platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
RSS
rss_icon
Länkar
Globala vetenskapliga möten är ett strategiskt verktyg för destinationer

FÖR BÅGRA DAGAR SEDAN samlades 22 av landets Convention Bureaus i Stockholm för att tillsammans med representanter från sina respektive lärosäten diskutera hur vetenskapliga möten kan användas för att stärka Sveriges attraktionskraft.

Mötet genomfördes inom ramen för Team Sweden möten och evenemang, ett nätverk som Näringsdepartementet ansvarar för. Även representanter från Utrikesdepartementet och Utbildningsdepartementet deltog.

Deltagarna fick ta del av kunskap och erfarenheter från det pilotprojekt som Svenska Institutet och Karolinska Institutet har genomfört.

Syftet med projektet är att genom ökad samverkan utforma en modell för internationella vetenskapliga möten som stärker lärosätets och destinationens attraktionskraft.

Modellen utgör ett strategiskt verktyg för internationalisering, varumärkesarbete och att locka nya forskare.

En av de främsta utmaningarna för att få internationella vetenskapliga möten till svenska lärosäten är saknaden av incitament för att ta sig an värdskap, men även en bristande förståelse för mötens potential.

Därutöver finns det en utbredd okunskap om vilket stöd som finns att få internt, lokalt och nationellt.

– Tillsammans med våra respektive lärosäten har vi en stor möjlighet att främja Sverigebilden som kunskapsnation och skapa nya betydelsefulla internationella samarbeten, säger Sofie Lidholm, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus, SNCVB.

Nätverket är en ideell, icke vinstdrivande och opolitisk organisation med målet att göra Sverige till ett föregångsland inom mötesindustrin. SNCVB verkar efter två huvudfokusområden: affärsnytta och kunskapsutveckling.