platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Västerås först ut med virtuellt showroom för att locka turister och nya företag

Nu har Expect Västerås, ett nytt upplevelsebaserat showroom i Skrapan invigts. Genom teknik och kreativa utställningar ska besökarna inspireras till att utforska Västerås som besöks- och etableringsort. byBrick Interface fick uppdraget att bygga en Virtual Reality-plattform med syfte att skapa ett virtuellt skyltfönster för hela staden.

– Besökare ska kunna utforska Västerås utbud av aktiviteter och besöksmål genom nya tekniska och interaktiva lösningar. Det kommer att finnas VR-glasögon och visualiseringsbord där vi visar upp olika besöksmål och nya områden som växer fram i staden, säger Pernilla Törngren, platschef för Expect Västerås.

– Vi ville göra något riktigt häftigt och unikt till det nya showroomet som tilltalar många olika målgrupper, för att visa att Västerås ligger i teknisk framkant med fokus på besöksnäringen. Det handlar också om att bryta barriärer för vad som är möjligt med teknik, fortsätter Pernilla Törngren.

Showroomet ska vara föränderligt, med ambitionen att bli startpunkten när företag och organisationer vill visa upp Västerås för delegationer eller andra besök.

Först ut blir en virtuell entré som byBrick Interface skapat, där besökaren sätter på sig VR-glasögon och kan besöka olika platser runt om i Västerås.

– Nu finns ett antal olika virtuella destinationer och fler tillkommer framöver. Det som är unikt är att vi både har upplevelser som är rena turistmål så som älgparken Kungsbyn, blandat med VR-upplevelser som företag gjort. Den gemensamma nämnaren är att upplevelserna utspelar sig i Västerås, säger Anna Sangve, projektledare Västerås Marknad & Näringsliv.

– Vi kommer även lyfta de möjligheter som finns för företag att etablera sig i Västerås, exempelvis var det finns tillgänglig mark och vilka etableringar som är på gång till staden. Det känns roligt att visa på vad som händer i Västerås både ur ett turistperspektiv och näringslivsperspektiv. På så sätt kan vi nå många fler - från tyska turister och familjer till potentiella nyetableringar och befintliga invånare, säger Eva Lilja, vd Västerås Marknad & Näringsliv.

Lösningen består av både 360-filmade platser och helt interaktiva virtuella världar, och är byggd på ett skalbart sätt som gör det möjligt att förändra och addera nya upplevelser från olika aktörer.

– Det har varit väldigt inspirerande att Expect Västerås vågar pusha gränserna och testa något som ingen annan gjort i besöksnäringen, på det här sättet. Att marknadsföra en hel stad på ett interaktivt sätt och från olika perspektiv är något helt nytt, säger Elin Sjöström, teamledare VR&AR på byBrick Interface.