platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
stora events
Bandyfinalen den 22-23 mars 2019
på Studenternas – Fem finaler spelas i Uppsala.
hållbarhet
Clarion Hotel Sign
installerar Stockholms största hotell-solcellsanläggning.
nytt jobb
Elite Hotels
satsar på Göteborg med topprekrytering.
omvärldsanalys
Storstäder mest innovativa
– visar ny statistik.
flygnytt
Nya delen av avgångshallen
på Bromma Stockholm Airport öppnad.
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
RSS
rss_icon
Länkar
Mässor & kongresser bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen

Idag den 7 juni firas ”Global Exhibitions Day” över hela världen. Dagen är ett initiativ från den internationella mässorganisationen UFI som vill visa på mässornas betydelse.

För att sätta fokus på mässors och kongressers betydelse för Sverige har Fairlink gjort en skattning som pekar på att mässor och kongresser årligen bidrar med cirka nio miljarder kronor till den svenska besöksnäringen.

De senaste decennierna har besöksnäringen seglat upp som en av Sveriges basnäringar och sysselsätter över 160 000 personer, enligt statistik från Tillväxtverket. En viktig motor inom besöksnäringen är mässor och kongresser. Årligen arrangeras flera hundra olika mässor och större kongresser i Sverige.

Att miljontals människor kommer till olika platser för att delta på en mässa eller kongress innebär, förutom att affärer skapas och branscher utvecklas, också stora positiva effekter för besöksnäringen. De tillresta besökarna äter, bor, shoppar etc. Det finns idag inga exakta siffror på det totala värdet men en färsk skattning från Fairlink pekar på att de totala turistekonomiska effekterna i Sverige uppgår till cirka nio miljarder kronor per år. Pengar som i sin tur både bidrar till nyanställningar och skatteintäkter.

– Det mänskliga mötet är avgörande för att bygga företagskulturer, skapa affärer, utveckla idéer och skapa gemensamma kulturupplevelser, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan.

– I förlängningen gör behovet att mötas att den fysiska platsen blir allt viktigare. Attraktiva platser som lockar människor och kan erbjuda mötesplatser kommer att spela en stor roll för ekonomisk tillväxt och mänsklig utveckling framöver, menar Carin Kindbom.

– De fysiska mötesplatserna är oerhört viktiga för att driva utvecklingen framåt i de flesta branscher. När människor, kunskap och idéer möts formas framtiden. Den digitala utvecklingen har dessutom ökat människors behov av att även träffas öga-mot-öga, säger Mikael Jansson, vd på Fairlink.

– Utan mässor och kongresser skulle Sverige vara ett betydligt fattigare land, både kunskaps- och affärsmässigt, avslutar Mikael Jansson.