nyheter
affärsresor
Globalt erbjudande
avgörande –Telenor utökar avtalet med Egencia.
Grattis!
​De vann
Svenska Mötespriset 2018.
statistik för nya kunskaper
Sverige
behåller sin position i ICCA-statistiken också för 2017.
internationellt nätverk
Meetx har certifierats
enligt IAPCOs standard.
Grattis!
Avalon Hotel i Göteborg
är årets internationella Choice-hotell.
event skapar möten
Fördjupat samarbete
mellan handbollslandslaget och Jönköping.
möten för nya kunskaper
Nordiskt möte
i Stockholm: Current Priorities and Future Challenges: Higher Education in the Nordic Region.
Rekord
All-time-high i eventmarknadsföring
– omsatte 4,3 miljarder kronor.
hotell
Scandic Hotels
öppnar i snabbväxande norska Voss år 2020.
ny teknik
Quality Hotel
lanserar röststyrning i möteslokalerna.
RSS
rss_icon
Länkar
Sabis: Gemensamt ansvar ger nöjdare kunder

Stockholmsbaserade Sabis är verksamma inom tre affärsområden – butik, restaurang och hotell & möten. Familjeföretaget har cirka 750 medarbetare och arbetar efter visionen att skapa Stockholms bästa kundupplevelser inom mat och möten. Under devisen ”Jag är kundupplevelsen” har man under ett och ett halvt år lyckats höja kundupplevelseindex från 80 till 92.*

– Det är fantastiskt fina siffror som vi inte hade vågat hoppats på, på så kort tid. Det är ett kvitto på att det systematiska arbetssätt vi jobbar med för kundupplevelser fungerar och att alla på Sabis tar ansvar för kundens upplevelse, säger Caroline Cederblad, vd på Sabis.

Efter att ha titulerat sina medarbetare kundproffs och arbetat med att utveckla personlig service och bemötande valde man att lyfta satsningen ytterligare. Med ett gemensamt kundlöfte började man med att utbilda alla ledare inom företagets tre affärsområden. Ledarna i sin tur tränade sina medarbetare via olika övningar och satte upp mål för hur de ska förbättra kundupplevelsen på sin enhet. Fokus är att få alla kundproffs att imponera på kunden i alla möten.

– Det viktigaste är naturligtvis att våra kunder och gäster ger oss ett allt bättre betyg men vinsten är betydligt större än så. Alla våra ledare och medarbetare drar åt samma håll. Det gemensamma ansvar som alla medarbetare tar ökar vi-känslan och stärker oss som leverantör men också som arbetsgivare. Det känns både spännande och inspirerande att se hur vi utvecklar detta vidare 2017, säger Helene Pellvik, HR Generalist på Sabis.

 

* Siffran avser index för alla tre affärsområden gemensamt. Kundupplevelseindex = kundens totala upplevelse av bemötande från Sabis medarbetare. Mätningar genomförs två gånger per år.

 

Bilden: Joy Törnqvist är en av Sabis alla kundproffs som arbetar med att skapa kundupplevelser.

--------------------------------------------------------------------------------------------------Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett svenskt, helägt familjeföretag grundat 1874 som arbetar efter devisen ”Passion för mat”. Idag driver Sabis ett antal enheter i Stockholm inom tre affärsområden: Sabis Butiker med sju matbutiker, Sabis Restaurang & Deli  med tjugotvå restauranger och tio caféer samt Sabis Hotell & Möten med tre hotell och tre dagkonferensanläggningar. Sabis omsätter cirka en miljard SEK och företaget har idag 750 medarbetare.