platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
RSS
rss_icon
Länkar
Zoo och Bakken tar upp kampen med Tivoli för att locka större publik

Sedan Tivoli i Köpenhamn framgångsrikt breddat verksamheten med nya säsonger som halloween, jul och vinter satsar även Zoo och nöjesfältet Bakken på att locka till sig fler besökare genom en breddad verksamhet, uppger News Øresund. Medan Bakken tar efter Tivoli och nästa år öppnar under höstlovet och julen satsar helårsöppna Zoo på att förvandlas från djurpark till en upplevelsepark med Danmarks bästa lekplats, matmarknad, halloweenfirande och julmarknad.

De vill alla locka till sig fler besökare. Tivoli började med antalet öppna dagar med nya säsonger som halloween, jul och vinter. Nyligen invigdes Tivoli Hjørnet med en ny food hall. Inför 2018 följer Zoo och Bakken i Dyrehaven i Klampenborg efter med nya satsningar som ska locka fler besökare.

Zoo i Köpenhamn, som slog upp portarna i september 1859, har nu beslutat om ”Zoo Vision 2020” med målet att locka till sig ytterligare 200 000 besökare varje år. De senaste åren har Zoo haft omkring 1,1 miljoner besökare.

– Zoologisk Have ska inte bara vara ett ställe med djur. Det ska också vara en plats man besöker för att äta. Vi ska ha fler besökare och de ska komma oftare än hittills. Så vi transformerar Zoologisk Have till en upplevelsepark, säger vd Jørgen Nielsen till Berlingske.

Zoo ska i framtiden få ett matutbud på nivå med Torvehallerne och Papirøen. När den nya pandaanläggningen öppnar i slutet av nästa år invigs även en ny restaurang för 150 personer och med plats till konferenser. Redan till påsk 2018 ska det som Zoo betecknar som Danmarks bästa lekplats stå klar. Andra delar i den nya strategin handlar om arbeta med nya events som tillexempel halloween, en ljusfest och en julmarknad.

Medan Zoo har öppet året runt så har Tivoli och Bakken från början enbart haft öppet under en sommarsäsong. Sedan Tivoli framgångsrikt förlängt med nya säsonger följer nu Bakken i Dyrehaven i Klampenborg efter. Bakkens vd Nils-Erik Winther berättar i ett pressmeddelande att nöjesparken har fått ett nytt miljötillstånd som gör det möjligt att från och med 2018 utvidga säsongen och ha öppet såväl under skolornas höstlov som på helgerna under julmånaden.

– Det nya initiativet från Bakken om att utvidga säsongen med ”Höst och Jul på Bakken” är i linje med visionen om att realisera Danmarks potential som helårsdestination för turister, säger Visit Denmarks direktör Jan Olsen i en kommentar.

Bakken etablerades i Dyrehaven år 1583 och uppges vara världens äldsta nöjespark. Genom den nya satsningen på att ha öppet under höstlovet och julen kommer Bakken att hålla öppet under 170 dagar under 2018. (News Øresund)