platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Hållbarhetsfokus på Möten & Events i Göteborg

Det har länge diskuterats om hållbarhet i mötesindustrin, men nu slår det igenom på riktigt. På Möten & Events den 10 – 11 oktober på Svenska Mässan har vi samlat några spännande aktörer och experter som kommer och pratar om hållbara möten. Bland annat arrangeras en paneldebatt i regi av GMIC Sweden. GMIC = Green Meetings Industry Council.

Det händer mycket inom hållbarhetsområdet just nu: klimatavtal, globala hållbarhetsmål och lag om krav på hållbarhetsredovisning. Påverkar detta mötesindustrin och i så fall på vilket sätt?

På Möten & Events kommer hållbarhetsfrågan att lyftas. Bland andra kommer Avenyfamiljen och Universeum att finnas på mässgolvet tillsammans med cirka 70 andra utställare.

– Det vi jobbar mycket med just nu är hållbarhet. Intresset för helt miljöcertifierade event blir allt större och gäster är även betydligt mer medvetna om vad de äter och dricker, säger Andreas Wallenthin, Avenyfamiljen.

– För att möta framtiden behöver vi våga välja hållbara sätt att genomföra event och möten på. Jag tror att vi alla behöver vara modiga för att förändra branschen. Dessutom måste vi vara konsekventa. Vi på Universeum har valt att till exempel inte servera rött kött och vi kommer inte göra undantag på det, säger Gunilla Lexö Kinnmark, eventansvarig på Universeum.

 

Hållbarhetsfrågan tar också plats i seminarieprogrammet med bland annat:

Hållbara möten – en god affär!

Paneldebatt som leds av Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg, Göteborg & Co där medlemmar i GMIC Sweden intervjuas. GMIC mission är att bidra till att utveckla mötes- och evenemangsindustrin positivt genom att påvisa hållbarhetsfrågor som nödvändig faktor för långsiktig framgång och lönsamhet.

 

Hållbarhet och greenwashing

Kan man bygga en modern anläggning hållbart? Och hur gör man det? Talare är Matts Johansson, grundare och ägare av da Matteo samt Jernbruket i Floda.

www.easyfairs.com/motengbg

Bild från Bigstock

------------------------------------------------------------------------------------------------Om Möten & Events Göteborg

Möten & Events Göteborg är en heltäckande mötesplats för alla som bokar och arrangerar möten, event, konferenser och affärsresor. På plats hittar man: hotell, konferens- och spaanläggningar, företagsaktiviteter, bokningssystem, teknik, ljud, ljus & bild, talarförmedlingar och mycket mer. Möten & Events erbjuder även cirka 100 utställare, tre scener, workshops & konferenser, nätverksfrukostar, VR-torg och branschmingel.

Möten & Events Göteborg arrangeras på Svenska Mässan den 10 oktober kl. 09-17 samt 11 oktober kl. 09-16. Entrén till mässan är kostnadsfri, men besökarna behöver registrera sig på: www.easyfairs.com/motengbg

Om Artexis Easyfairs

I linje med sin mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike).

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö). Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.