platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Per Keller
blir ny vd för Yasuragi.
på nytt jobb
Sunniva Fallan Röd
ny vd för Sturebadet.
Hållbarhet på riktigt
Quality Hotel bäst i Norden
på att bedriva sin verksamhet på ett etiskt, socialt och miljömässigt riktigt sätt.
nytt jobb
​Staffan Ingvarsson
blir ny vd för Stockholm Business Region.
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.
RSS
rss_icon
Länkar
​Svenska Möten spår bra mötesår 2018

2018 blir ännu ett bra mötesår, spår Svenska Möten.

– Vi tycker oss redan nu kunna skönja att vår försäljningsökning de senaste åren kommer hålla i sig även under nästa år, säger Pontus Esbo som är försäljningschef på Svenska Möten.

Svenska Möten ser positivt på försäljningsåret 2018. Försäljningen har ökat med 16 procent inför kommande år jämfört med samma tidpunkt förra året och antalet bokningar har ökat med hela 22 procent.

– Vi tycker oss redan nu kunna skönja att vår försäljningsökning de senaste åren kommer att hålla i sig även under nästa år. Ett tydligt kvitto är att vi har 22 procent fler bokningar inför nästa år än vid motsvarande tidpunkt i fjol, samt 16 procent i försäljningsintäkter, säger Pontus Esbo som är försäljningschef på Svenska Möten.

Ökningen beror på många faktorer, till exempel flera nya avtalskunder, en högre andel konverterade förfrågningar och en mer riktad marknadskommunikation, som lett till att fler hittar till Svenska Möten. Den starka konjunkturen innebär att företag har många nyanställda som ska sättas in i verksamheten, vilket naturligtvis också spelar in.

Och det finns ett tydligt samband mellan efterfrågan på konferenser och Sveriges BNP-utveckling.

– Vi befinner oss i en stark högkonjunktur med hög sysselsättningsgrad. Sambandet mellan efterfrågan på konferens- och möteslokaler och aktiviteten i ekonomin mätt i BNP är väldigt tydlig. Kort och gott ser vi på Svenska Möten att om BNP-tillväxten är mer än två procent ökar efterfrågan, menar Pontus.

Det är också tydligt att möten är ett aktuellt ämne som har hamnat högt upp på svenska organisationers agenda. Under hösten har Svenska Möten fått uttala sig om möten som managementverktyg i en lång rad sammanhang, och allt fler organisationer väljer nu att se över sin mötesstruktur och skapa riktlinjer för en bättre möteskultur.