platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
nytt jobb
Elite Hotels
satsar på Göteborg med topprekrytering.
omvärldsanalys
Storstäder mest innovativa
– visar ny statistik.
flygnytt
Nya delen av avgångshallen
på Bromma Stockholm Airport öppnad.
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
RSS
rss_icon
Länkar
Världskongress ger nya affärer & insikter - Adventure Travel World Summit till Sverige 2019

Idag tillkännages att världskongressen för hållbar naturbaserad upplevelseturism – Adventure Travel World Summit (ATWS) – kommer att arrangeras i Sverige 2019. Jämtland Härjedalen Turism har genom sitt medlemskap i nätverket Adventure Travel Trade Association (ATTA) tagit hem både nya affärer och insikter genom åren. I ATTA är det inte B2B eller B2C, utan H2H – det vill säga Human to Human - som gäller. Genom relationer skapas förtroende som i sin tur möjliggör affärer med en tydlig atmosfär av ”paying it forward”. Givetvis är ökad kännedom och nya affärer ett mål men fokus ligger även på att gemensamt och i en global konstellation skapa förutsättningar för ett ansvarsfullt resande.

På den årligt återkommande kongressen samlas världens ledande destinationer, företagare och media för att med natur och kultur som främsta konkurrensfördel påverka, lära av varandra, trendspana och göra affärer. Värd för ATWS 2017 var Argentina och under parollen ”Unite, Protect, Lead” nätverkade Karin Gydemo Grahnlöf och Linda Wasell från Jämtland Härjedalen Turism med totalt 850 delegater från hela världen.

– Besöksnäringen är vår basnäring och en fantastisk motor för tillväxt. Summiten är en möjlighet för oss och våra turismföretagare att se hur man runt om i världen skapar hållbara kommersiella upplevelser och produkter av sådant som vi ofta tar för givet. Vi lär av både lyckade och mindre lyckade exempel och påverkar även med vår kompetens, säger Karin Gydemo Grahnlöf.

– Dagens och framtidens gäst vill ta ansvar och söker nya ingredienser i sin resa. I en värld som snurrar allt snabbare reser man nu delvis för att förstå och förändra världen och inte minst sig själv istället för att bara upptäcka. Den starkaste trenden är just nu det transformativa resandet. Vi vill fortfarande se världen men med nya perspektiv, lära av kulturer, ta till oss nya sätt att leva och kreera meningsfulla förändringar både i våra liv och den värld vi lever i. Den mentala resan är starkt förknippad med den fysiska och vi reser mer med hjärta, engagemang och öppenhet än tidigare, säger Linda Wasell.

– Med 97% av Sveriges yta obebyggd så bor vi bokstavligen mitt i naturen. Det tillsammans med vår kultur och livsstil är oerhört attraherande för den internationella gästen. Sverige är hett och att framtidens gäst vill ta ansvar och göra gott är något som vi ska ta tillvara på, avslutar Karin Gydemo Grahnlöf.

Bakom ansökan och arrangemanget av Adventure Travel World Summit 2019 i Sverige står Visit Sweden, Tillväxtverket, Turistrådet Västsverige, Jämtland Härjedalen Turism, Visit Värmland, Region Västmanland, Swedish Lapland Visitors Board och Tourism Skåne. Världskongressen kommer att hållas i Göteborg och målet är att hela Sveriges naturbaserade upplevelseturism ska synliggöras. Arbetet har redan inletts och kongressen kommer att föregås av en rad visningsresor för framförallt turoperatörer och media.

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer, med flera. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

 

Bilden: Adventure Travel Trade Associations världskongress för naturturism kommer till Sverige 2019. Svenskarnas naturnära livsstil är ett av skälen bakom valet. Foto: Henrik Trygg