nyheter
kunskapsstatistik
UIA placerar Sydkorea och Seoul
högst upp på listan för första gången någonsin.
hotell
Elite Hotels
är tilltänkt operatör för kulturhushotellet i Skellefteå.
events kapar möten
Nytt stort ridsportevenemang
till Stockholm 2019.
på nytt jobb
Jessica Norberg
ny hotelldirektör på Haymarket by Scandic.
Hotellnytt
Scandic tecknar avtal
för nytt hotell i Helsingfors.
Umeå
Konferens med fokus på glädje i matematiken
lockar 800 deltagare från 49 länder.
möten skapar events
Estlands största vetenskapliga kongress någonsin,
EGOS, öppnar idag.
events skapar möten
Halmstad står som värdstad
för SM-veckan 2020.
Möten är kunskapsöverföring
Stockholm
värd för världens största AI-konferens.
omvärldsbevakning
Svenska Möten
får fyra nya medlemmar.
RSS
rss_icon
Länkar
Ewa Lagerqvist ordinarie vd för Visit Sweden

Från och med 1 november blir Ewa Lagerqvist ordinarie vd för Visit Sweden. Ewa, som varit tillförordnad vd sedan i juni, ska leda Visit Swedens förnyelsearbete och utvecklingen av Sveriges marknadskommunikation utomlands.

Visit Sweden är Sveriges kommunikationsbolag med uppdrag att marknadsföra Sverige som destination internationellt. Visit Sweden ska skapa nyfikenhet för Sverige som besöksland och finnas närvarande i relevanta kommunikationssammanhang. Styrelsen för Visit Sweden har beslutat att utse Ewa Lagerqvist till ordinarie vd från och med den 1 november.

– Det internationella resandet förändras kraftigt och det pågår en stor utveckling i svensk besöksnäring. Det ställer krav på statens och besöksnäringens gemensamma bolag för internationell marknadsföring. Vi ser att Ewa Lagerqvist med sin långa erfarenhet från besöksnäringen och av kommunikation är rätt person att leda den strategiska utvecklingen av Visit Sweden, säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden.

Kommunikationslandskapet förändras i snabbt takt och idag använder en allt större målgrupp digitala kanaler för att söka information och inspiration. På Visit Sweden pågår ett förändringsarbete för att ta tillvara möjligheterna med nya kommunikationsvägar och internationell tillväxt inom turism.

– Idag reser många turister till en utvald plats, en destination, baserat på ett enskilt intresse snarare än till ett land. För att fler ska välja upplevelser i Sverige i stället för i andra länder ska Visit Sweden jobba för att komma närmare nya resenärer och väcka intresse för det som gör Sverige unikt idag och i morgon. Här ger digitaliseringen oss stora möjligheter och målet är att långsiktigt bidra till intäkter och fler jobb i besöksnäringen, säger Ewa Lagerqvist.

Tidigare har Ewa Lagerqvist varit nordisk marknadsdirektör för TUI/Fritidsresegruppen och även haft ledande positioner för bland annat Vingresor, Fritidsresor, Grand Hotel Holdings, SJ och TeliaSonera.

Bilden: Ewa Lagerqvist tillträder som ordinarie vd för Visit Sweden, efter att ha varit tillförordnad på posten sedan i juni. Foto: Visit Sweden