platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Saudi Arabien satsar 70 miljarder på mötesindustrin

KUNGARIKET SUDI ARABIEN lanserar sin första internationella kampanj för att marknadsföra landet som en destination för möten, incentives, kongresser och mässor genom att ställa ut på IMEX  i Frankfurt för första gången.

Med stöd av en PR-kampanj som planerats och implementerats av Londonbaserade Clareville Communications kommer denna marknadsaktivitet som genomförs av den Saudiarabiska kommissionen för turism och nationalarv  (SCTH) i samarbete med Saudi Exhibition and Convention Bureau att belysa det omfattande utbudet med fler än 600 förstklassiga hotell, kongressanläggningar och mässhallar som finns i alla de ledande städerna över hela landet.

Marknadsinitiativet är ett praktiskt steg i linje med Vision 2030, som offentliggjordes i april 2016, och beskriver hur ekonomisk och social politik ska prioritera om rikets ekonomi bort från sitt beroende av olja. Att bli värd för stora Business Events är ett de fokus på snabbare reformer man nu satsar på. Detta tillsammans med  turism och särskilt religiös turism, ska generera stora framtida intäkter för landet likväl som att kraftigt öka sysselsättningen.

Enligt det som kallas The National Transformation Plan, som är själva hjärtat i Vision 2030, investerar  SCTH nästan ofattbara 26 miljarder SAR (= 7 miljarder $ dollar) på stora initiativ runt om i landet.

Saudi Exhibition and Convention Bureau har endast funnits i fyra år och skapades med ett srakt mandat att utveckla mötesindustrin.

– Som världsomspännande mässa för incentiveresor, möten och evenemang är IMEX i Frankfurt det perfekta stället för att vi ska möta tusentals inflytelserika evenemangs- och mötesköpare ansikte  mot ansikte och visa dem möjligheterna i Saudiarabien och de många fantastiska faciliteter som vi kan erbjuda dem, säger Tariq A. Al-Essa, vd för Saudi Exhibition and Convention Bureau.

 

Foto: Anjum Hotel Makkah, Mecka, Saudiarabien, ett av 600 förstklassiga hotell.