platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
vår gemensamma framtid
A Sustainable Tomorrow
ökar takten på hållbarhetsarbetet i Helsingborgsregionen.
stora events
Bandyfinalen den 22-23 mars 2019
på Studenternas – Fem finaler spelas i Uppsala.
hållbarhet
Clarion Hotel Sign
installerar Stockholms största hotell-solcellsanläggning.
nytt jobb
Elite Hotels
satsar på Göteborg med topprekrytering.
omvärldsanalys
Storstäder mest innovativa
– visar ny statistik.
flygnytt
Nya delen av avgångshallen
på Bromma Stockholm Airport öppnad.
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
RSS
rss_icon
Länkar
​Svenska Möten spår bra mötesår 2018

2018 blir ännu ett bra mötesår, spår Svenska Möten.

– Vi tycker oss redan nu kunna skönja att vår försäljningsökning de senaste åren kommer hålla i sig även under nästa år, säger Pontus Esbo som är försäljningschef på Svenska Möten.

Svenska Möten ser positivt på försäljningsåret 2018. Försäljningen har ökat med 16 procent inför kommande år jämfört med samma tidpunkt förra året och antalet bokningar har ökat med hela 22 procent.

– Vi tycker oss redan nu kunna skönja att vår försäljningsökning de senaste åren kommer att hålla i sig även under nästa år. Ett tydligt kvitto är att vi har 22 procent fler bokningar inför nästa år än vid motsvarande tidpunkt i fjol, samt 16 procent i försäljningsintäkter, säger Pontus Esbo som är försäljningschef på Svenska Möten.

Ökningen beror på många faktorer, till exempel flera nya avtalskunder, en högre andel konverterade förfrågningar och en mer riktad marknadskommunikation, som lett till att fler hittar till Svenska Möten. Den starka konjunkturen innebär att företag har många nyanställda som ska sättas in i verksamheten, vilket naturligtvis också spelar in.

Och det finns ett tydligt samband mellan efterfrågan på konferenser och Sveriges BNP-utveckling.

– Vi befinner oss i en stark högkonjunktur med hög sysselsättningsgrad. Sambandet mellan efterfrågan på konferens- och möteslokaler och aktiviteten i ekonomin mätt i BNP är väldigt tydlig. Kort och gott ser vi på Svenska Möten att om BNP-tillväxten är mer än två procent ökar efterfrågan, menar Pontus.

Det är också tydligt att möten är ett aktuellt ämne som har hamnat högt upp på svenska organisationers agenda. Under hösten har Svenska Möten fått uttala sig om möten som managementverktyg i en lång rad sammanhang, och allt fler organisationer väljer nu att se över sin mötesstruktur och skapa riktlinjer för en bättre möteskultur.