nyheter
-22 miljoner passagerare
Swedavias delårsrapport
januari-september 2020: Långsam återhämtning och hög osäkerhet.
- 53% jämfört med 2019
174 miljoner jobb inom resor och turism kan gå förlorade
på grund av Covid-19 och resebegränsningar, säger WTTC.
Inställt
Formex
och Stockholm Furniture & Light Fair 2021 ställs in.
4-6 november 2021
Nordic MICE Summit 2020
flyttar till nya datum 2021.
Växande rörelse
Berlin intensifierar sin hållbarhetssatsning
går med i GDS-Index.
Hösten 2021
Comic Con
i Stockholm och Göteborg flyttas på grund av pandemin.
Yes I can!
Radisson Hotel Group
lanserar ett nytt varumärke: Radisson Individual och tecknar avtal med tio nya hotell.
Näringförbud sedan mars
Sveriges största mässanläggningar
presenterar det gemensamma säkerhetsinitiativet: Vi ses säkert.
Startar i november 2020
Nytt innovationsprojekt för omstart i besöksnäringen
ska utveckla nya affärsmodeller.
2-8 november
Psykeveckan i Umeå 2020
16:e året i rad – i år helt digitalt.
RSS
rss_icon
Länkar
Västerås först ut med virtuellt showroom för att locka turister och nya företag

Nu har Expect Västerås, ett nytt upplevelsebaserat showroom i Skrapan invigts. Genom teknik och kreativa utställningar ska besökarna inspireras till att utforska Västerås som besöks- och etableringsort. byBrick Interface fick uppdraget att bygga en Virtual Reality-plattform med syfte att skapa ett virtuellt skyltfönster för hela staden.

– Besökare ska kunna utforska Västerås utbud av aktiviteter och besöksmål genom nya tekniska och interaktiva lösningar. Det kommer att finnas VR-glasögon och visualiseringsbord där vi visar upp olika besöksmål och nya områden som växer fram i staden, säger Pernilla Törngren, platschef för Expect Västerås.

– Vi ville göra något riktigt häftigt och unikt till det nya showroomet som tilltalar många olika målgrupper, för att visa att Västerås ligger i teknisk framkant med fokus på besöksnäringen. Det handlar också om att bryta barriärer för vad som är möjligt med teknik, fortsätter Pernilla Törngren.

Showroomet ska vara föränderligt, med ambitionen att bli startpunkten när företag och organisationer vill visa upp Västerås för delegationer eller andra besök.

Först ut blir en virtuell entré som byBrick Interface skapat, där besökaren sätter på sig VR-glasögon och kan besöka olika platser runt om i Västerås.

– Nu finns ett antal olika virtuella destinationer och fler tillkommer framöver. Det som är unikt är att vi både har upplevelser som är rena turistmål så som älgparken Kungsbyn, blandat med VR-upplevelser som företag gjort. Den gemensamma nämnaren är att upplevelserna utspelar sig i Västerås, säger Anna Sangve, projektledare Västerås Marknad & Näringsliv.

– Vi kommer även lyfta de möjligheter som finns för företag att etablera sig i Västerås, exempelvis var det finns tillgänglig mark och vilka etableringar som är på gång till staden. Det känns roligt att visa på vad som händer i Västerås både ur ett turistperspektiv och näringslivsperspektiv. På så sätt kan vi nå många fler - från tyska turister och familjer till potentiella nyetableringar och befintliga invånare, säger Eva Lilja, vd Västerås Marknad & Näringsliv.

Lösningen består av både 360-filmade platser och helt interaktiva virtuella världar, och är byggd på ett skalbart sätt som gör det möjligt att förändra och addera nya upplevelser från olika aktörer.

– Det har varit väldigt inspirerande att Expect Västerås vågar pusha gränserna och testa något som ingen annan gjort i besöksnäringen, på det här sättet. Att marknadsföra en hel stad på ett interaktivt sätt och från olika perspektiv är något helt nytt, säger Elin Sjöström, teamledare VR&AR på byBrick Interface.