platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
RSS
rss_icon
Länkar
Hotellbokningar utanför resepolicyn är fortfarande ett problem

En studie från Egencia®, som driver affärsresesegmentet inom Expedia koncernen, visar att bokningar som görs utanför organisationers bokningssystem fortfarande är vanligt. Ungefär 59 procent av svenska affärsresenärer har ett specifikt bokningssystem upphandlat av arbetsgivaren. Trots detta säger hela 48 procent att de någon gång har bokat hotell utanför organisationens bokningssystem.

I Egencias undersökning har man tittat närmare på vad det är som får affärsresenärer att boka utanför det upphandlade bokningssystemet. Den främsta anledningen, enligt svenska affärsresenärer, är att hotellet man ville boka inte fanns tillgängligt (35 procent), att hotellen i sökresultaten saknade de bekvämligheter som önskades (34 procent) eller att priset var bättre (30 procent).

– Vi utvecklar ständigt våra erbjudanden så att de rätta valen hamnar högst upp i sökresultaten. Ser man till Egencias egna kunder fungerar detta bra då 75 procent av våra resenärer bokar ett av de hotell som hamnar under topp sju i sökresultatet. Hälften (50 procent) bokar ett av hotellen under topp tre. Affärsresenären vill ha klarhet i vad de kan förvänta sig gällande service, pris och andra bekvämligheter. Om detta erbjuds på ett tydligt sätt kan de känna sig trygga i att de valt det bäst lämpade boendet vilket leder till att företagets policy följs, säger Michael Schüller, vd Egencia Sverige.

Genom att erbjuda affärsresenären relevanta alternativ och enkla lösningar kommer bokningar utanför upphandlade bokningssystem med största sannolikhet att minska. När resan bokas via dessa bokningssystem kan organisationer omedelbart lokalisera sina anställda vid störningar eller akuta händelser så som naturkatastrofer eller andra kriser. Experter är även överens om att bokningar inom det upphandlade bokningssystemet kan leda till besparingar. Enligt GBTA så anser 79 procent av de tillfrågade bokningshanterarna att användandet av ett resebokningsbolag leder till effektivare processer och därmed besparingar inom affärsresor1.

 

* Undersökningen har gjorts av Northstar på uppdrag av Egencia. Totalt har 4521 affärsresenärer, i åldrarna 18 år och äldre, tillfrågats i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Norge, Singapore, Sverige, Storbritannien och USA. Totalt cirka 500 respondenter per land. Undersökningen genomfördes på nätet under perioden april till och med maj 2017.