platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
förädlar och förflyttar kunskap
VAK 2019
kommer till Halmstad med 700 deltagare.
Hotellnytt
Art Noveau
möter punk på Näsby Slott.
hotellnytt
Quality Hotel View expanderar
– endast 2,5 år efter öppningen.
RSS
rss_icon
Länkar
Nu öppnar Stora Nolia – en av Skandinaviens största besöksmässor med en unik bredd

Lördag 5 augusti klockan 10 öppnar portarna till en av Skandinaviens största besöksmässor med brett utbud. När många av de andra breddmässorna lagt ner och gett plats för mer eller mindre hårt nischade mässor går Stora Nolia i Umeå mot över 100 000 besökare.

– Det finns ingen mässa i Skandinavien med så många besökare som kan matcha vår bredd på produktområden. Vi är i dag helt unika inom vårt segment, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Flera av de produktområden som Stora Nolia omfattar är tillräckligt stora för att kunna bära sin egen mässa. Ett exempel är husbil- och husvagnsområdet som ökat med 20 procent till nära 11 000 kvadratmeter sedan 2015 då mässan senast hölls i Umeå. Den är Sveriges största i sitt slag tillsammans med Elmia Husvagn Husbil som öppnar en månad senare än Stora Nolia.

Andra stora produktområden är bo- och bygg, träning och hälsa, design och mode samt teknik och motor.

Förra gången mässan gick i Umeå nåddes nästan 100 000 och besökssiffran var den bästa sedan 2011. Nu tror Nolias vd att den siffran kommer att slås.

– Umeåregionen har vuxit kraftigt i antal invånare och här finns också en enorm framtidstro inom många branscher, säger Tommy Abrahamsson.

Han lyfter fram mässans bredd som en framgångsfaktor.

– Vi har ett tydligt familjefokus med en enorm bredd och mix av utställare. Exempelvis har vi en hel shoppinghall med över 100 utställare. Samtidigt har mässan flera utställare som erbjuder ett premiumsegment inom exempelvis design och mode men också teknik, som Tesla och Porsche, samt ny, spännande teknologi som självkörande arbetsfordon och det senaste inom vätgas.

Samtidigt ser han hur intresset för mässan ökar både regionalt och lokalt med många lokala företag som utställare med produkter som är svåra att hitta någon annanstans än på mässan.

– Det sker i takt med att allt fler börjar allt fler förstå mässans betydelse för företag, föreningsliv och besöksnäring i regionen. Företagen, samhällsaktörer och föreningsliv tar här chansen att visa upp sig lokalt och göra affärer men också använda mässan som testbädd för nya produkter. Vi räknar med att mässan kommer att bidra med över en halv miljard kronor till regionen.

Han pekar också på att föreningar drar in pengar på att sköta allt från parkeringar, städning och shoppinggarderob på mässan.

– Vi märker också en klar uppgång på antalet rumsbokningar under mässan samt att restauranger och pubar får ett uppsving under mässan. Mässans betydelse är enorm, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.