platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala Konsert & Kongress ökade omsättningen med 13 procent

Uppsala Konsert & Kongress (UKK) gjorde år 2015 ett mycket stabilt ekonomiskt resultat.

Förra året stärktes resultatet och ekonomin förstärktes ytterligare då verksamheten visade ett betydligt bättre resultat än budgeterat.

Intäkterna har ökat kraftigt samtidigt som kostnaderna balanserats, rapporterar UKK som under förra året ökade sin omsättning med 13 procent.

Fler besökare, fler evenemang än någonsin på scenerna och en större andel internationella kongresser fyllde huset under 2016.

– Samtidigt som vi har utvecklat verksamheten och expanderat har vi stärkt ekonomin, säger Lena Åberg Frisk, vd och konstnärlig ledare.

Mot föregående år förbättrades det ekonomiska resultatet med 20 procent. Även antalet besökare i huset ökade med 55 000 personer jämfört med året innan, till totalt 533 494.

– Det som gläder mig mest med de ökade publiksiffrorna är att vi har lyckats locka fler och nya målgrupper. Vi vill vara ett hus för alla och dit är vi på väg.

Satsningen på att bredda utbudet och utveckla verksamheten har burit frukt. Förra året genomfördes 273 kulturevenemang i flera olika genrer (mot föregående års 249), varav 114 i egen regi (föregående år var motsvarande siffra 96).

Av de 273 kulturarrangemangen vände sig 23 procent till barn och unga. Andelen evenemang med fri entré ökade till 17 procent.

Även på konferens- och kongressidan var 2016 ett riktigt bra år. Antalet internationella möten ökade med 112 procent, mer än fördubblades, jämfört med föregående år.

Även antalet stora möten, över 500 deltagare, ökade med 43 procent, vilket bidrar till att stärka Uppsala som destination och genererar hotellnätter, restaurangbesök och handel.

– Vår ambition är att utnyttja husets fulla potential. Förra året närmade vi oss det målet genom att etablera en helt ny scen, göra mer för barn och unga, utveckla lördagssatsningen Market, visa mer konst och överhuvudtaget bredda utbudet. Samtidigt fortsätter vi att värna om kvalitet och angelägenhet. Vi ska inte växa bara för växandets skull, säger Lena Åberg Frisk.