nyheter
framtiden kommer närmare
Eskilstuna kongresshus
står klart 2026.
stor utbyggnad på G
Chalmers Konferens & Restauranger
tar över Universeums restaurang- och eventverksamhet.
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
Handelskammarens pris
Philippe Longchamps
är Sveriges bästa lärare 2020.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
Janne Björge lämnar Nine Yards efter 14 år.

– 22 januari 2011 så åkte vi till Las Vegas med ledningsgruppen för en Business Mastery med Anthony Robbins. Fem dagar, all vaken tid. Jag skrev många listor och planer för framtiden, satte upp spännande mål och actions. Byrån skulle bli vuxen, bli ännu bättre. Slutmålet var en så stark plattform att jag kunde kliva ur byrån med rak rygg. Att byrån skulle vara stark, med ledarskap som kan ta byrån hela vägen. The whole Nine Yards… Jag är framme nu, säger Janne Björge i en kommentar till den planerade avlämningen.

– Under veckan har mina kollegor fått beskedet att jag nu lämnar Nine Yards efter underbara 14 år. Vi startade från ingenting och byggde något fantastiskt… Närmare 1.5 miljarder kronor i omsättning och 2500 genomförda kampanjer under min blygsamma ledning. Vi har vunnit priser i alla tävlingar vi ställt upp i, både i Norden och Europa. Både kreativt och i ”nöjd kund” mätning - Starkare än nu har Nine Yards aldrig varit.

 

Vad ska du göra nu är den klassiska frågan?

– Jag vill jobba ännu mer med att "sätta fötter på strategier”. Jag vill stå ännu fler på scener och inspirera, väcka människor och få dem att vilja göra sitt bästa och det senaste året har jag gjort mest det. Jag lämnar byrån innan sommaren och det är med både lycka och sorg, med mycket skratt och kanske nån tår, men nu är det dags för byrån att växa vidare med stabilt ledarskap och för mig att hitta ett tempo och ett ansvar som passar mig bättre framåt. Det är mycket ansvar att driva byrå med nästan 60 personer, att bygga varumärke, presentera projekt, engagera sig i branschföreningar och skolor, men jag har älskat varenda minut.

– Nu är det tid för mig att andas ut, låta axlarna åka ner, och välja projekt varsamt, där jag skapar värde på riktigt. Jag kommer alltid finnas här för dig och blir glad om vi hittar tid att snacka vidare, vänskapen är inte förändrad alls. Samma nummer, samma Facebook, samma sanningar, samma människa. Lite så, säger Janne Björge.

En del av sin tid framöver, förutom att familjen ska få sin beskärda del är att han har  investerat i den Londonbaserade byrån The Experience is the marketing som drivs av den mångåriga kompanjonen Kevin Jackson. Ett annat nytt ben blir en satsning på bolaget Second Opionion som han driver tillsammans med ett gäng väldigt välmeriterade personer. Dessa är: Fabian Bengtsson, ägare av och tidigare vd på Siba/NetOnNet. David Sandström, tidigare vd på DDB Stockholm. Farfar-grundaren Matias Palm-Jensen. Jessica W Sandberg, River, tidigare SOS Barnbyar. Navid Modiri, samtalsaktivist och processledare och Anna Frankzen Starrin, trendanalytiker.

– Vi ska hjälpa företag att testa sina visioner och affärsidéer gentemot vårt gäng som är både tungt och erfaret. Här får de företag som vill enkelt en second opinion på sina tankar. Vi har mågna olika perspektiv från egna erfarenheter och vår avsikt är att göra deras idéer vassare. Ddet är otroligt spännande att få hänga med dessa människor. De är genier hela bunten, säger Janne Björge.