platsannonser
nyheter
mat och möten
Göteborg är en av världens bästa matdestinationer!
enligt National Geographic.
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
RSS
rss_icon
Länkar
Internationella affärer tar Svenska Mässan till nya ekonomiska höjder

För tredje året i rad sätter Svenska Mässan såväl besöks- som omsättningsrekord. Under 2016 ökade Svenska Mässan koncernen, där Gothia Towers ingår, det totala antalet besök med 3,5 procent till drygt 1,8 miljoner. HUI Research beräknar därmed att Svenska Mässans turistekonomiska effekter till staden uppgår till 2,7 miljarder kronor. Koncernen gör en toppnotering med drygt 1,2 miljarder kronor i omsättning.

– Aldrig förr har efterfrågan internationellt varit större, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan. Vi ser en markant ökning och arrangerade 2016 flera stora internationella företagsevent vilket är resultatet av en medveten strategi om att stärka vår position på den globala marknaden.

– Internationellt är det oerhört attraktivt och en enorm styrka att vi kan erbjuda allt under ett tak, säger Carin Kindbom. Gothia Towers är med sina 1200 rum ett av Europas tio största hotell och tillsammans med mässhallar och mötesrum, restauranger, spa och andra faciliteter gör det anläggningen unik i sitt slag.

Omsättningen för Svenska Mässan koncernen uppgick 2016 till 1255 miljoner kronor (1182), en ökning med sex procent jämfört med 2015. Sammantaget för de två senaste åren, 2015-2016, har den organiska tillväxten sammanlagt varit 35 procent.

– Denna oerhört positiva utveckling visar tydligt att våra investeringar har varit helt rätt och har drivit nya affärer och tillväxt, säger Carin Kindbom.

Resultatet efter avskrivningar uppgick till 129 miljoner kronor, vilket stärkte soliditeten ytterligare.

– För Stiftelsen Svenska Mässan är lönsam och uthållig tillväxt en förutsättning för att fortsätta driva utvecklingen framåt och vara till nytta för näringslivet, fortsätter Carin Kindbom.

– Vårt resultat gynnar inte bara oss, utan hela Göteborg. Våra besökare spenderar både tid och pengar i såväl staden som regionen, inte minst shopping, taxi, hotell, restauranger, museer och andra sevärdheter, säger Carin Kindbom.

Under 2016 slog även flertalet mässor tidigare års utställar- och besöksrekord. GöteborgsVarvet Expo gjorde succé när den arrangerades för första gången på Svenska Mässan och Bokmässan lockade storpublik med sitt mässprogram.

– Vår största utmaning nu är bristen på flexibel mötesyta, säger Carin Kindbom. Vi har slagit i taket och behöver större kapacitet för att kunna tacka ja till och välkomna flera globala bolag och event, mässor, kongresser och konferenser. Inom kort kommer vi därför att presentera en tidigarelagd plan för expansion och nya ytor ”på höjden”. Steg ett handlar om att vi bygger flexibla mötesytor på ytterligare ett plan, avslutar Carin Kindbom.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om Svenska Mässan

Svenska Mässan koncernen, där Gothia Towers ingår, ägs av Svenska Mässan Stiftelse med syftet att främja näringslivet. Stiftelsen är ekonomiskt fristående vilket innebär att det inte finns några ägare eller investerare. Alla investeringar sker på egna meriter och allt överskott återinvesteras i verksamheten. Svenska Mässan koncernens vision är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

 

Fakta om HUI Research rapport

Svenska Mässan koncernen genererade, enligt HUI Research, totalt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborgsregionen under 2016. Det är en ökning med 3,8 procent jämfört med 2015. Pengarna spenderades främst inom kultur, shopping, hotell, restauranger, taxi, med mera.

Totalt gjordes 1 832 909 (1 770 676) besök på Svenska Mässan under 2016 vilket motsvarar 3,5 procent fler jämfört med 2015. Inräknat är besökare på mässor, möten, hotell och restauranger.

 

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se