platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Gastrolution of Skåne
Skånska mat- och dryckesevenemang
ska nå internationell världsklass.
mat och möten
Parabere Forum Malmö 2018
en av fem finalister på The World Restaurants Awards i kategorin ”Event of the Year”.
kunskapsöverföring
Sveriges största mötesarrangörer
till Umeå för Mötets Dag.
Bli en bättre ledare
Bok om ledarskap
hjälper dig att se mellanrummen som möjligheter.
omvärldsanalys
Svenska startups sökes
till gratisplatser på framtidsmässa.
omvärldsanalys
Kompetensutveckla
ditt företag på Industrimässorna.
hotellnytt
Quality Hotel The Box
tar hem priset som New Hotel of the Year.
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
RSS
rss_icon
Länkar
Mässor & kongresser bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen

Idag den 7 juni firas ”Global Exhibitions Day” över hela världen. Dagen är ett initiativ från den internationella mässorganisationen UFI som vill visa på mässornas betydelse.

För att sätta fokus på mässors och kongressers betydelse för Sverige har Fairlink gjort en skattning som pekar på att mässor och kongresser årligen bidrar med cirka nio miljarder kronor till den svenska besöksnäringen.

De senaste decennierna har besöksnäringen seglat upp som en av Sveriges basnäringar och sysselsätter över 160 000 personer, enligt statistik från Tillväxtverket. En viktig motor inom besöksnäringen är mässor och kongresser. Årligen arrangeras flera hundra olika mässor och större kongresser i Sverige.

Att miljontals människor kommer till olika platser för att delta på en mässa eller kongress innebär, förutom att affärer skapas och branscher utvecklas, också stora positiva effekter för besöksnäringen. De tillresta besökarna äter, bor, shoppar etc. Det finns idag inga exakta siffror på det totala värdet men en färsk skattning från Fairlink pekar på att de totala turistekonomiska effekterna i Sverige uppgår till cirka nio miljarder kronor per år. Pengar som i sin tur både bidrar till nyanställningar och skatteintäkter.

– Det mänskliga mötet är avgörande för att bygga företagskulturer, skapa affärer, utveckla idéer och skapa gemensamma kulturupplevelser, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan.

– I förlängningen gör behovet att mötas att den fysiska platsen blir allt viktigare. Attraktiva platser som lockar människor och kan erbjuda mötesplatser kommer att spela en stor roll för ekonomisk tillväxt och mänsklig utveckling framöver, menar Carin Kindbom.

– De fysiska mötesplatserna är oerhört viktiga för att driva utvecklingen framåt i de flesta branscher. När människor, kunskap och idéer möts formas framtiden. Den digitala utvecklingen har dessutom ökat människors behov av att även träffas öga-mot-öga, säger Mikael Jansson, vd på Fairlink.

– Utan mässor och kongresser skulle Sverige vara ett betydligt fattigare land, både kunskaps- och affärsmässigt, avslutar Mikael Jansson.