nyheter
PCO-kunskap
Samarbete
ska leda till fler kongresser i Jönköping.
mat och möten
Gastronomi Sverige Commis Award 2020
- vinnare Thilda Mårtensson.
flygnytt
Peab lägger ner driften
Ängelholm Helsingborg Airport tills vidare.
Omställning
Så blir Bokmässan 2020
ställs om till en digital bildningshubb.
framtiden kommer närmare
Eskilstuna kongresshus
står klart 2026.
stor utbyggnad på G
Chalmers Konferens & Restauranger
tar över Universeums restaurang- och eventverksamhet.
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
Handelskammarens pris
Philippe Longchamps
är Sveriges bästa lärare 2020.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan fyller 100 år

I år fyller Svenska Mässan 100 år. Svenska Mässan i Göteborg var Sveriges och Skandinaviens första mässa när den invigdes av Gustav V och drottning Viktoria den 8 juli 1918. 100-årsjubiléet kommer att firas med en rad aktiviteter under året. Bland annat kommer Svenska Mässan att arrangera en särskild jubileumshelg i april samt dela ut ett stipendium med syfte att gynna den svenska besöksnäringen.

– Svenska Mässans syfte har ända sedan den öppnade 1918 varit att främja näringslivet, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse. Syftet är detsamma idag men målen har förändrats genom åren. Vi siktar på att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

Hundraårsjubiléet kommer att firas med en rad aktiviteter under året, bland annat en jubileumshelg i april. Man kommer även att dela ut ett stipendium till en person eller ett företag som vill utveckla en idé som gynnar den svenska besöksnäringen.

– Vi vill bidra med innovation till näringen, menar Carin Kindbom, vd och koncernchef. Vi har stor internationell efterfrågan och vill möta den globala marknaden genom att vara lyhörda och ligga i framkant. Den fysiska mötesplatsen kommer att bli allt viktigare i en digitaliserad värld och vi tror på fortsatt tillväxt i mötesindustrin. Vi har stora expansionsplaner och ser fram emot att med mod och kraft påbörja ett nytt sekel i Svenska Mässans historia.

När Svenska Mässan grundades fungerade mötesplatsen som en länk mellan industri, hantverk och handeln. Här kunde tillverkare och köpmän mötas, uppleva branschnyheter och göra affärer. På sikt bjöds även utländska aktörer in för att främja handeln utanför landets gränser.

På den första mässan deltog 530 utställare och besöktes av över 42 000 personer. Numera välkomnar Svenska Mässan med Gothia Towers närmare 2 miljoner besökare varje år och omsätter drygt 1,2 miljarder kronor vilket i sin tur genererar ytterligare 3 miljarder i turistekonomiska effekter.

Till Svenska Mässan hör Gothia Towers som med sina 1 200 hotellrum tillhör Europas tio största hotell. Här finns också 40 000 kvm mässhallar, kongresshall, mötesfaciliteter, ett brett utbud av restauranger, spa, konstgalleri och en helt egen showarena. På mötesplatsen finns också det femstjärniga Upper House som klassats som Sveriges bästa hotell enligt Tripadvisor 2017.

– Själva helhetskonceptet har blivit allt viktigare och det är även det som är vår affärsmodell, säger Carin Kindbom. Här finns allt under ett och samma tak och hos samma ägare vilket särskiljer Svenska Mässan från många andra anläggningar.

Svenska Mässan är en stiftelse vilket innebär att den inte har några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående.

– Vi har en fantastiskt bra ägarmodell, samtidigt kan vi agera som vilket privat och professionellt företag som helst, säger Roger Holtback. Vi är beroende av goda resultat och starka kassaflöden men som stiftelse delar vi aldrig ut några vinster utan kan långsiktigt återinvestera varenda krona vi tjänar.

 

Se hur Svenska Mässan utvecklats 1918-2018 i filmen 100 år på 100 sekunder och läs mer om jubileet på Svenska Mässans hemsida.