platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
BraMässor gör ytterligare ett förvärv och bildar Scandinavian Exhibition Group

Ägarna bakom mässbolaget BraMässor Sverige AB, Björn Delin och Bo Magnusson, avslutar 2017 med att göra ytterligare ett förvärv. Bolaget man nu förvärvar är Lifestyle Events, som bland annat ligger bakom mässorna MC-Mässan och Lifestyle Motor Show.

– Vi är väldigt nöjda och stolta över att få möjligheten att förvärva Lifestyle Events, säger Björn Delin. Förvärvet ger oss en utmärkt bas att växa inom konsumentmässor och framför allt då inom bil- och motorcykelbranschen.

Den tidigare ägaren Peter Näsman kommer att fortsätta som vd för bolaget och även fortsättningsvis sköta dess verksamhet.

– Det är ”business as usual”, säger Peter Näsman. Allt fokus ligger på att göra mässorna bättre och bättre och genom att Lifestyle Events nu kommer in i en familj bestående av fler mässbolag får bolaget mer resurser och kan öka utvecklingstakten med bland annat nya evenemang.

I samband med förvärvet av Lifestyle Events samlar nu Björn Delin, Bo Magnusson och Peter Näsman sina mäss- och konferensbolag i ett nystartat koncernbolag, Scandinavian Exhibition Group. Koncernen består av, förutom själva ägarbolaget, BraMässor Sverige, Traveko Scandinavia, Oxbridge Live Media samt Lifestyle Events. Tillsammans beräknas dessa bolag år 2017 omsätta cirka 38 miljoner kronor. I och med förvärvet av Lifestyle Events tar också Peter Näsman plats i ägarbolagets styrelse.

– Vi växer väldigt kraftigt nu genom organisk tillväxt, nya lanseringar och samarbeten samt via förvärv och vi hade ett stort behov av att strukturera upp vår verksamhet, säger Björn Delin. Vi har därför valt att samla våra bolag i ett ägarbolag för att göra det enklare för samarbetspartners, kunder, finansiella aktörer etc. att se och förstå vår verksamhet.

Tanken bakom Scandinavian Exhibition Group är att ha ett övergripande ägarbolag där bolagen i gruppen ska ha en stor frihet att agera självständigt och utvecklas, men också att bolagen ska kunna samarbeta i arbetet med olika mässor, konferenser och andra event. Ambitionen är också att fortsätta växa.

– Vår ambition är tydlig, avslutar Björn Delin. Vi vill fortsätta att växa kraftigt genom förvärv och nya samarbeten och tydligt ta en position på den svenska och nordiska mäss- och konferensmarknaden. Strukturen med ett koncernbolag hjälper oss att ut mot marknaden visa hur de olika bolagen hänger ihop samt underlätta vid kommande förvärv.