nyheter
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
RSS
rss_icon
Länkar
Janne Björge lämnar Nine Yards efter 14 år.

– 22 januari 2011 så åkte vi till Las Vegas med ledningsgruppen för en Business Mastery med Anthony Robbins. Fem dagar, all vaken tid. Jag skrev många listor och planer för framtiden, satte upp spännande mål och actions. Byrån skulle bli vuxen, bli ännu bättre. Slutmålet var en så stark plattform att jag kunde kliva ur byrån med rak rygg. Att byrån skulle vara stark, med ledarskap som kan ta byrån hela vägen. The whole Nine Yards… Jag är framme nu, säger Janne Björge i en kommentar till den planerade avlämningen.

– Under veckan har mina kollegor fått beskedet att jag nu lämnar Nine Yards efter underbara 14 år. Vi startade från ingenting och byggde något fantastiskt… Närmare 1.5 miljarder kronor i omsättning och 2500 genomförda kampanjer under min blygsamma ledning. Vi har vunnit priser i alla tävlingar vi ställt upp i, både i Norden och Europa. Både kreativt och i ”nöjd kund” mätning - Starkare än nu har Nine Yards aldrig varit.

 

Vad ska du göra nu är den klassiska frågan?

– Jag vill jobba ännu mer med att "sätta fötter på strategier”. Jag vill stå ännu fler på scener och inspirera, väcka människor och få dem att vilja göra sitt bästa och det senaste året har jag gjort mest det. Jag lämnar byrån innan sommaren och det är med både lycka och sorg, med mycket skratt och kanske nån tår, men nu är det dags för byrån att växa vidare med stabilt ledarskap och för mig att hitta ett tempo och ett ansvar som passar mig bättre framåt. Det är mycket ansvar att driva byrå med nästan 60 personer, att bygga varumärke, presentera projekt, engagera sig i branschföreningar och skolor, men jag har älskat varenda minut.

– Nu är det tid för mig att andas ut, låta axlarna åka ner, och välja projekt varsamt, där jag skapar värde på riktigt. Jag kommer alltid finnas här för dig och blir glad om vi hittar tid att snacka vidare, vänskapen är inte förändrad alls. Samma nummer, samma Facebook, samma sanningar, samma människa. Lite så, säger Janne Björge.

En del av sin tid framöver, förutom att familjen ska få sin beskärda del är att han har  investerat i den Londonbaserade byrån The Experience is the marketing som drivs av den mångåriga kompanjonen Kevin Jackson. Ett annat nytt ben blir en satsning på bolaget Second Opionion som han driver tillsammans med ett gäng väldigt välmeriterade personer. Dessa är: Fabian Bengtsson, ägare av och tidigare vd på Siba/NetOnNet. David Sandström, tidigare vd på DDB Stockholm. Farfar-grundaren Matias Palm-Jensen. Jessica W Sandberg, River, tidigare SOS Barnbyar. Navid Modiri, samtalsaktivist och processledare och Anna Frankzen Starrin, trendanalytiker.

– Vi ska hjälpa företag att testa sina visioner och affärsidéer gentemot vårt gäng som är både tungt och erfaret. Här får de företag som vill enkelt en second opinion på sina tankar. Vi har mågna olika perspektiv från egna erfarenheter och vår avsikt är att göra deras idéer vassare. Ddet är otroligt spännande att få hänga med dessa människor. De är genier hela bunten, säger Janne Björge.