platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Tillväxtverket satsar på Focus Scandinavia

Den 24–26 januari 2018 anordnas en internationell kongress kring IT och turism i Jönköping. Under ENTER2018, som samlar forskare och från hela världen, anordnas även konferensen Focus Scandinavia, där de som arbetar och verkar inom den skandinaviska besöksnäringen kommer diskutera utvecklingsmöjligheter inom området.

Under Focus Scandinavia ges en överblick av de viktigaste digitala trenderna inom besöksnäring just nu. Via föreläsningar, paneldebatter och workshops får deltagarna tillgång till forskning, innovationer och den digitala världen – utifrån ett helt nytt perspektiv.

Turism- och besöksnäringen växer och prognoserna pekar på fortsatt kraftig global tillväxt, med stor potential för Sverige att hävda sig internationellt, både genom landets rika natur- och kulturvärden och genom attraktiva städer. Företagen uttrycker en hög tillväxtvilja och näringen är sysselsättningsintensiv. Tillväxtverket, vars uppdrag är att skapa så bra förutsättningar som möjligt för alla typer av företag att komma igång, växa och bli framgångsrika, stöder konferensen och därmed initiativet till kompetenshöjning och stärkt konkurrenskraft i Sveriges snabbast växande och med avstånd största exportmarknad.

Destination Jönköping som arbetar med att öka Jönköpings attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare inom områdena turism, event och möten/kongresser ser ett behov av den här typen av konferens.

"Digitaliseringen är en omvälvande kraft som påverkar hela samhället och självklart även besöksnäringen. Att ha möjlighet att ta del av den digitala utvecklingen i den globala resebranschen med hjälp av forskare, utvecklare och strateger inom näringslivet ger oss ett sätt att utveckla vårt arbete", säger Patrik Olderius, vdDestination Jönköping. "Att Tillväxtverket ser ett stort värde och vill vara med i ett samarbete kring Focus Scandinavia känns väldigt roligt", fortsätter han.

 

Tid: 24-25 januari 2018. Plats: Jönköpings Kongresshus Elmia. Mer info: https://enter2018.org/focus-scandinavia/