platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Globala vetenskapliga möten är ett strategiskt verktyg för destinationer

FÖR BÅGRA DAGAR SEDAN samlades 22 av landets Convention Bureaus i Stockholm för att tillsammans med representanter från sina respektive lärosäten diskutera hur vetenskapliga möten kan användas för att stärka Sveriges attraktionskraft.

Mötet genomfördes inom ramen för Team Sweden möten och evenemang, ett nätverk som Näringsdepartementet ansvarar för. Även representanter från Utrikesdepartementet och Utbildningsdepartementet deltog.

Deltagarna fick ta del av kunskap och erfarenheter från det pilotprojekt som Svenska Institutet och Karolinska Institutet har genomfört.

Syftet med projektet är att genom ökad samverkan utforma en modell för internationella vetenskapliga möten som stärker lärosätets och destinationens attraktionskraft.

Modellen utgör ett strategiskt verktyg för internationalisering, varumärkesarbete och att locka nya forskare.

En av de främsta utmaningarna för att få internationella vetenskapliga möten till svenska lärosäten är saknaden av incitament för att ta sig an värdskap, men även en bristande förståelse för mötens potential.

Därutöver finns det en utbredd okunskap om vilket stöd som finns att få internt, lokalt och nationellt.

– Tillsammans med våra respektive lärosäten har vi en stor möjlighet att främja Sverigebilden som kunskapsnation och skapa nya betydelsefulla internationella samarbeten, säger Sofie Lidholm, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus, SNCVB.

Nätverket är en ideell, icke vinstdrivande och opolitisk organisation med målet att göra Sverige till ett föregångsland inom mötesindustrin. SNCVB verkar efter två huvudfokusområden: affärsnytta och kunskapsutveckling.