platsannonser
nyheter

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
RSS
rss_icon
Länkar
Ewa Lagerqvist ordinarie vd för Visit Sweden

Från och med 1 november blir Ewa Lagerqvist ordinarie vd för Visit Sweden. Ewa, som varit tillförordnad vd sedan i juni, ska leda Visit Swedens förnyelsearbete och utvecklingen av Sveriges marknadskommunikation utomlands.

Visit Sweden är Sveriges kommunikationsbolag med uppdrag att marknadsföra Sverige som destination internationellt. Visit Sweden ska skapa nyfikenhet för Sverige som besöksland och finnas närvarande i relevanta kommunikationssammanhang. Styrelsen för Visit Sweden har beslutat att utse Ewa Lagerqvist till ordinarie vd från och med den 1 november.

– Det internationella resandet förändras kraftigt och det pågår en stor utveckling i svensk besöksnäring. Det ställer krav på statens och besöksnäringens gemensamma bolag för internationell marknadsföring. Vi ser att Ewa Lagerqvist med sin långa erfarenhet från besöksnäringen och av kommunikation är rätt person att leda den strategiska utvecklingen av Visit Sweden, säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden.

Kommunikationslandskapet förändras i snabbt takt och idag använder en allt större målgrupp digitala kanaler för att söka information och inspiration. På Visit Sweden pågår ett förändringsarbete för att ta tillvara möjligheterna med nya kommunikationsvägar och internationell tillväxt inom turism.

– Idag reser många turister till en utvald plats, en destination, baserat på ett enskilt intresse snarare än till ett land. För att fler ska välja upplevelser i Sverige i stället för i andra länder ska Visit Sweden jobba för att komma närmare nya resenärer och väcka intresse för det som gör Sverige unikt idag och i morgon. Här ger digitaliseringen oss stora möjligheter och målet är att långsiktigt bidra till intäkter och fler jobb i besöksnäringen, säger Ewa Lagerqvist.

Tidigare har Ewa Lagerqvist varit nordisk marknadsdirektör för TUI/Fritidsresegruppen och även haft ledande positioner för bland annat Vingresor, Fritidsresor, Grand Hotel Holdings, SJ och TeliaSonera.

Bilden: Ewa Lagerqvist tillträder som ordinarie vd för Visit Sweden, efter att ha varit tillförordnad på posten sedan i juni. Foto: Visit Sweden