platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
UEFA Europa League Finalen generade 290 miljoner till Stockholmsregionen

UEFA Europa League Finalen mellan Ajax och Manchester United spelades på Friends Arena lockade nästan 47 000 besökare. 83 procent av dessa var internationella besökare som i genomsnitt övernattade 2,5 dygn i Stockholm. Totalt gav det en ekonomisk omsättning på 290 miljoner till Stockholmsregionen, enligt en rapport av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Svenska Fotbollförbundet och Visit Stockholm.

För de tillresta besökarna var finalen den huvudsakliga anledningen till vistelsen i Stockholm. Men besökarna bodde också på hotell, åt på restauranger, shoppade och ägnade sig åt sightseeing. Rapporten inkluderar även stockholmarnas inställning till evenemanget. Resultatet visar att stockholmarna tycker det är viktigt med stora evenemang i Stockholm och att ett evenemang som Europa League Finalen är bra för Stockholms internationella image och dessutom skapar en stolthet hos invånarna.

– Stora internationella evenemang är viktiga för Stockholm. Det skapar jobb och är bra för besöksnäringen genom fler övernattningar, shopping och restaurangbesök. Vi arbetar också långsiktigt med Stockholms varumärke för att det ska utmärka sig internationellt, att fler ska välja Stockholm som besöksstad, och här är stora evenemang en viktig del, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad.

Finaldagen den 24 maj blev den hittills största resdagen någonsin på Stockholm Arlanda Airport med över 100.000 resenärer.

– Den här typen av evenemang ställer stora krav på vår destination och alla inblandade aktörer men vi kan konstatera att vi har haft ett fantastiskt samarbete med Svenska Fotbollförbundet, regionen och näringslivet. Det här bidrar till att utveckla Stockholm till en ledande hållbar evenemangsdestination, säger Thomas Andersson, vd Visit Stockholm.

– Stora matcher och mästerskap var en stor del i att vi drev på för att få en ny Nationalarena i Friends Arena. Jag är otroligt glad över att UEFA noterat det hittills största intresset för en UEFA Europa Leaguefinal, och att Friends Arena samtidigt får högt betyg av besökarna vid finalen, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson. Vi har många skäl att söka fler utmaningar framöver tillsammans med Stockholm.

UEFA Europa League Finalen mellan Ajax och Manchester United spelades på Friends Arena den 24 maj 2017. Totalt sågs finalen av 180 miljoner TV-tittare, 20 miljoner fler än 2016, och matchen visades i fler än 100 länder. 120 000 ansökte om finalbiljett från 122 olika länder. Evenemanget hade 46.961 varav 83 oricent internationella besökare.

 

Läs hela rapporten här.

 

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.