platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
växande turism
Ökad kryssningstrafik till Malmö
Nio fartyg till Malmö i år.
hotellindustri i förändring
Var femte svensk
vill ha hotellrum med kök.
kunskapsstatistik
UIA placerar Sydkorea och Seoul
högst upp på listan för första gången någonsin.
hotell
Elite Hotels
är tilltänkt operatör för kulturhushotellet i Skellefteå.
events kapar möten
Nytt stort ridsportevenemang
till Stockholm 2019.
på nytt jobb
Jessica Norberg
ny hotelldirektör på Haymarket by Scandic.
Hotellnytt
Scandic tecknar avtal
för nytt hotell i Helsingfors.
Umeå
Konferens med fokus på glädje i matematiken
lockar 800 deltagare från 49 länder.
möten skapar events
Estlands största vetenskapliga kongress någonsin,
EGOS, öppnar idag.
events skapar möten
Halmstad står som värdstad
för SM-veckan 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
IATA: Svensk flygskatt kostar 7 500 jobb

Flygindustrin i Sverige genererar 4,2 procent av BNP och skapar 240 000 jobb.

Nu har IATA,  International Air Transport Association, svarat på en förfrågan om den föreslagna svenska flygskatten för passagerare. Organisationen varnar för att skatten skulle kosta 7 500 jobb och påverka Sveriges ekonomiska konkurrenskraft negativt.

IATA betonar också utskottets egen bekräftelse på att den klimatpåverkan skatten skulle ha är försumbar.

Analysen från IATA om den "gröna skatten" som ger en höjning på upp till 430 kronor per biljett, visar att svensk BNP skulle vara fem miljarder kronor lägre till följd av effekterna av skatten.

Det innebär cirka en miljon färre passagerare och 7 500 färre jobb inom flygindustrin och den bredare ekonomin.

Dessutom skulle konkurrenssituationen för den svenska ekonomin sjunka, den sjönk från 22:a till 78:e plats i World Economic Forum, WEF, Cost Competitiveness Index, vilket är sämre än Finland, Norge, Danmark och Nederländerna.

Enligt Rafael Schvartzman, IATAs Regional Vice President för Europa, blir skatten katastrofal för den svenska ekonomin.

– Allt tyder på att förlagsställarna anser att det är värt att offra 7 500 svenska arbetstillfällen för att rädda 48 timmars värde av koldioxidutsläppen på landets vägar, säger han.

Rafael Schvartzman uppmanar svenska företag att övertala regeringen och se till att avvisa skatten på anslutningsmöjligheter.

– Sverige bör arbeta med europeiska och internationella partners för att lyckas med en befintlig flygklimatpolitik, och inte införa ineffektiva åtgärder som lamslår ekonomin samtidigt som det nästan inte blir någon positiv påverkan på miljön alls, säger han.

Flygindustrin har åtagit sig att minska sin miljöpåverkan och var det första globala näringslivsinititativ för att ställa om till de tuffare koldioxidmålen, inklusive koldioxidneutral tillväxt från år 2020, samt att  skära ned utsläppen till hälften av idag mellan åren 2005-2050.

I oktober förra året sågs ett genombrott i samförstånd mellan de 191 staterna vid International Civil Aviation Organization, ICAO, för en global klimatkompensation och minskningsplan för internationell luftfart, Corsia.

Förra året var ICAOs medlemsstater, däribland Sverige, överens om att CO2-utsläppen bäst hanteras genom en enda global marknadsbaserad åtgärd och erkände att Corsia bör vara det marknadsbaserade måttet för internationell luftfart.

– Genomförandet av nationella eller regionala skatter på toppen av Corsia är inte bara överflödig, det går även mot ICAO-avtalet och riskerar att fjärma staterna från att genomföra Corsia, säger Rafael Schvartzman.

Flyg inom Sverige och till europeiska stater omfattas av EU:s system för handel med utsläppsrätter, och flygbolag betalar för utsläpp och buller på svenska flygplatser.

Alla flygningar mellan Sverige och EUs medlemsstater, och över 90 procent av alla kommersiella flygningar mellan Sverige och länder utanför EU ska täckas av Corsia.

IATA representerar 265 flygbolag vilka omfattar 83 procent av den globala flygtrafiken.