platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
events skapar möten
Nordic MICE Summit i Malmö
på Live 1-3 november.
events skapar möten
Världens bästa curlare
kommer till Jönköping för Curling World Cup.

CWT-undersökning:
65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser.
event skapar möten
Malmö får Europamästerskap i Triathlon 2020
Mellan 2000-3000 deltagare.
mer innovation
Så ska Clarion Hotel Amarantens
Passion Coach förverkliga Stordalens kultur på hotellet.

Egencia lanserar en Analytics Studio
en förstärkt plattform för datavisualisering och analys.
Kunskapsförädling
Internationell konferens
om migration, integration och rasism i Norrköping.
events skapar möten
Jönköping
får Europeiska Mästerskapen för Ironman.
nytt jobb
Nicolas Blomgren Facchin
checkar in som ny hotelldirektör på Quality Hotel Ekoxen.
RSS
rss_icon
Länkar
Nordic MICE Summit i Malmö på Live 1-3 november

1-3 NOVEMBER genomförs för första gången The Nordic MICE Summit.

Det är danska CCMG, Congress Consulting Management Group, med den kända danska mötesindustriprofilen Lonni Gulliksen, som arrangerar The Nordic MICE Summit på Clarion Hotel & Congress Malmö Live. När det gäller utställare vänder sig eventet främst till internationella hotell, hotellkedjor, Convention Bureauer och Destination Management Companies, som är intresserade i att samarbeta med nordiska köpare av möten och events.

Utställare från Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Österrike, Holland, Schweiz, Polen, Ungern, Kroatien, Frankrike, Portugal, Italien, Monaco, Spanien, Litauen, Lettland, Irland och Storbritannien. Men det kommer fler utställare eftersom anmälan som utställare än öppen ända fram till den 1 oktober.

Utställare som redan är klara, här i alfabetisk ordning: Atlantic Kempinski, Berlin Convention Bureau, Business Event Skåne, Camonsite, Clarion Hotel & Congress Malmö Live, Copenhagen Admiral Hotel, Ellington Hotel Berlin, Galicia Convention Bureau, H10 Berlin, Hamburg Convention Bureau, Hamburg Marriott Hotel, Hilton, Hilton Budapest, Hilton Gdansk, Hotel Okura Amsterdam, La Finca Golf & SPA Resort, Le Meridien Beach Plaza Monaco, Le Meridien Lav Split, Le Meridien Nice, Malmö Convention Bureau, Maritim Hotels, Melia Alicante, Melia Hotel International, MICE Cream, Munich Hotel Partners, NH Hotel, Netherlands, NH Hotels, Spain, Nordic Exhibition & Congress Centres, Palais Events, Radisson Blu Hotel, SANA Hotels, Skånska Möten, Sofitel Berlin, Sofitel Hamburg, SOKO Hotels, Starhotels, Switzerland Convention Bureau, The Hague Convention Bureau, The Hague Marriott, Vienna Convention Bureau, Vienna House og Wonderful Copenhagen.

 

Världens bästa curlare kommer till Jönköping för Curling World Cup

Det internationella curlingförbundet, World Curling Federation, gör en ny storsatsning och startar en världscup i curling. Nu är det klart att Sverige och Jönköping har fått förtroendet att arrangera deltävlingen i Europa. Övriga arrangörsorter är Shanghai, Kina, Omaha, USA och Peking, Kina.

– Sverige är rankade som världsettor på både dam- och herrsidan efter den mycket framgångsrika fjolårssäsongen med bland annat OS-guld för damlaget Hasselborg och OS-silver för herrarna i lag Edin. Nu får våra topplag chansen att visa upp sig på hemmaplan och allt blir förpackat i ett nytt spännande format med stora prispengar, säger Stefan Lund, generalsekreterare på Svenska Curlingförbundet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att få vara en del av denna satsning som internationella curlingförbundet gör. Tack vare Jönköping Curling Club och den fantastiska curlinghallen som vi har i Jönköping så är det möjligt för oss att arrangera den här typen av tävlingar, säger Ante Jankovic, Manager Convention Bureau, Destination Jönköping. Curling World cup 2019 stärker oss som en internationell evenemangs destination. Vi ser fram emot att välkomna tävlande och medresenärer till Curling World cup i Jönköping mellan den 30 januari-3 februari, säger Ante Jankovic.

Fler än 1 miljon internationella kongressdeltagare i Berlin

• Halvårsresultat för 2018: en stadig ökning av deltagare och evenemang

• Tio procents tillväxt förinternationella  kongressdeltagare

• Berlin är en eftertraktad plats för medicinska och digitala kongresser

Berlins kongressindusrti avslutade första halvåret 2018 med mycket positiva siffror: 5,08 miljoner deltagare (+2,4 procent jämfört med föregående år) kom till Berlin för att delta i 65 790 events (+2,8 procent) under de första sex månaderna. För första gången reste fler än en miljon internationella gäster till konferenser och kongresser i den tyska huvudstaden, en ökning med hela tio procent. Detta visar den nya kongresstatistiken från VisitBerlin.

"Berlinkonferensen och kongressmarknaden fortsatte att växa under första halvåret, säger Burkhard Kieker, vd för VisitBerlin. "Mötesindustrin har vuxit till en stadig och pålitlig storlek för Berlin. Fler och fler arrangörer runt om i världen har ett  ökande intresse för den tyska huvudstaden som en kongressmetropol"

De största utländska marknaderna är Storbritannien och USA. Konferensen och kongressresenärerna genererade 3,98 miljoner övernattningar i Berlin. Det är en ökning med två procent jämfört med föregående år.

Den viktigaste sektorn på kongressmarknaden är medicin, läkemedel, hälso- och sjukvård med en andel på 20 procent. Politiska och offentliga institutioner ligger på andra plats på 14 procent, följt av IT- och den digitala ekonominsektorn (13 procent). De största medicinska kongresserna under de senaste sex månaderna var den tyska cancerkongressen med mer än 11 ​​000 deltagare och årsmötet i Federation of European Neuroscience, som 8 000 läkare deltog på i Berlin. re:publica i maj och TOA, Tech Open Air Festival en månad senare lockade 8 000 respektive 20 000 IT-experter.

VisitBerlin, som också är Berlin Convention Office bidrar aktivt till denna framgång. Stadens convention bureau arbetar med Berlin som kongressdestination över hela världen. Stadens positionering bland topp fem i ICCA-statistisken i fler än tio år i följd visar stadens stora kongressframgångar.

Berlin väntar årets största kongress under andra halvåret 2018: Omkring 18 000 diabetsläkare från EASD kommer att delta i årsmötet i den tyska huvudstaden (1-5 oktober, CityCube Berlin, easd.org). Ett årsdag är nära förestående i mitten av oktober: Världshälsoprogrammet hålls i Berlin för tionde gången. Omkring 2000 doktorer, forskare, icke-statliga organisationer, branschrepresentanter och politiker kommer sedan att diskutera de stora globala hälsofrågorna (14-16 oktober, Kosmos, worldhealthsummit.org). I slutet av året kommer 9000 läkare och forskare för psykiatri, psykoterapi, psykosomatik och neurologi att delta i DGPPN-kongressen i Berlin (28 november-1 december, CityCube Berlin, dgppnkongress.de). Den internationella kulinariska eliten kommer att delta i Foodsymposium Chefdays (3000 deltagare, 1-2 oktober, Arena Berlin, www.chefdays.de).

CWT-undersökning: 65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser

Enligt en undersökning på uppdrag av det globala reseadministrationsföretaget CWT känner sig endast 35 % av de globala affärsresenärerna helt säkra på att de inte riskerar sin arbetsgivares datasäkerhet då de reser. Resande från Nord- och Sydamerika är avsevärt mera övertygade (46 %) än de som kommer från Asien-Stillahavsregionen (28 %) eller Europa (27 %).

“De här resultaten påvisar att det ännu finns en hel del att göra då det gäller skolning av resenärer i hur de ska hantera sitt företags data. T.ex. kan anslutningsbarheten i offentliga utrymmen utsätta företagsdata för risker,” sade Andrew Jordan, som är CWT:s Executive Vice President & Chief Technology Officer. ”Medvetenhet och skolning är viktiga då det gäller att skydda sig mot alla tänkbara säkerhetsblottor.”

De tre situationer under en resa där de som svarade kände sig mest oroade över att utsätta företagsdata för risker var att deras laptops eller andra mobilapparater stals eller tappades bort (29 %), att de använde öppet wifi (21 %) och att de jobbade med sin laptop eller annan mobilapparat (9 %). Som följande kom oavsiktligt delande av företagsdokument (9 %), åtkomlighet till företagets e-post, öppnande av en inkorrekt fil eller webbplats (8 %) och slängandet av pappersdokument (6 %).

De här bekymren är berättigade eftersom nästan hälften av de som reser i företagsaffärer var oroade över en säkerhetsblotta medan man var online eller försökte koppla sig upp på internet. Och det här var inte det enda problemet: 37 % medgav att de laddade ner okända filer från en okänd avsändare – samma procentandel hade öppnat e-postmeddelanden som innehöll ett datakapningsförsök.

Lyckligtvis vidtog de flesta affärsresenärerna åtgärder så fort de blev medvetna om en säkerhets- eller datablotta. 35 % av de undersökta resenärerna sade att de hade omedelbart stängt av sin apparat, 25 % rapporterade om detta till sitt företag och 34 % underrättade sitt företags IT-avdelning om situationen. 62 % av de undersökta bekräftade att de visste hur man ska rapportera om ett datakapningsförsök på ett lämpligt sätt.

“Dessa procentandelar kan säkerligen förbättras dramatiskt med bättre skolning gällande datasäkerheten,” sade Jordan.

Mindre än 20 % av affärsresenärerna sade att de fick ofta återkommande och formella meddelanden och instruktioner om data- och internetsäkerhet från sitt företag och 34 % meddelade att de fick en viss vägledning i vad man inte ska göra.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om undersökningen

CWT Safety & Security Study-undersökningen togs fram av Carlson Wagonlit Travel och utfördes av Artemis Strategy Group mellan 29.1 och 9.2.2018. Undersökningsdata samlades från fler än 2 000 affärsresenärer i Nord- och Sydamerika (Brasilien, Kanada, Chile, Mexiko och USA), Europa (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och UK) samt Asien och Stillahavsregionen (Australien, Kina, Indien, Japan, Singapore och Sydkorea). För att kunna delta i undersökningen krävdes att affärsresenären gjort fler är fyra affärsresor under de senaste 12 månaderna.

 

Artemis Strategy Group

Artemis Strategy Group är ett kommunikationsundersökningsföretag som specialiserar sig på brandpositionering, kunskapsledning och företagspolicyfrågor.

 

Malmö får Europamästerskap i Triathlon 2020

Svenska Triathlonförbundet (STF), Malmö Stad och Event in Skåne har tillsammans med lokalt föreningsliv tilldelats värdskapet för ett Europamästerskap i triathlon 2020.

Parterna har sedan 2012 genom etablering och uppbyggnad av tävlingen Malmö Triathlon haft ett det gemensamma målet att hämta hem ett internationellt mästerskap. Malmö Triathlon har gått från att vara en tävling i svenska cupen, svenskt mästerskap till att ha europacupstatus 2016-2018.

Uppbyggnad och utveckling av Malmö Triathlon var en nödvändig del i ett så kallat BID om värdskap för europamästerskapet 2020. BIDen var inskickat till European Triathlon Union (ETU) och dess executive board beslutade till vår glädje att tilldela Sverige/Malmö mästerskapet. Beslutet annonserade 2018-08-08 på ETUs kongress.

Det EM vi tilldelats går på sprintdistans, vilket är halva distansen som körs i OS. Det innebär 750 meter simning, 20 km cykel och 5 km löpning. Momenten körs på varvbanor vilken ger hög intensitet och möjlighet att följa deltagarna på ett bra sätt under loppet. Eliten avverkar hela tävlingen på under en timma.

Mästerskapet arrangeras i centrala Malmö på avstängda gator där tävlingscentrum är Posthusplatsen. Eventet pågår under ett antal dagar och förutom elitklass för damer och herrar, avgörs även europamästerskap i åldersklasser med femårsintervaller, samt europamästerskap i olika paratriathlonklasser. Dessutom kommer det inom ramen för eventet att finnas tävlingsdagar för såväl vanliga motionärer som för barn och ungdom. Totalt innebär det ett mästerskap som pågår under flera dagar med mellan 2000-3000 deltagare och medföljande från hela Europa.

Ola Silvdahl, generalsekreterare STF: "Det är med största glädje vi mottagit beskedet att svensk triathlon och Malmö erhållit värdskapet för EM 2020. Det är resultatet av ett klart mål och en tydlig plan, samt ett hårt arbete som vi inom svensk triathlon genomfört tillsammans. Vi har haft ett utmärkt stöd av en ambitiös och stödjande destination, samt flera bra partner. Det går inte att nog framhålla föreningslivets arbete och den lokala organisationen. Tillsammans med förbundet har de genomfört ett hårt och i alla avseende professionellt teamarbete helt på ideell grund. Belöningen i form av Europamästerskapet 2020, ger oss en fin plattform att tillsammans bygga svenskt triathlon vidare ur flera perspektiv och att bidra till att bevara Malmös goda rykte som en internationell eventstad av rang”.

Mästerskapet ligger efter OS i Tokyo och är planerat till slutet av augusti 2020.

Gabriel Sandör, elittriathlet i SOK´s topp och talangprogram: ”Att få ytterligare ett långsiktigt mål och att får tävla i ett mästerskap på hemmaplan känns fantastiskt. Det motiverar mig självklart mycket i min träning. Jag ser verkligen fram emot mästerskapet och att tillsammans med mina landslagskamrater och arrangören bidra till svensk triathlons utveckling.”

Så ska Clarion Hotel Amarantens Passion Coach förverkliga Stordalens kultur på hotellet

Clarion Hotel Amaranten har nyligen tillsatt Fredrik Berglund som ny Passion Coach. I sin nya roll kommer Fredrik arbeta dedikerat utifrån visionen om att öka livskvaliteten för såväl gäster som medarbetare.

“Culture is king”, som Petter Stordalen själv brukar uttrycka det, och inom Clarion Hotel har man länge satsat på företagskulturen. Nu tar hotellkedjan det hela ett steg längre och anställer en Passion Coach på varje hotell.

På Clarion Hotel Amaranten har Fredrik Berglund fått det prestigefulla uppdraget. Tillsammans med Clarion Hotels Director of Passion, Frida Pålsson Werntoft, ska han arbeta aktivt med att utveckla medarbetarna i det dagliga arbetet samt tillämpa nya unika sätt för att nå ännu fler talanger.

– Med passionerade medarbetare från olika bakgrunder, med olika kompetens och personlighetstyper kan vi skapa de bästa resultaten för både gäster och personal. Vår företagskultur genomsyras av passion, mycket energi, omtanke och arbetsglädje. Genom vår Passion Coach ska vi peppa varje medarbetare att bli sitt bästa jag, säger Ulf Cato, General Manager Clarion Hotel Amaranten.

– Clarion har en fantastisk hotellportfölj, men det är viktigt att förstå att det är människorna som skapar skillnaden och inte vår hårdvara. Dagens gäster vill inte bara ha service, de vill ha personlig service levererad av passionerade medarbetare, säger Frida Pålsson Werntoft.