platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala Konsert & Kongress ökade omsättningen med 13 procent

Uppsala Konsert & Kongress (UKK) gjorde år 2015 ett mycket stabilt ekonomiskt resultat.

Förra året stärktes resultatet och ekonomin förstärktes ytterligare då verksamheten visade ett betydligt bättre resultat än budgeterat.

Intäkterna har ökat kraftigt samtidigt som kostnaderna balanserats, rapporterar UKK som under förra året ökade sin omsättning med 13 procent.

Fler besökare, fler evenemang än någonsin på scenerna och en större andel internationella kongresser fyllde huset under 2016.

– Samtidigt som vi har utvecklat verksamheten och expanderat har vi stärkt ekonomin, säger Lena Åberg Frisk, vd och konstnärlig ledare.

Mot föregående år förbättrades det ekonomiska resultatet med 20 procent. Även antalet besökare i huset ökade med 55 000 personer jämfört med året innan, till totalt 533 494.

– Det som gläder mig mest med de ökade publiksiffrorna är att vi har lyckats locka fler och nya målgrupper. Vi vill vara ett hus för alla och dit är vi på väg.

Satsningen på att bredda utbudet och utveckla verksamheten har burit frukt. Förra året genomfördes 273 kulturevenemang i flera olika genrer (mot föregående års 249), varav 114 i egen regi (föregående år var motsvarande siffra 96).

Av de 273 kulturarrangemangen vände sig 23 procent till barn och unga. Andelen evenemang med fri entré ökade till 17 procent.

Även på konferens- och kongressidan var 2016 ett riktigt bra år. Antalet internationella möten ökade med 112 procent, mer än fördubblades, jämfört med föregående år.

Även antalet stora möten, över 500 deltagare, ökade med 43 procent, vilket bidrar till att stärka Uppsala som destination och genererar hotellnätter, restaurangbesök och handel.

– Vår ambition är att utnyttja husets fulla potential. Förra året närmade vi oss det målet genom att etablera en helt ny scen, göra mer för barn och unga, utveckla lördagssatsningen Market, visa mer konst och överhuvudtaget bredda utbudet. Samtidigt fortsätter vi att värna om kvalitet och angelägenhet. Vi ska inte växa bara för växandets skull, säger Lena Åberg Frisk.