platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Meetings International i nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta

Den 9-11 april nästa år genomförs destiASEAN Plus i Indonesiens huvudstad Jakarta. Det är en ny mässa för mötes- och eventindustrin och tidningen Meetings International har inlett samarbetet som mediapartner.

Satsningen är den största hittills i landets historia för att skapa en riktig mötesplats för möten och events.

– Som en del i samarbetet genomför vi en Hosted Buyer-resa, säger publisher Roger Kellerman. Vi bjuder in fem personer från Sverige och Danmark att följa med till Jakarta, men även till en post-tour på ytterligare en vecka. Det gäller att fylla på kunskapsbanken så mycket som möjligt när man är på plats.

Det blir ingen jättemässa det första året. Målet är att det ska bli 200 utställare, 500 inbjudna Hosted Buyers och programmet erbjuder även ett tjugotal talare.

Köparna som bjuds in kommer från föreningar, organisationer, företag, politiska organisationer, PCOs, DMCs, AMCs med flera och det blir från ett brett spektra av köpare.

Den nya mässan har ett massivt stöd från indonesiska staten i form av Utrikesministeriet, Turismministeriet, Handelsministeriet, Transportministeriet, alla hotellorganisationer, Wonderful Indonesia och staden Jakarta, för att nämna några av alla de som backar upp den här satsningen.

– Vi pratar om en marknad med runt 600 miljoner invånare, en magisk kultur, hög standard på många mötesanläggningar och hotell. Att Indonesiens ekonomi också boomar är självklart en av anledningarna till att den indonesiska regeringen ställer sig bakom den här satsningen, säger Roger Kellerman.

Men den som tror att vi pratar om några nybörjare inom mötes- och eventsegmentet har fel. I år fyller arrangören ASEAN 50 år.

– Lägger vi till att prisbilden för europeiska företag och organisationer är synnerligen attraktiv, tror vi att den här mässan inom några år kan växa sig ganska stor, säger Roger Kellerman.

Enligt honom är tidningen Meetings International i en expansiv fas:

– Tack vare det nya samarbetet med Indonesien blir landet nummer 39 på tidningens lista över länder där vi har kunder, säger Roger Kellerman.