norge och Danmark ökade med åtta procent och Sverige med fyra procent. Gästnätter från övriga europeiska länder steg med två procent. USA gjorde ett kraftigt kliv uppåt med 56 procent och passerade Danmark som fjärde största utlandsmarknad i Göteborgs gästnattsliga. Sammanlagt ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med två procent under 2017.

Hotellen i Göteborg har högst beläggning av svenska storstäder, nästan 70 procent i genomsnitt. Det är numera hög beläggning under flera delar av året samtidigt som Göteborg fortsätter vara en oerhört populär sommarstad med attraktioner som Liseberg, skärgården och stora evenemang.

– Med 2017 avslutar vi destinationens affärsplansperiod 2015–2017 och konstaterar att våra högt ställda mål överträffats. Gästnätterna i Göteborgsregionen har under treårs-perioden ökat från 4,1 till 4,8 miljoner och de internationella gästnätterna dubbelt så snabbt som de svenska. Nu startar vi en ny affärsplansperiod och siktar på en fortsatt positiv utveckling, säger Camilla Nyman.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på goteborgco.se.

 

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.