platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
förädlar och förflyttar kunskap
VAK 2019
kommer till Halmstad med 700 deltagare.
Hotellnytt
Art Noveau
möter punk på Näsby Slott.
hotellnytt
Quality Hotel View expanderar
– endast 2,5 år efter öppningen.
hållbarhet
Uppsala
utsedd till Årets globala klimatstad.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässans styrkebesked

En av de högsta omsättningssiffrorna i företagets historia, ett kraftigt positivt resultat och över tre miljarder kronor till regionens besöksnäring. Det blev facit för Stockholmsmässans verksamhet förra året, och innebär att Nordens största anläggning ännu en gång befäster sin ställning som ledande i mötesbranschen.

Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg ser nöjd ut när han presenterar 2016 års resultat. Både över omsättningen på 658 miljoner kronor, och över resultatet efter avskrivningar som landade på 47 miljoner. Men allra viktigast är kanske ändå de effekter som företagets verksamhet hade på Stockholms besöksnäring.

– Vi är en kraftfull motor för många andra aktörer. Över en miljon människor kommer till våra event varje år, och de behöver någonstans att bo, någonting att äta och något att göra på kvällen när de är klara med sitt besök hos oss. Allt det här skapar inkomster och arbetstillfällen i stor skala.

En viktig faktor för det goda resultatet är de starka leveranserna från företagets stormässor. I en alltmer hårdnande konkurrens håller de ställningarna och fortsätter att attrahera både utställare och besökare långväga ifrån. Stockholm Furniture & Light Fair är väl etablerad som den största mötesplatsen i världen för skandinavisk design, och systereventet Stockholm Design Week utvecklas alltmer för varje år som går. Formex fortsätter att dra hela inrednings- och presentbranschen, och är alltid i fokus när det gäller att ange årets trender. Och Nordbygg tar alltmer plats som en viktig arena inte bara för byggbranschen utan för alla som är engagerade i samhällsbyggnadsfrågor.

– Även våra andra B2B-mässor levererade fint under året, till exempel säkerhetsmässan Skydd som växte i storlek. Många av B2B-mässorna får ett allt större kunskapsinnehåll med seminarier och workshops parallellt med produktutställningen, och det är tydligt att gränsen mellan ”mässor” och ”konferenser” blir alltmer ointressant. Vi skapar möten för olika branscher, helt enkelt, och sedan kan formatet för dessa möten variera, säger Patric Sjöberg.

De publika mässorna fortsätter att utvecklas till alltmer av upplevelserika och festliga event, som kan ge besökaren en tydlig ”jag-var-där”-känsla. Ett exempel på detta är Fitnessfestivalen, som i grunden är en mässa med utställande företag, men också ett träningsevent och en tävlingsplattform för besökarna.

Vid sidan av mässorna är konserter, nöjesaktiviteter och företagesevent ett växande segment för Stockholmsmässan, som under 2016 kunde välkomna bland andra Youtube-eventet Tubecon, teveprogrammet Talang, spelföretaget Kings företagsmöte Kingfo market, samt en konsert med den iranska storstjärnan Googoosh. Som vanligt hade man också glädjen att stå värd för ett antal internationella medicinska kongresser, där den största var tandläkarkongressen EOS, European Orthodontic Society.

– Alla dessa olika typer av evenemang ställer stora krav på anläggningen, och vi investerar löpande för att kunna erbjuda alla slags besökare en toppklassig upplevelse. Vårt trådlösa nät är i dag ett av de bästa i Europa, och under året lyfte vi även nivån på de fasta och rörliga ljud- och ljusanläggningarna vilket uppskattas stort av våra kunder. En investering i nytt skyltprogram gjordes under året, där digitala skyltar både inomhus och utomhus lyfter besökarupplevelsen och gör det betydligt lättare att hitta i de 114 000 kvadratmeter stora lokalerna, berättar Patric Sjöberg.