platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
Nytt rekordår
Gästnätterna i Halmstad ökar
över tre miljoner totalt för första gången.
Omvärldsanalys
Helsingborg skapar ny näringslivsstrategi
ska bli en av Europas mest innovativa städer.
nytt jobb
Kristofer Skoglund
Ny commercial director på Yasuragi.
Jubileum
Milgårdarna fyller 40 år
Firar med hållbar inspirationsdag den 5 mars.
Vintagelife
Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler
– nu öppnar Antikmässan.
Hållbarhet på riktigt
Nu går hotell- och restaurangbranschen
ihop för en knarkfri framtid.
bra innovation
Slipp väntan på notan
på Pontus in the air.
RSS
rss_icon
Länkar
Meetings International i nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta

Den 9-11 april nästa år genomförs destiASEAN Plus i Indonesiens huvudstad Jakarta. Det är en ny mässa för mötes- och eventindustrin och tidningen Meetings International har inlett samarbetet som mediapartner.

Satsningen är den största hittills i landets historia för att skapa en riktig mötesplats för möten och events.

– Som en del i samarbetet genomför vi en Hosted Buyer-resa, säger publisher Roger Kellerman. Vi bjuder in fem personer från Sverige och Danmark att följa med till Jakarta, men även till en post-tour på ytterligare en vecka. Det gäller att fylla på kunskapsbanken så mycket som möjligt när man är på plats.

Det blir ingen jättemässa det första året. Målet är att det ska bli 200 utställare, 500 inbjudna Hosted Buyers och programmet erbjuder även ett tjugotal talare.

Köparna som bjuds in kommer från föreningar, organisationer, företag, politiska organisationer, PCOs, DMCs, AMCs med flera och det blir från ett brett spektra av köpare.

Den nya mässan har ett massivt stöd från indonesiska staten i form av Utrikesministeriet, Turismministeriet, Handelsministeriet, Transportministeriet, alla hotellorganisationer, Wonderful Indonesia och staden Jakarta, för att nämna några av alla de som backar upp den här satsningen.

– Vi pratar om en marknad med runt 600 miljoner invånare, en magisk kultur, hög standard på många mötesanläggningar och hotell. Att Indonesiens ekonomi också boomar är självklart en av anledningarna till att den indonesiska regeringen ställer sig bakom den här satsningen, säger Roger Kellerman.

Men den som tror att vi pratar om några nybörjare inom mötes- och eventsegmentet har fel. I år fyller arrangören ASEAN 50 år.

– Lägger vi till att prisbilden för europeiska företag och organisationer är synnerligen attraktiv, tror vi att den här mässan inom några år kan växa sig ganska stor, säger Roger Kellerman.

Enligt honom är tidningen Meetings International i en expansiv fas:

– Tack vare det nya samarbetet med Indonesien blir landet nummer 39 på tidningens lista över länder där vi har kunder, säger Roger Kellerman.