platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
5-12 mars
World Junior Curling Championships
till Jönköping 2022.
1000 deltagare?
Stort intresse
när Sveriges vackraste MTB lopp ska köras.
flygnytt
Direktflyg från Arlanda i vinter:
Finnair flyger direkt till Bangkok, Phuket och Miami.
RSS
rss_icon
Länkar
Hotellbokningar utanför resepolicyn är fortfarande ett problem

En studie från Egencia®, som driver affärsresesegmentet inom Expedia koncernen, visar att bokningar som görs utanför organisationers bokningssystem fortfarande är vanligt. Ungefär 59 procent av svenska affärsresenärer har ett specifikt bokningssystem upphandlat av arbetsgivaren. Trots detta säger hela 48 procent att de någon gång har bokat hotell utanför organisationens bokningssystem.

I Egencias undersökning har man tittat närmare på vad det är som får affärsresenärer att boka utanför det upphandlade bokningssystemet. Den främsta anledningen, enligt svenska affärsresenärer, är att hotellet man ville boka inte fanns tillgängligt (35 procent), att hotellen i sökresultaten saknade de bekvämligheter som önskades (34 procent) eller att priset var bättre (30 procent).

– Vi utvecklar ständigt våra erbjudanden så att de rätta valen hamnar högst upp i sökresultaten. Ser man till Egencias egna kunder fungerar detta bra då 75 procent av våra resenärer bokar ett av de hotell som hamnar under topp sju i sökresultatet. Hälften (50 procent) bokar ett av hotellen under topp tre. Affärsresenären vill ha klarhet i vad de kan förvänta sig gällande service, pris och andra bekvämligheter. Om detta erbjuds på ett tydligt sätt kan de känna sig trygga i att de valt det bäst lämpade boendet vilket leder till att företagets policy följs, säger Michael Schüller, vd Egencia Sverige.

Genom att erbjuda affärsresenären relevanta alternativ och enkla lösningar kommer bokningar utanför upphandlade bokningssystem med största sannolikhet att minska. När resan bokas via dessa bokningssystem kan organisationer omedelbart lokalisera sina anställda vid störningar eller akuta händelser så som naturkatastrofer eller andra kriser. Experter är även överens om att bokningar inom det upphandlade bokningssystemet kan leda till besparingar. Enligt GBTA så anser 79 procent av de tillfrågade bokningshanterarna att användandet av ett resebokningsbolag leder till effektivare processer och därmed besparingar inom affärsresor1.

 

* Undersökningen har gjorts av Northstar på uppdrag av Egencia. Totalt har 4521 affärsresenärer, i åldrarna 18 år och äldre, tillfrågats i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Norge, Singapore, Sverige, Storbritannien och USA. Totalt cirka 500 respondenter per land. Undersökningen genomfördes på nätet under perioden april till och med maj 2017.