KUNGARIKET SUDI ARABIEN lanserar sin första internationella kampanj för att marknadsföra landet som en destination för möten, incentives, kongresser och mässor genom att ställa ut på IMEX i Frankfurt för första gången.
Med stöd av en PR-kampanj som planerats och implementerats av Londonbaserade Clareville Communications kommer denna marknadsaktivitet som genomförs av den Saudiarabiska kommissionen för turism och nationalarv (SCTH) i samarbete med Saudi Exhibition and Convention Bureau att belysa det omfattande utbudet med fler än 600 förstklassiga hotell, kongressanläggningar och mässhallar som finns i alla de ledande städerna över hela landet.
Marknadsinitiativet är ett praktiskt steg i linje med Vision 2030, som offentliggjordes i april 2016, och beskriver hur ekonomisk och social politik ska prioritera om rikets ekonomi bort från sitt beroende av olja. Att bli värd för stora Business Events är ett de fokus på snabbare reformer man nu satsar på. Detta tillsammans med turism och särskilt religiös turism, ska generera stora framtida intäkter för landet likväl som att kraftigt öka sysselsättningen.
Enligt det som kallas The National Transformation Plan, som är själva hjärtat i Vision 2030, investerar SCTH nästan ofattbara 26 miljarder SAR (= 7 miljarder $ dollar) på stora initiativ runt om i landet.
Saudi Exhibition and Convention Bureau har endast funnits i fyra år och skapades med ett srakt mandat att utveckla mötesindustrin.
– Som världsomspännande mässa för incentiveresor, möten och evenemang är IMEX i Frankfurt det perfekta stället för att vi ska möta tusentals inflytelserika evenemangs- och mötesköpare ansikte mot ansikte och visa dem möjligheterna i Saudiarabien och de många fantastiska faciliteter som vi kan erbjuda dem, säger Tariq A. Al-Essa, vd för Saudi Exhibition and Convention Bureau.
Foto: Anjum Hotel Makkah, Mecka, Saudiarabien, ett av 600 förstklassiga hotell.