platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan fyller 100 år

I år fyller Svenska Mässan 100 år. Svenska Mässan i Göteborg var Sveriges och Skandinaviens första mässa när den invigdes av Gustav V och drottning Viktoria den 8 juli 1918. 100-årsjubiléet kommer att firas med en rad aktiviteter under året. Bland annat kommer Svenska Mässan att arrangera en särskild jubileumshelg i april samt dela ut ett stipendium med syfte att gynna den svenska besöksnäringen.

– Svenska Mässans syfte har ända sedan den öppnade 1918 varit att främja näringslivet, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse. Syftet är detsamma idag men målen har förändrats genom åren. Vi siktar på att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

Hundraårsjubiléet kommer att firas med en rad aktiviteter under året, bland annat en jubileumshelg i april. Man kommer även att dela ut ett stipendium till en person eller ett företag som vill utveckla en idé som gynnar den svenska besöksnäringen.

– Vi vill bidra med innovation till näringen, menar Carin Kindbom, vd och koncernchef. Vi har stor internationell efterfrågan och vill möta den globala marknaden genom att vara lyhörda och ligga i framkant. Den fysiska mötesplatsen kommer att bli allt viktigare i en digitaliserad värld och vi tror på fortsatt tillväxt i mötesindustrin. Vi har stora expansionsplaner och ser fram emot att med mod och kraft påbörja ett nytt sekel i Svenska Mässans historia.

När Svenska Mässan grundades fungerade mötesplatsen som en länk mellan industri, hantverk och handeln. Här kunde tillverkare och köpmän mötas, uppleva branschnyheter och göra affärer. På sikt bjöds även utländska aktörer in för att främja handeln utanför landets gränser.

På den första mässan deltog 530 utställare och besöktes av över 42 000 personer. Numera välkomnar Svenska Mässan med Gothia Towers närmare 2 miljoner besökare varje år och omsätter drygt 1,2 miljarder kronor vilket i sin tur genererar ytterligare 3 miljarder i turistekonomiska effekter.

Till Svenska Mässan hör Gothia Towers som med sina 1 200 hotellrum tillhör Europas tio största hotell. Här finns också 40 000 kvm mässhallar, kongresshall, mötesfaciliteter, ett brett utbud av restauranger, spa, konstgalleri och en helt egen showarena. På mötesplatsen finns också det femstjärniga Upper House som klassats som Sveriges bästa hotell enligt Tripadvisor 2017.

– Själva helhetskonceptet har blivit allt viktigare och det är även det som är vår affärsmodell, säger Carin Kindbom. Här finns allt under ett och samma tak och hos samma ägare vilket särskiljer Svenska Mässan från många andra anläggningar.

Svenska Mässan är en stiftelse vilket innebär att den inte har några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående.

– Vi har en fantastiskt bra ägarmodell, samtidigt kan vi agera som vilket privat och professionellt företag som helst, säger Roger Holtback. Vi är beroende av goda resultat och starka kassaflöden men som stiftelse delar vi aldrig ut några vinster utan kan långsiktigt återinvestera varenda krona vi tjänar.

 

Se hur Svenska Mässan utvecklats 1918-2018 i filmen 100 år på 100 sekunder och läs mer om jubileet på Svenska Mässans hemsida.