platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
RSS
rss_icon
Länkar
Ewa Lagerqvist ordinarie vd för Visit Sweden

Från och med 1 november blir Ewa Lagerqvist ordinarie vd för Visit Sweden. Ewa, som varit tillförordnad vd sedan i juni, ska leda Visit Swedens förnyelsearbete och utvecklingen av Sveriges marknadskommunikation utomlands.

Visit Sweden är Sveriges kommunikationsbolag med uppdrag att marknadsföra Sverige som destination internationellt. Visit Sweden ska skapa nyfikenhet för Sverige som besöksland och finnas närvarande i relevanta kommunikationssammanhang. Styrelsen för Visit Sweden har beslutat att utse Ewa Lagerqvist till ordinarie vd från och med den 1 november.

– Det internationella resandet förändras kraftigt och det pågår en stor utveckling i svensk besöksnäring. Det ställer krav på statens och besöksnäringens gemensamma bolag för internationell marknadsföring. Vi ser att Ewa Lagerqvist med sin långa erfarenhet från besöksnäringen och av kommunikation är rätt person att leda den strategiska utvecklingen av Visit Sweden, säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden.

Kommunikationslandskapet förändras i snabbt takt och idag använder en allt större målgrupp digitala kanaler för att söka information och inspiration. På Visit Sweden pågår ett förändringsarbete för att ta tillvara möjligheterna med nya kommunikationsvägar och internationell tillväxt inom turism.

– Idag reser många turister till en utvald plats, en destination, baserat på ett enskilt intresse snarare än till ett land. För att fler ska välja upplevelser i Sverige i stället för i andra länder ska Visit Sweden jobba för att komma närmare nya resenärer och väcka intresse för det som gör Sverige unikt idag och i morgon. Här ger digitaliseringen oss stora möjligheter och målet är att långsiktigt bidra till intäkter och fler jobb i besöksnäringen, säger Ewa Lagerqvist.

Tidigare har Ewa Lagerqvist varit nordisk marknadsdirektör för TUI/Fritidsresegruppen och även haft ledande positioner för bland annat Vingresor, Fritidsresor, Grand Hotel Holdings, SJ och TeliaSonera.

Bilden: Ewa Lagerqvist tillträder som ordinarie vd för Visit Sweden, efter att ha varit tillförordnad på posten sedan i juni. Foto: Visit Sweden