platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic inleder samarbete för att minska matsvinnet

För halva priset eller lägre kan du nu köpa hotellfrukost, lunch, konferensfika eller middag som blivit över från dagens servering på Scandichotell i hela Sverige. Genom ett par enkla klick i appen Karma är du med och räddar mat som annars skulle ha kastats. Samarbetet mellan Scandic Sverige och Karma är rikstäckande med hittills cirka 30 anslutna Scandichotell och fler är på väg in.

Idag produceras mat för nio miljarder människor i världen, trots att vi ”bara” är drygt sju miljarder. I Sverige står restaurangbranschen för cirka 500 000* ton matavfall per år. Matavfallsfrågan är viktig på Scandic som har cirka 80 hotell med tillhörande restauranger i Sverige, vilket gör Scandic till en av de största restaurangkedjorna i landet. Med det kommer även ett ansvar och en ambition att minska CO2-utsläppen. Varje år har Scandichotellen i Sverige cirka sex miljoner gäster, sedan 2013 har avfallet minskat med 50 gram per gäst, från 120 gram till 70 gram, vilket gett en total minskning av matsvinn på 300 ton. Så ju färre rätter som läggs ut i appen desto bättre.

– Målet är att alla våra restauranger i Sverige ska vara anslutna, det är ett busenkelt sätt för oss att minska avfallet och bidra till en bättre miljö. Maten ska ätas, inte kastas och här kan kunder och gäster köpa god mat till ett väldigt bra pris, säger Thomas Fankl, ansvarig för Scandics restaurangverksamhet i Sverige.

Scandic blir den första hotellkedjan i Sverige att ansluta sig till det unga start-up-företaget Karma som sedan start haft en fantastisk tillväxt med cirka 4000 nya användare i veckan och en app som trendar på appstore. Karmas vision är att genom bästa och mest användarvänliga digitala tjänster underlätta för restauranger och caféer att sälja den mat som annars skulle kastats. Idag har Karma 40 000 aktiva användare och cirka 230 anslutna restauranger och caféer.

– Responsen från både konsumenter och restauranger har varit helt otrolig. Vi hade inte förväntat oss en sådan stark tillväxt redan från dag ett. Att Sveriges ledande hotellkedja nu väljer att samarbeta med Karma är ett fantastiskt bevis på att vår tjänst verkligen fungerar och hjälper våra kunder att minska sitt matsvinn på ett enkelt sätt, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.

Scandic arbetar sedan många är tillbaka med hållbarhet som ett av fokusområdena för koncernen. 1993 bestämde man sig för att bli en ledande aktör inom hållbarhet. ”Häng-upp-handduken” är till exempel en Scandic-idé som nu blivit till standard inom hotellvärlden. 1999 fick Scandic sin första Svanen-märkning.

Karma hittar du på appstore för iphone, ipad och iPod touch samt på Google Play för android. För mer information om Karma besök http://karma.life/. Mer information om Scandic och hållbaretsarbete finner du på www.scandichotelsgroup.com