platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Radisson Hotel Group
blir världens första hotellkoncern som erbjuder koldioxidnegativa möten.
300 deltagare kommer
Internationell bordtennistävling
för ungdomar till Helsingborg.
nytt jobb
Åsa Wirén
ny CFO för Scandic Hotels.
Magisk svit fortsätter
Göteborg vinner internationellt pris
för Hållbarhetsarbetet för femte året i rad.
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
RSS
rss_icon
Länkar
Saudi Arabien satsar 70 miljarder på mötesindustrin

KUNGARIKET SUDI ARABIEN lanserar sin första internationella kampanj för att marknadsföra landet som en destination för möten, incentives, kongresser och mässor genom att ställa ut på IMEX  i Frankfurt för första gången.

Med stöd av en PR-kampanj som planerats och implementerats av Londonbaserade Clareville Communications kommer denna marknadsaktivitet som genomförs av den Saudiarabiska kommissionen för turism och nationalarv  (SCTH) i samarbete med Saudi Exhibition and Convention Bureau att belysa det omfattande utbudet med fler än 600 förstklassiga hotell, kongressanläggningar och mässhallar som finns i alla de ledande städerna över hela landet.

Marknadsinitiativet är ett praktiskt steg i linje med Vision 2030, som offentliggjordes i april 2016, och beskriver hur ekonomisk och social politik ska prioritera om rikets ekonomi bort från sitt beroende av olja. Att bli värd för stora Business Events är ett de fokus på snabbare reformer man nu satsar på. Detta tillsammans med  turism och särskilt religiös turism, ska generera stora framtida intäkter för landet likväl som att kraftigt öka sysselsättningen.

Enligt det som kallas The National Transformation Plan, som är själva hjärtat i Vision 2030, investerar  SCTH nästan ofattbara 26 miljarder SAR (= 7 miljarder $ dollar) på stora initiativ runt om i landet.

Saudi Exhibition and Convention Bureau har endast funnits i fyra år och skapades med ett srakt mandat att utveckla mötesindustrin.

– Som världsomspännande mässa för incentiveresor, möten och evenemang är IMEX i Frankfurt det perfekta stället för att vi ska möta tusentals inflytelserika evenemangs- och mötesköpare ansikte  mot ansikte och visa dem möjligheterna i Saudiarabien och de många fantastiska faciliteter som vi kan erbjuda dem, säger Tariq A. Al-Essa, vd för Saudi Exhibition and Convention Bureau.

 

Foto: Anjum Hotel Makkah, Mecka, Saudiarabien, ett av 600 förstklassiga hotell.