platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Meetings International i nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta

Den 9-11 april nästa år genomförs destiASEAN Plus i Indonesiens huvudstad Jakarta. Det är en ny mässa för mötes- och eventindustrin och tidningen Meetings International har inlett samarbetet som mediapartner.

Satsningen är den största hittills i landets historia för att skapa en riktig mötesplats för möten och events.

– Som en del i samarbetet genomför vi en Hosted Buyer-resa, säger publisher Roger Kellerman. Vi bjuder in fem personer från Sverige och Danmark att följa med till Jakarta, men även till en post-tour på ytterligare en vecka. Det gäller att fylla på kunskapsbanken så mycket som möjligt när man är på plats.

Det blir ingen jättemässa det första året. Målet är att det ska bli 200 utställare, 500 inbjudna Hosted Buyers och programmet erbjuder även ett tjugotal talare.

Köparna som bjuds in kommer från föreningar, organisationer, företag, politiska organisationer, PCOs, DMCs, AMCs med flera och det blir från ett brett spektra av köpare.

Den nya mässan har ett massivt stöd från indonesiska staten i form av Utrikesministeriet, Turismministeriet, Handelsministeriet, Transportministeriet, alla hotellorganisationer, Wonderful Indonesia och staden Jakarta, för att nämna några av alla de som backar upp den här satsningen.

– Vi pratar om en marknad med runt 600 miljoner invånare, en magisk kultur, hög standard på många mötesanläggningar och hotell. Att Indonesiens ekonomi också boomar är självklart en av anledningarna till att den indonesiska regeringen ställer sig bakom den här satsningen, säger Roger Kellerman.

Men den som tror att vi pratar om några nybörjare inom mötes- och eventsegmentet har fel. I år fyller arrangören ASEAN 50 år.

– Lägger vi till att prisbilden för europeiska företag och organisationer är synnerligen attraktiv, tror vi att den här mässan inom några år kan växa sig ganska stor, säger Roger Kellerman.

Enligt honom är tidningen Meetings International i en expansiv fas:

– Tack vare det nya samarbetet med Indonesien blir landet nummer 39 på tidningens lista över länder där vi har kunder, säger Roger Kellerman.