platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
digital utveckling
Venue4you
Den första globala, skräddarsydda bokningsplattformen av mäss- och kongressanläggningar.
Good News
Tyskland runt
med regionaltåg för 67 kronor.
möten och affärer
Umeå Congress
får uppdraget att leverera event och studioproduktion åt Akademiska Hus.
hotellnytt
Scandic Oceanhamnen öppnar idag
– hållbarhet i fokus.
Mässnytt
Nordic Live Expo AB
lanserar Nordic Mobility Conference & Expo på Kistamässan den 3-4 maj 2023.

Rekryteringsevent arrangeras i Västerås
för att underlätta för hotell och restauranger att hitta medarbetare.
nytt jobb
Anna Westerberg
blir ny Hotelldirektör för Yasuragi.
flygnytt
Arlanda
återöppnar terminal fyra.
Mässor skapar möten
Succé
på första samlade mötesplatsen inom hållbarhet.
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
RSS
rss_icon
Länkar
Globala vetenskapliga möten är ett strategiskt verktyg för destinationer

FÖR BÅGRA DAGAR SEDAN samlades 22 av landets Convention Bureaus i Stockholm för att tillsammans med representanter från sina respektive lärosäten diskutera hur vetenskapliga möten kan användas för att stärka Sveriges attraktionskraft.

Mötet genomfördes inom ramen för Team Sweden möten och evenemang, ett nätverk som Näringsdepartementet ansvarar för. Även representanter från Utrikesdepartementet och Utbildningsdepartementet deltog.

Deltagarna fick ta del av kunskap och erfarenheter från det pilotprojekt som Svenska Institutet och Karolinska Institutet har genomfört.

Syftet med projektet är att genom ökad samverkan utforma en modell för internationella vetenskapliga möten som stärker lärosätets och destinationens attraktionskraft.

Modellen utgör ett strategiskt verktyg för internationalisering, varumärkesarbete och att locka nya forskare.

En av de främsta utmaningarna för att få internationella vetenskapliga möten till svenska lärosäten är saknaden av incitament för att ta sig an värdskap, men även en bristande förståelse för mötens potential.

Därutöver finns det en utbredd okunskap om vilket stöd som finns att få internt, lokalt och nationellt.

– Tillsammans med våra respektive lärosäten har vi en stor möjlighet att främja Sverigebilden som kunskapsnation och skapa nya betydelsefulla internationella samarbeten, säger Sofie Lidholm, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus, SNCVB.

Nätverket är en ideell, icke vinstdrivande och opolitisk organisation med målet att göra Sverige till ett föregångsland inom mötesindustrin. SNCVB verkar efter två huvudfokusområden: affärsnytta och kunskapsutveckling.