nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordmånga utländska turister valde Sverige

Sveriges popularitet som resmål fortsätter att växa. Under 2017 ökade de utländska övernattningarna i Sverige med drygt fyra procent till 16,2 miljoner övernattningar. Mest ökar resandet från USA med 242 000 fler övernattningar än året innan.

2017 blev det bästa turiståret någonsin för utländska turism i Sverige. Det står klart idag när Tillväxtverket och SCB idag presenterar preliminär statistik för övernattningar på hotell, camping och andra kommersiella boendeformer 2017. Övernattningarna från utlandet ökade med 4,2 procent och uppgick till totalt 16,2 miljoner.

– Det är riktigt härliga siffror som visar en stark tillväxt för en viktig näring för Sverige. Sverige är ett resmål som många är nyfikna på och i vår marknadsföring lyfter vi speciellt fram den tillgängliga svenska naturen och den öppna svenska livsstilen, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

Sverige hänger med i utvecklingstakten för internationell turism och tar marknadsandelar jämfört med de övriga nordiska länderna. Under 2017 ökade antalet övernattningar från USA med hela 44 procent, men även Indien, Kina och Nederländerna växte snabbt. Den enda av Visit Swedens prioriterade utlandsmarknader som backade något var Norge, efter ett tapp i december. I absoluta tal ökade USA med 242 000 övernattningar, Nederländerna med 81 000 övernattningar och Tyskland med 53 000 övernattningar. Indien och Kina ökade med 45 000 respektive 44 000 övernattningar.

Flera olika studier pekar på att varumärket Sverige är starkt samtidigt som många ekonomier återhämtar sig eller fortsätter vara stabila. Enligt FN:s turistorganisation växer också resandet snabbt i världen.

– Vi vill att fler av världens turister ska upptäcka de unika upplevelser vi har i varje hörn av Sverige och stanna längre under sin vistelse. Visit Sweden utvecklar nu marknadsföringen till att göra avtryck både på specifika marknader och i kanaler som når ut globalt. Dagens resenärer hämtar intryck från en mängd källor, från lokala influencers till globala resetjänster, fortsätter Ewa Lagerqvist.

Tillsammans med besöksnäringen i Sverige skapade Visit Sweden under 2017 synlighet för Sverige i en lång rad länder. Exempelvis nådde idén om den svenska friheten i naturen ut i 130 länder, när Visit Sweden i stället för vanliga boendeannonser lade ut natursköna platser från norr till söder på Airbnb. Nästan 1 700 medieartiklar skrev om initiativet ”Sweden on Airbnb” och den svenska allemansrätten. https://visitsweden.com/freedomtoroam/

 

Antal övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser samt i förmedlade stugor och lägenheter 2017. Procentuell utveckling.

 

• Norge – 1,1 procent

• Danmark +0,7 procent

• Tyskland +1,7 procent

• Nederländerna +12,3 procent

• Storbritannien +1,8 procent

• Frankrike +5,6 procent

• USA +44,0 procent

• Kina +13,6 procent

• Indien +25,8 procent

Källa: Preliminär inkvarteringsstatistik 2017, Tillväxtverket/SCB

 

Bilden: Den svenska naturnära livsstilen är ett starkt inslag i Visit Swedens marknadsföring av Sverige. Foto: Henrik Trygg.