nyheter
statistik eller bevis?
Hotell i Kina
visar tidiga tecken på återhämtning.
vi ställer inte in - vi ställer om
Strategikongress
samlar energibranschen digitalt den 5-6 maj.
efter restriktionerna
Visit Linköping & Co
varslar i spåren av Corona.
omvärldsanalys
JMIC skapar portal
för åtkomst till covid-19-kunskaper.
Omvärldsanalys
USA rapporterar 22,6 procents hotellbeläggning
för veckan fram till 28 mars - 2020.
Island står enat
Meet in Reykjavík:
United With Strength.
innovationer skapar möten
De tio mest innovativa entreprenörerna
i Sverige 2020.
omsättningen minus 70-80 procent
Färsk statistik från UC:
Konkurser inom hotell- och restaurang ökar med 123 procent.
positivt besked
Nordiska Hissmässan
samlar hela hissbranschen i Stockholm hösten 2020.
innovationer skapar möten
Fem innovationer
som kommer att revolutionera modeindustrin tilldelas en miljon euro.
RSS
rss_icon
Länkar
BraMässor gör ytterligare ett förvärv och bildar Scandinavian Exhibition Group

Ägarna bakom mässbolaget BraMässor Sverige AB, Björn Delin och Bo Magnusson, avslutar 2017 med att göra ytterligare ett förvärv. Bolaget man nu förvärvar är Lifestyle Events, som bland annat ligger bakom mässorna MC-Mässan och Lifestyle Motor Show.

– Vi är väldigt nöjda och stolta över att få möjligheten att förvärva Lifestyle Events, säger Björn Delin. Förvärvet ger oss en utmärkt bas att växa inom konsumentmässor och framför allt då inom bil- och motorcykelbranschen.

Den tidigare ägaren Peter Näsman kommer att fortsätta som vd för bolaget och även fortsättningsvis sköta dess verksamhet.

– Det är ”business as usual”, säger Peter Näsman. Allt fokus ligger på att göra mässorna bättre och bättre och genom att Lifestyle Events nu kommer in i en familj bestående av fler mässbolag får bolaget mer resurser och kan öka utvecklingstakten med bland annat nya evenemang.

I samband med förvärvet av Lifestyle Events samlar nu Björn Delin, Bo Magnusson och Peter Näsman sina mäss- och konferensbolag i ett nystartat koncernbolag, Scandinavian Exhibition Group. Koncernen består av, förutom själva ägarbolaget, BraMässor Sverige, Traveko Scandinavia, Oxbridge Live Media samt Lifestyle Events. Tillsammans beräknas dessa bolag år 2017 omsätta cirka 38 miljoner kronor. I och med förvärvet av Lifestyle Events tar också Peter Näsman plats i ägarbolagets styrelse.

– Vi växer väldigt kraftigt nu genom organisk tillväxt, nya lanseringar och samarbeten samt via förvärv och vi hade ett stort behov av att strukturera upp vår verksamhet, säger Björn Delin. Vi har därför valt att samla våra bolag i ett ägarbolag för att göra det enklare för samarbetspartners, kunder, finansiella aktörer etc. att se och förstå vår verksamhet.

Tanken bakom Scandinavian Exhibition Group är att ha ett övergripande ägarbolag där bolagen i gruppen ska ha en stor frihet att agera självständigt och utvecklas, men också att bolagen ska kunna samarbeta i arbetet med olika mässor, konferenser och andra event. Ambitionen är också att fortsätta växa.

– Vår ambition är tydlig, avslutar Björn Delin. Vi vill fortsätta att växa kraftigt genom förvärv och nya samarbeten och tydligt ta en position på den svenska och nordiska mäss- och konferensmarknaden. Strukturen med ett koncernbolag hjälper oss att ut mot marknaden visa hur de olika bolagen hänger ihop samt underlätta vid kommande förvärv.