nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Tillväxtverket satsar på Focus Scandinavia

Den 24–26 januari 2018 anordnas en internationell kongress kring IT och turism i Jönköping. Under ENTER2018, som samlar forskare och från hela världen, anordnas även konferensen Focus Scandinavia, där de som arbetar och verkar inom den skandinaviska besöksnäringen kommer diskutera utvecklingsmöjligheter inom området.

Under Focus Scandinavia ges en överblick av de viktigaste digitala trenderna inom besöksnäring just nu. Via föreläsningar, paneldebatter och workshops får deltagarna tillgång till forskning, innovationer och den digitala världen – utifrån ett helt nytt perspektiv.

Turism- och besöksnäringen växer och prognoserna pekar på fortsatt kraftig global tillväxt, med stor potential för Sverige att hävda sig internationellt, både genom landets rika natur- och kulturvärden och genom attraktiva städer. Företagen uttrycker en hög tillväxtvilja och näringen är sysselsättningsintensiv. Tillväxtverket, vars uppdrag är att skapa så bra förutsättningar som möjligt för alla typer av företag att komma igång, växa och bli framgångsrika, stöder konferensen och därmed initiativet till kompetenshöjning och stärkt konkurrenskraft i Sveriges snabbast växande och med avstånd största exportmarknad.

Destination Jönköping som arbetar med att öka Jönköpings attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare inom områdena turism, event och möten/kongresser ser ett behov av den här typen av konferens.

"Digitaliseringen är en omvälvande kraft som påverkar hela samhället och självklart även besöksnäringen. Att ha möjlighet att ta del av den digitala utvecklingen i den globala resebranschen med hjälp av forskare, utvecklare och strateger inom näringslivet ger oss ett sätt att utveckla vårt arbete", säger Patrik Olderius, vdDestination Jönköping. "Att Tillväxtverket ser ett stort värde och vill vara med i ett samarbete kring Focus Scandinavia känns väldigt roligt", fortsätter han.

 

Tid: 24-25 januari 2018. Plats: Jönköpings Kongresshus Elmia. Mer info: https://enter2018.org/focus-scandinavia/