nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic satsar på eget Culinary Team för att lyfta sina talanger och ta restaurangupplevelsen till nästa nivå

Idag den 30 januari 2018 lanseras Scandic Culinary Team – en satsning som ska visa upp de talanger som finns i Scandickök över hela landet samtidigt som restaurangkonceptet lyfts till nästa nivå. Laget består av sju kockar från olika svenska Scandichotell som under ett år kommer att få släppa lös sin kreativitet och uppdatera Scandics restaurangutbud, servering och upplevelse.

Restaurangbranschen står inför en rekryteringsutmaning. I kök över hela Sverige saknas det kockar och examineringarna från utbildningar inom restaurang håller inte jämna steg med efterfrågan. Bara i Stockholm beräknas man behöva anställa över 1 500 kockar under de närmaste fem åren. Nu krävs det att restaurangbranschen tar ett gemensamt krafttag för att locka framtida talanger att söka sig till gymnasiala- och vuxenutbildningar inom kök. Förhoppningen är att kockarna i Scandic Culinary Team ska kunna fungera som förebilder för personer som går i tankar på en karriär inom restaurangbranschen. Detta är Scandics sätt att visa upp den fantastiska kreativitet och skaparglädje som finns i kök över hela landet.

Under ledning av Scandics erfarne kökschef Patrick Tribo kommer Culinary Team under ett år träffas regelbundet och arbeta med olika aspekter av Scandics restaurangerbjudande. Laget kommer även att fungera som ambassadörer för Scandics verksamhet och arbeta för att inspirera både inom företaget och utanför. Ifall det första försöket med Culinary Team blir lyckat är förhoppningen att satsningen ska kunna fortsätta under flera år framöver och ge fler kockar chansen att delta.

– Scandic har ett stort antal restauranger över hela landet som alla har olika styrkor och specialiteter. Utmaningen för Culinary Team ligger i att ta tillvara på bredden i vårt erbjudande och bygga på styrkorna i varje kök. Det kommer att bli en mycket spännande resa som förhoppningsvis kan inspirera såväl våra medarbetare som gäster, säger Patrick Tribo, kökschef på Scandic.

Deltagarna i Culinary Team 2018 är Ida Franzén från Scandic Karlskrona, Mattias Karhu från Scandic Opalen, Kristoffer Brantefalk från Scandic Sundsvall Nord, Marco De Mitri från Scandic Winn, Jason Berridge från Scandic Alvik, Jimmy Löwenmark från Scandic Anglais och Jonny Hamnell från Scandic Segevång.