platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Ewa Lagerqvist ordinarie vd för Visit Sweden

Från och med 1 november blir Ewa Lagerqvist ordinarie vd för Visit Sweden. Ewa, som varit tillförordnad vd sedan i juni, ska leda Visit Swedens förnyelsearbete och utvecklingen av Sveriges marknadskommunikation utomlands.

Visit Sweden är Sveriges kommunikationsbolag med uppdrag att marknadsföra Sverige som destination internationellt. Visit Sweden ska skapa nyfikenhet för Sverige som besöksland och finnas närvarande i relevanta kommunikationssammanhang. Styrelsen för Visit Sweden har beslutat att utse Ewa Lagerqvist till ordinarie vd från och med den 1 november.

– Det internationella resandet förändras kraftigt och det pågår en stor utveckling i svensk besöksnäring. Det ställer krav på statens och besöksnäringens gemensamma bolag för internationell marknadsföring. Vi ser att Ewa Lagerqvist med sin långa erfarenhet från besöksnäringen och av kommunikation är rätt person att leda den strategiska utvecklingen av Visit Sweden, säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden.

Kommunikationslandskapet förändras i snabbt takt och idag använder en allt större målgrupp digitala kanaler för att söka information och inspiration. På Visit Sweden pågår ett förändringsarbete för att ta tillvara möjligheterna med nya kommunikationsvägar och internationell tillväxt inom turism.

– Idag reser många turister till en utvald plats, en destination, baserat på ett enskilt intresse snarare än till ett land. För att fler ska välja upplevelser i Sverige i stället för i andra länder ska Visit Sweden jobba för att komma närmare nya resenärer och väcka intresse för det som gör Sverige unikt idag och i morgon. Här ger digitaliseringen oss stora möjligheter och målet är att långsiktigt bidra till intäkter och fler jobb i besöksnäringen, säger Ewa Lagerqvist.

Tidigare har Ewa Lagerqvist varit nordisk marknadsdirektör för TUI/Fritidsresegruppen och även haft ledande positioner för bland annat Vingresor, Fritidsresor, Grand Hotel Holdings, SJ och TeliaSonera.

Bilden: Ewa Lagerqvist tillträder som ordinarie vd för Visit Sweden, efter att ha varit tillförordnad på posten sedan i juni. Foto: Visit Sweden