platsannonser
nyheter
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
nytt jobb
Marie Louise Alderlid
ny Account Manager på Radisson Hotel Group.
nya uppdrag
Meetx vinner ramavtal med KTH,
Chalmers och Folkhälsomyndigheten – och expanderar.
RSS
rss_icon
Länkar
179 miljoner till Uppsala genom möten och kongresser

För fjärde året i rad har Destination Uppsala tagit fram en årsrapport för Uppsalas mötes-och evenemangsindustri.

Under 2016 genererade de möten och kongresser som arrangerades i Uppsala cirka 179 miljoner kronor till besöksnäring, handel, boendeanläggningar och transporter. Det visar den årsrapport för Uppsalas mötes- och evenemangsindustri som Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala har tagit fram för fjärde året i rad.

Det går bra för Uppsala. 2016 arrangerades ett tjugotal idrottsmästerskap i Uppsala och det arrangerades fler möten än någonsin förut. Uppsala stad toppar nationella såväl som internationella rankingar när det kommer till antalet arrangerade kongresser. Under 2016 arrangerades 181 organisations- och föreningsmöten med totalt 29 000 deltagare. Då visar ändå inte rapporten de indirekta effekterna av möten och evenemang, som kunskapsimport och positiva upplevelser.

– Idag ägnar vi allt mer tid till att bidra till bättre och mer hållbara arrangemang, som ger fler effekter utöver de redan givna turistekonomiska. Om vi ser på möten och evenemang som strategiska verktyg för att nå en verksamhets långsiktiga utvecklingsmål, då nyttjar vi den verkliga potential som finns i att arrangera kongresser, konferenser och evenemang på hemmaplan, säger Anna Lindström, chef för Möten & Evenemang/Uppsala Convention Bureau (UCB) som är en del av Destination Uppsala.

Verksamhetsområdet Möten & Evenemang/UCB har som uppgift att värva och verka för fler kongresser, konferenser och evenemang till Uppsala. Arbetet går ut på att aktivt påverka, stödja och underlätta arbetet med att förlägga och arrangera möten och evenemang här. Ett nationellt eller internationellt arrangemang förläggs här tack vare ett gott lokalt ambassadörskap, att en lokal person visar ett tydligt engagemang i sitt nationella eller internationella nätverk. Det innebär att alla som bor och är verksamma i Uppsala är viktiga ambassadörer för att få hit än fler möten och evenemang.

Vid ett flertal tillfällen per år bjuder Möten & Evenemang/UCB och sina partners in arrangörer av möten och evenemang till diverse träffar med målet att fånga upp erfarenheter, utmaningar och idéer. Det ligger till grund för det kompetensstöd och utbildningsinsatser som UCB och besöksnäringen sedan erbjuder arrangörerna. Dessa forum ger också arrangörerna möjlighet att sinsemellan dela erfarenheter.

Den 5 oktober är det återigen dags för ett sådant forum, Ambassadörsmiddagen. Här samlar man och premierar 100 av årets mötes- och evenemangsambassadörer som visat ett gott ambassadörskap för Uppsala, personer som under föregående år har ordnat ett internationellt eller nationellt möte eller idrottsevenemang. Årets middag hålls på Fyrishov.

Årsrapporten finns att läsa här http://www.destinationuppsala.se/globalassets/moten/moten---pdf/du_motes-och-evenemangsaret-2016-arsrapport.pdf