platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Bidding
Tre städer budar om Friidrotts-EM 2024
Göteborg en av de tre utvalda.
Hållbarhet på riktigt
Från ord till handling:
Nordic Choice Hotels tar bort all onödig engångsplast
Gastrolution of Skåne
Skånska mat- och dryckesevenemang
ska nå internationell världsklass.
mat och möten
Parabere Forum Malmö 2018
en av fem finalister på The World Restaurants Awards i kategorin ”Event of the Year”.
kunskapsöverföring
Sveriges största mötesarrangörer
till Umeå för Mötets Dag.
Bli en bättre ledare
Bok om ledarskap
hjälper dig att se mellanrummen som möjligheter.
omvärldsanalys
Svenska startups sökes
till gratisplatser på framtidsmässa.
omvärldsanalys
Kompetensutveckla
ditt företag på Industrimässorna.
hotellnytt
Quality Hotel The Box
tar hem priset som New Hotel of the Year.
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
RSS
rss_icon
Länkar
​Svenska Möten spår bra mötesår 2018

2018 blir ännu ett bra mötesår, spår Svenska Möten.

– Vi tycker oss redan nu kunna skönja att vår försäljningsökning de senaste åren kommer hålla i sig även under nästa år, säger Pontus Esbo som är försäljningschef på Svenska Möten.

Svenska Möten ser positivt på försäljningsåret 2018. Försäljningen har ökat med 16 procent inför kommande år jämfört med samma tidpunkt förra året och antalet bokningar har ökat med hela 22 procent.

– Vi tycker oss redan nu kunna skönja att vår försäljningsökning de senaste åren kommer att hålla i sig även under nästa år. Ett tydligt kvitto är att vi har 22 procent fler bokningar inför nästa år än vid motsvarande tidpunkt i fjol, samt 16 procent i försäljningsintäkter, säger Pontus Esbo som är försäljningschef på Svenska Möten.

Ökningen beror på många faktorer, till exempel flera nya avtalskunder, en högre andel konverterade förfrågningar och en mer riktad marknadskommunikation, som lett till att fler hittar till Svenska Möten. Den starka konjunkturen innebär att företag har många nyanställda som ska sättas in i verksamheten, vilket naturligtvis också spelar in.

Och det finns ett tydligt samband mellan efterfrågan på konferenser och Sveriges BNP-utveckling.

– Vi befinner oss i en stark högkonjunktur med hög sysselsättningsgrad. Sambandet mellan efterfrågan på konferens- och möteslokaler och aktiviteten i ekonomin mätt i BNP är väldigt tydlig. Kort och gott ser vi på Svenska Möten att om BNP-tillväxten är mer än två procent ökar efterfrågan, menar Pontus.

Det är också tydligt att möten är ett aktuellt ämne som har hamnat högt upp på svenska organisationers agenda. Under hösten har Svenska Möten fått uttala sig om möten som managementverktyg i en lång rad sammanhang, och allt fler organisationer väljer nu att se över sin mötesstruktur och skapa riktlinjer för en bättre möteskultur.