platsannonser
nyheter
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
nytt jobb
Clarion Arlanda
får ny hotelldirektör.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan tidigarelägger expansion av eventytor

Utmaningar med kapacitet och stor internationell efterfrågan gör att Svenska Mässan-koncernen skyndar på planerna för ytterligare expansion av nya och flexibla mötesytor.

Det rör sig om en påbyggnad med ytterligare ett plan på redan existerande hallar, vilket ger en ökad yta på cirka 14 000 kvadratmeter. Påbyggnaden inkluderar även ett scenhus.

– Vi är i ett enormt behov av större kapacitet, säger Carin Kindbom koncernchef och vd för Svenska Mässan. Vår nationella mäss- och mötesaffär växer och den internationella marknaden har ökat explosionsartat sedan vi för två år sedan invigde vår nya mötesplats efter att ha gjort vår största investering någonsin.

Investeringen på 1,2 miljarder kronor innebar bland annat ett tredje torn som gjorde Svenska Mässans hotell Gothia Towers, med sina 1 200 rum, till ett av de tio största hotellen i Europa.

Det har bidragit till en stor efterfrågan från bland andra större globala bolag som vill förlägga sina konferenser och möten, sitt boende och restauranger under ett och samma tak.

– Vi behöver addera flexibla mäss- och mötesytor för att möta marknadens krav och för att vara fortsatt internationellt konkurrenskraftiga. En påbyggnad gör också att vi är först i Skandinavien att bygga en mässanläggning i två nivåer, säger Carin Kindbom.

De nya hall- och mötesytorna ligger därmed på ett tredje plan, och ger förutsättningar för mässans strategi att flytta upp viss verksamhet och frigöra ytor i markplan som samspelar bättre med omgivningarna.

– Det kan exempelvis röra sig om shoppingstråk och andra faciliteter på markplan. Parallellt arbetar vi med att bygga ut våra entréer, vilket är nödvändigt med tanke på de byggnationer som ska pågå framöver runt Korsvägen.

I december 2015 lämnade koncernen in en begäran om planbesked för en utbyggnad av mötesplatsen som under en femtonårsperiod bland annat omfattar två nya torn, en ny arkad, utbyggda entréer och påbyggnaden av ytterligare ett plan.

Expansionsplanerna forceras nu, men delvis i en annan ordning för att snabbare kunna möta efterfrågan på flexibla mötes- och eventytor.

De två nya planerade tornen med bland annat utökad hotellkapacitet kvarstår. Målet är en hotellkapacitet på cirka 2000 rum för att möta det stigande intresset för stora internationella evenemang.

– Vår ambition är att fortsätta växa och bidra till Göteborgs näringsliv och attraktionskraft, säger Carin Kindbom. Visionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, och för att nå dit krävs att vi satsar och vågar. Det motsatta är inget alternativ om vi ska möta konkurrensen på den globala marknaden.

Svenska Mässan är en ekonomiskt fristående stiftelse och har inga ägare eller investerare.

– Alla investeringar sker på egna meriter och allt överskott återinvesteras i verksamheten, säger stiftelsens styrelseordförande Roger Holtback. Vi har tack vare en god ekonomisk utveckling de senaste åren finansiella muskler för att kunna säkerställa en fortsatt nödvändig, spännande och kraftfull utveckling av anläggningen.

 

Bilden: Illustration av påbyggnaden med flexibla mäss- och möteshallar samt scenhus.