platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Besöksnäringen i Eskilstuna levererar rekordhöga nivåer i omsättning och jobbtillväxt

Under 2016 ökade besöksnäringen i Eskilstuna sin totala omsättning med 228 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med elva procent mot året innan.

Besöksnäringen stod för en jobbtillväxt på nio procent och redovisade 1 534 årsanställningar.

– Eskilstunas utmaning är att skapa fler jobb och att få fler personer i arbete. Besöksnäringen i Sverige och i Eskilstuna har en stark tillväxt och är en jobbmotor framför allt för unga och nysvenskar, säger Martin Roos, vd för Destination Eskilstuna.

– Vårt fokus har sedan vi 2015 blev ett helägt kommunalt bolag skiftat från att jaga omsättning till att skapa fler jobb. Det är skönt att få ett kvitto på att vårt arbete tillsammans med näringslivet ger resultat.

Under förra året stod Eskilstuna för 32 procent av Sörmlands kommersiella övernattningar.

Tillväxten i staden under 2016 ligger på 16 procent och motsvarar en ökning med 47 131  gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar. I dagsläget utgör övernattning på camping 38 procent av Eskilstunas totala gästnätter inom kommersiellt boende.

Två tredjedelar av stadens gästnätter representeras av affärsresenärer och deltagare i möten och konferenser, en tredjedel av de kommersiella övernattningarna utgörs av fritidsturism.

– Möten och affärsresenärer är en väldigt viktig del. Deltagarna på ett möte spenderar i regel mer än dubbelt så mycket pengar som fritidsresenärerna under sitt besök här.

Men möten ger inte bara intäkter och skapar arbetstillfällen i Eskilstuna. Det bidrar även till att stärka stadens varumärke.

– Många gör sitt första besök här i samband med ett möte, de får en positiv bild av staden och kommer sen tillbaka med sina familjer, säger Emelie Gard, projektledare för Eskilstuna Convention Bureau som är en del av Destination Eskilstuna.

Enligt Micke Lönngren, evenemangschef för Destination Eskilstuna, fortsätter arbetet med att värva fler arrangemang till staden.

– Vi fortsätter vårt arbete i enlighet med kommunkoncernens evenemangsstrategi. Friidrotts-SM och musikfestivalen Gainesville är några exempel på evenemang vi har satsat på utifrån den strategin. Vi har också lagt stor kraft på att få med oss näringslivet som en stark samverkanspart i olika evenemang.

Han säger vidare att hotell- och restaurangföreningen har mobiliserat sig och att den är en viktig samverkanspart i såväl Parkfestivalen som nya Vårfestivalen där Å-loppet och Springpride ingår.

– Om vi tittar framåt har vi också en ny arena vilket möjliggör än fler musik-, kultur- och idrottsupplevelser för besökare och invånare, säger Micke Lönngren.

Trots en rekordhög ökning av övernattningar under 2016 gick Eskilstunas exportandel ner från elva procent 2015 till åtta procent.

Den främsta anledningen är en halvering av brittiska besökare under fjolåret. Ökningen av andra utländska besökargrupper vägde inte upp tappet på 2 700 brittiska gästnätter.

– Det är en trend som vi dessvärre förutsåg i samband med Storbritanniens Brexit. Trots att den ännu inte har genomförts tror vi att det har påverkat britternas resebeteende, säger destinationsutvecklare Maria Ringström.