nyheter
framtiden kommer närmare
Eskilstuna kongresshus
står klart 2026.
stor utbyggnad på G
Chalmers Konferens & Restauranger
tar över Universeums restaurang- och eventverksamhet.
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
Handelskammarens pris
Philippe Longchamps
är Sveriges bästa lärare 2020.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia förvandlar resebyrån till studio

Digitaliseringen inom resebranschen har gett dagens konsumenter många möjligheter att boka sina resor själva. Men utbudet är oändligt, och svårigheten att välja rätt och veta vad man faktiskt köper skapar nya behov hos kunden. För att möta detta förvandlar Resia den klassiska resebyrån till studio genom satsningen på ett helt nytt koncept, Resia Travel Studio.

– I vår digitala transformation med en växande onlineförsäljning ser vi även ett tydligt behov av att förändra den fysiska butikens roll. Vi möter ett stort intresse för personlig service, en efterfrågan som ökar mest hos våra yngre kunder. Det gäller både för enklare bokningar och mer unika reseupplägg. Många känner stress över att lösa allt på egen hand, och väljer att ta hjälp av våra resespecialister med både inspiration och smarta lösningar för att spara tid, säger Eva Moen på Resia Travel Group.

Den 9 oktober öppnades dörrarna till Resia Travel Studio i Kungsbacka. Det nya konceptet är inte en färdig butik, utan snarare ett arbetssätt där kunderna är starkt involverade. I butiken kommer Resia tillsammans med sina kunder att testa nya idéer för att höja upplevelsen av att planera och boka semesterresor.

– Istället för att sitta på egen kammare och rita, bestämde vi oss för att kroka arm med nya och befintliga kunder och inrätta ett lab i form av en konceptbutik. Studio syftar på vår kreativa process där fokus ligger på personlig service, upptäckar- och skaparglädje. Varje kund ska få just sin upplevelse, oavsett om det är en weekendresa till London, en kryssning i Karibien eller ett skoteräventyr i Svalbard. För oss är det viktigt att kunden kan välja mellan att möta oss digitalt eller fysiskt, att boka själv eller tillsammans med oss. Eller bara sitta ner och få hjälp med hela resan, säger Eva Moen.

Resia Travel Studio är en integrerad del av en gränslös säljorganisation online, i butik och på telefon. Med konceptet kombineras teknik, digitala upplevelser och det personliga mötet mellan kunden och resespecialisten för att skapa en smartare och mer lustfylld reseupplevelse. Tillsammans med konceptbutiken presenterar Resia också ett nytt uttryck och en ny grafisk identitet. Konceptet är utvecklat av Resia ihop med Vink, WNYA och BornsteinLyckefors.

----------------------------------------------------------------------------------------------------Resia AB etablerades 1974 och har idag 50 resebyråer i Sverige och onlineförsäljning i Skandinavien. Med drygt 30 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor är Resia en av Sveriges största resebyråkedjor. Verksamhet omfattar både semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor. I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB samt varumärkena Resfeber, Box Office, Cruise Market och Hyttespecialisten. Resia Travel Group omsätter cirka fyra miljarder kronor och har drygt 500 medarbetare med huvudkontor i Göteborg.