platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordmånga utländska turister valde Sverige

Sveriges popularitet som resmål fortsätter att växa. Under 2017 ökade de utländska övernattningarna i Sverige med drygt fyra procent till 16,2 miljoner övernattningar. Mest ökar resandet från USA med 242 000 fler övernattningar än året innan.

2017 blev det bästa turiståret någonsin för utländska turism i Sverige. Det står klart idag när Tillväxtverket och SCB idag presenterar preliminär statistik för övernattningar på hotell, camping och andra kommersiella boendeformer 2017. Övernattningarna från utlandet ökade med 4,2 procent och uppgick till totalt 16,2 miljoner.

– Det är riktigt härliga siffror som visar en stark tillväxt för en viktig näring för Sverige. Sverige är ett resmål som många är nyfikna på och i vår marknadsföring lyfter vi speciellt fram den tillgängliga svenska naturen och den öppna svenska livsstilen, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

Sverige hänger med i utvecklingstakten för internationell turism och tar marknadsandelar jämfört med de övriga nordiska länderna. Under 2017 ökade antalet övernattningar från USA med hela 44 procent, men även Indien, Kina och Nederländerna växte snabbt. Den enda av Visit Swedens prioriterade utlandsmarknader som backade något var Norge, efter ett tapp i december. I absoluta tal ökade USA med 242 000 övernattningar, Nederländerna med 81 000 övernattningar och Tyskland med 53 000 övernattningar. Indien och Kina ökade med 45 000 respektive 44 000 övernattningar.

Flera olika studier pekar på att varumärket Sverige är starkt samtidigt som många ekonomier återhämtar sig eller fortsätter vara stabila. Enligt FN:s turistorganisation växer också resandet snabbt i världen.

– Vi vill att fler av världens turister ska upptäcka de unika upplevelser vi har i varje hörn av Sverige och stanna längre under sin vistelse. Visit Sweden utvecklar nu marknadsföringen till att göra avtryck både på specifika marknader och i kanaler som når ut globalt. Dagens resenärer hämtar intryck från en mängd källor, från lokala influencers till globala resetjänster, fortsätter Ewa Lagerqvist.

Tillsammans med besöksnäringen i Sverige skapade Visit Sweden under 2017 synlighet för Sverige i en lång rad länder. Exempelvis nådde idén om den svenska friheten i naturen ut i 130 länder, när Visit Sweden i stället för vanliga boendeannonser lade ut natursköna platser från norr till söder på Airbnb. Nästan 1 700 medieartiklar skrev om initiativet ”Sweden on Airbnb” och den svenska allemansrätten. https://visitsweden.com/freedomtoroam/

 

Antal övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser samt i förmedlade stugor och lägenheter 2017. Procentuell utveckling.

 

• Norge – 1,1 procent

• Danmark +0,7 procent

• Tyskland +1,7 procent

• Nederländerna +12,3 procent

• Storbritannien +1,8 procent

• Frankrike +5,6 procent

• USA +44,0 procent

• Kina +13,6 procent

• Indien +25,8 procent

Källa: Preliminär inkvarteringsstatistik 2017, Tillväxtverket/SCB

 

Bilden: Den svenska naturnära livsstilen är ett starkt inslag i Visit Swedens marknadsföring av Sverige. Foto: Henrik Trygg.