platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
Sabis: Gemensamt ansvar ger nöjdare kunder

Stockholmsbaserade Sabis är verksamma inom tre affärsområden – butik, restaurang och hotell & möten. Familjeföretaget har cirka 750 medarbetare och arbetar efter visionen att skapa Stockholms bästa kundupplevelser inom mat och möten. Under devisen ”Jag är kundupplevelsen” har man under ett och ett halvt år lyckats höja kundupplevelseindex från 80 till 92.*

– Det är fantastiskt fina siffror som vi inte hade vågat hoppats på, på så kort tid. Det är ett kvitto på att det systematiska arbetssätt vi jobbar med för kundupplevelser fungerar och att alla på Sabis tar ansvar för kundens upplevelse, säger Caroline Cederblad, vd på Sabis.

Efter att ha titulerat sina medarbetare kundproffs och arbetat med att utveckla personlig service och bemötande valde man att lyfta satsningen ytterligare. Med ett gemensamt kundlöfte började man med att utbilda alla ledare inom företagets tre affärsområden. Ledarna i sin tur tränade sina medarbetare via olika övningar och satte upp mål för hur de ska förbättra kundupplevelsen på sin enhet. Fokus är att få alla kundproffs att imponera på kunden i alla möten.

– Det viktigaste är naturligtvis att våra kunder och gäster ger oss ett allt bättre betyg men vinsten är betydligt större än så. Alla våra ledare och medarbetare drar åt samma håll. Det gemensamma ansvar som alla medarbetare tar ökar vi-känslan och stärker oss som leverantör men också som arbetsgivare. Det känns både spännande och inspirerande att se hur vi utvecklar detta vidare 2017, säger Helene Pellvik, HR Generalist på Sabis.

 

* Siffran avser index för alla tre affärsområden gemensamt. Kundupplevelseindex = kundens totala upplevelse av bemötande från Sabis medarbetare. Mätningar genomförs två gånger per år.

 

Bilden: Joy Törnqvist är en av Sabis alla kundproffs som arbetar med att skapa kundupplevelser.

--------------------------------------------------------------------------------------------------Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett svenskt, helägt familjeföretag grundat 1874 som arbetar efter devisen ”Passion för mat”. Idag driver Sabis ett antal enheter i Stockholm inom tre affärsområden: Sabis Butiker med sju matbutiker, Sabis Restaurang & Deli  med tjugotvå restauranger och tio caféer samt Sabis Hotell & Möten med tre hotell och tre dagkonferensanläggningar. Sabis omsätter cirka en miljard SEK och företaget har idag 750 medarbetare.