platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
600 deltagare
Stor kongress
inom mark- och exploatering till Borås 2020.
hotellnytt
Petter Stordalen
tar Comfort Hotel till Lund.
Sveriges bästa talare
Stora Talarpriset 2019
går till Charbél Gabro.
nytt jobb
Pointpeople växer
och satsar ännu mer på fjällvärlden.
hotellnytt
Medvind för Forenom
- Västra Hamnens första aparthotel öppnar som planerat.
GDS-Index
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för fjärde året i rad.
105 400 badkar
Scandics nya hållbarhetsinitiativ
har sparat 17 miljoner liter vatten.
150 personer kommer
Stadsbyggnadsdagarna
väljer Borås som kongressort 2020.
Town Square Park
Mega-projektet i Dubai
når milstolpe idag fredag.
Framtiden på G
Svenska Mässans gestaltningstävling är avgjord
- Såhär ser vinnande förslaget av fjärde tornet ut.
RSS
rss_icon
Länkar
Hotellbokningar utanför resepolicyn är fortfarande ett problem

En studie från Egencia®, som driver affärsresesegmentet inom Expedia koncernen, visar att bokningar som görs utanför organisationers bokningssystem fortfarande är vanligt. Ungefär 59 procent av svenska affärsresenärer har ett specifikt bokningssystem upphandlat av arbetsgivaren. Trots detta säger hela 48 procent att de någon gång har bokat hotell utanför organisationens bokningssystem.

I Egencias undersökning har man tittat närmare på vad det är som får affärsresenärer att boka utanför det upphandlade bokningssystemet. Den främsta anledningen, enligt svenska affärsresenärer, är att hotellet man ville boka inte fanns tillgängligt (35 procent), att hotellen i sökresultaten saknade de bekvämligheter som önskades (34 procent) eller att priset var bättre (30 procent).

– Vi utvecklar ständigt våra erbjudanden så att de rätta valen hamnar högst upp i sökresultaten. Ser man till Egencias egna kunder fungerar detta bra då 75 procent av våra resenärer bokar ett av de hotell som hamnar under topp sju i sökresultatet. Hälften (50 procent) bokar ett av hotellen under topp tre. Affärsresenären vill ha klarhet i vad de kan förvänta sig gällande service, pris och andra bekvämligheter. Om detta erbjuds på ett tydligt sätt kan de känna sig trygga i att de valt det bäst lämpade boendet vilket leder till att företagets policy följs, säger Michael Schüller, vd Egencia Sverige.

Genom att erbjuda affärsresenären relevanta alternativ och enkla lösningar kommer bokningar utanför upphandlade bokningssystem med största sannolikhet att minska. När resan bokas via dessa bokningssystem kan organisationer omedelbart lokalisera sina anställda vid störningar eller akuta händelser så som naturkatastrofer eller andra kriser. Experter är även överens om att bokningar inom det upphandlade bokningssystemet kan leda till besparingar. Enligt GBTA så anser 79 procent av de tillfrågade bokningshanterarna att användandet av ett resebokningsbolag leder till effektivare processer och därmed besparingar inom affärsresor1.

 

* Undersökningen har gjorts av Northstar på uppdrag av Egencia. Totalt har 4521 affärsresenärer, i åldrarna 18 år och äldre, tillfrågats i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Norge, Singapore, Sverige, Storbritannien och USA. Totalt cirka 500 respondenter per land. Undersökningen genomfördes på nätet under perioden april till och med maj 2017.