Den stora utmärkelsen i SSQ Award 2009 tilldelades Comwell Varbergs Kurort som hade högsta totalresultat i undersökningarna oavsett kategori och får utbildningen ”Excellent service ger merförsäljning” som är sponsrad av utbildningsföretaget StigFram. Comwells båda anläggningar tog även hem utmärkelsen hedersomnämnande ur medarbetarperspektiv.
SSQ Award, Scandinavian Service and Quality Award är Sveriges största kvalitetsutvecklings-program inom hotell och konferensnäringen. Utmärkelsen SSQ Award 2009 delades ut i tre kategorier på Mystery Shopping Dagen i Stockholm den 26 januari 2010.
De anläggningar som har uppnått bäst undersökningsresultat inom sin kategori i de undersökningar som ingår i SSQ Award är:
• Konferens med övernattning - Comwell Varbergs Kurort
• Dagkonferens – Umeå Folkets Hus
• Affärshotell – Hotel Diplomat
Syftet med SSQ Award, som är ett program för kvalitetsutveckling, är att ge varje deltagare en objektiv bedömning av företagets service- och kvalitetsnivå samt belysa starka och svaga sidor. Samtliga deltagare får ett diplom som bevis på sitt aktiva arbete för en hög service och kvalitet.
Hedersomnämnanden utses av juryn där de granskar och utvärderar den kvalitetsplanering anläggningen sänt in.
Samtliga hedersomnämnanden 2009:
• Marknadsperspektiv - Umeå Folkets Hus
• Gästperspektiv - Inget utnämnande i år
• Medarbetarperspektiv - Comwell Varbergs Kurort & Comwell Aspenäs
• Miljöperspektiv - Vår Gård Saltsjöbaden
Prisutdelningen förrättades av Jan Stenberg, ordförande i SSQ Awards jury som också är ordförande i domarkommittén för USK samt Professor Christian Grönroos, verksam vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors.
Bilden: Glada medarbetare på Comwell Varbergs Kurort. Från vänster: Helena Bredahl, Mia Persson, Lina Karlsson och Jenny-Anne Säfström.