platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
nytt jobb
Elite Hotels
satsar på Göteborg med topprekrytering.
omvärldsanalys
Storstäder mest innovativa
– visar ny statistik.
flygnytt
Nya delen av avgångshallen
på Bromma Stockholm Airport öppnad.
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
RSS
rss_icon
Länkar
Zoo och Bakken tar upp kampen med Tivoli för att locka större publik

Sedan Tivoli i Köpenhamn framgångsrikt breddat verksamheten med nya säsonger som halloween, jul och vinter satsar även Zoo och nöjesfältet Bakken på att locka till sig fler besökare genom en breddad verksamhet, uppger News Øresund. Medan Bakken tar efter Tivoli och nästa år öppnar under höstlovet och julen satsar helårsöppna Zoo på att förvandlas från djurpark till en upplevelsepark med Danmarks bästa lekplats, matmarknad, halloweenfirande och julmarknad.

De vill alla locka till sig fler besökare. Tivoli började med antalet öppna dagar med nya säsonger som halloween, jul och vinter. Nyligen invigdes Tivoli Hjørnet med en ny food hall. Inför 2018 följer Zoo och Bakken i Dyrehaven i Klampenborg efter med nya satsningar som ska locka fler besökare.

Zoo i Köpenhamn, som slog upp portarna i september 1859, har nu beslutat om ”Zoo Vision 2020” med målet att locka till sig ytterligare 200 000 besökare varje år. De senaste åren har Zoo haft omkring 1,1 miljoner besökare.

– Zoologisk Have ska inte bara vara ett ställe med djur. Det ska också vara en plats man besöker för att äta. Vi ska ha fler besökare och de ska komma oftare än hittills. Så vi transformerar Zoologisk Have till en upplevelsepark, säger vd Jørgen Nielsen till Berlingske.

Zoo ska i framtiden få ett matutbud på nivå med Torvehallerne och Papirøen. När den nya pandaanläggningen öppnar i slutet av nästa år invigs även en ny restaurang för 150 personer och med plats till konferenser. Redan till påsk 2018 ska det som Zoo betecknar som Danmarks bästa lekplats stå klar. Andra delar i den nya strategin handlar om arbeta med nya events som tillexempel halloween, en ljusfest och en julmarknad.

Medan Zoo har öppet året runt så har Tivoli och Bakken från början enbart haft öppet under en sommarsäsong. Sedan Tivoli framgångsrikt förlängt med nya säsonger följer nu Bakken i Dyrehaven i Klampenborg efter. Bakkens vd Nils-Erik Winther berättar i ett pressmeddelande att nöjesparken har fått ett nytt miljötillstånd som gör det möjligt att från och med 2018 utvidga säsongen och ha öppet såväl under skolornas höstlov som på helgerna under julmånaden.

– Det nya initiativet från Bakken om att utvidga säsongen med ”Höst och Jul på Bakken” är i linje med visionen om att realisera Danmarks potential som helårsdestination för turister, säger Visit Denmarks direktör Jan Olsen i en kommentar.

Bakken etablerades i Dyrehaven år 1583 och uppges vara världens äldsta nöjespark. Genom den nya satsningen på att ha öppet under höstlovet och julen kommer Bakken att hålla öppet under 170 dagar under 2018. (News Øresund)