platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Och vinnaren är:
Sigtunahöjden
Årets Hållbara Företag 2019
Events skapar möten
Dreamhack Masters
återvänder till Malmö.
HOTELLNYTT
Nu öppnar Åby Hotel
i Göteborg/Mölndal.
omvärldsanalys
150 nya lyxhotell
öppnade i Grekland år 2018.
Hållbarhet
Framgångsrikt miljöarbete
på Meetx.
omvärldsanalys
Thomas Frostberg
om ekosystemet för innovation 2019.
mat och möten
Niclas Jansson, Sigtunahöjdens köksmästare,
vann internationell kocktävling.
nya uppdrag
Johan Svensson ny ordförande
för Countryside Hotels.
events skapar möten
Evenemang genererade 213 miljoner till Kristianstads näringsliv
Åhus Beachhandboll drog flest eventbesökare till Kristianstad 2018.
Digimania
Svensk framgång på Hannover Messe
skapar nya samarbeten för Svenska Mässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Lund: Kongresser och konferenser omsatte 89 miljoner kr 2016

Lund är en mötesdestination som varje år är värd för flera internationella och nationella möten. Förra året möttes cirka 14 200 delegater i Lund, och tillsammans har de omsatt minst 89 miljoner kronor, visar Lund Convention Bureaus genomgång.

Beloppet är baserat på möten och konferenser med minst 50 deltagare och en övernattning, och vilka har inrapporterats till Lund Convention Bureau.

Utöver den siffran sker en mängd möten och konferenser hos akademin och det privata näringslivet. De är inte inrapporterade och därmed inte medräknade i statistiken.

– En investering i mötesindustrin är en bra affär för destinationen där mötet äger rum. Kongresser skapar också jobb inom hotell, kollektivtrafik, evenemangslokaler, restauranger, butiker med mera. Förutom turistekonomiska effekter så bidrar möten också till att stärka Lunds varumärke, säger Per Persson, turism- och näringslivschef i Lunds kommun.

Universitetet och kommunen har ett samarbetsavtal där respektive huvudman, LU Konferens och Lund Convention Bureau, har ett gemensamt uppdrag att förbättra samarbetet mellan parterna.

Syftet är att ytterligare utveckla staden och universitetet som mötesdestination och därigenom attrahera ännu fler kongresser och olika slags möten.

Uppdraget omfattar att skapa tätare samverkan med hotellen och mötesanläggningarna samt att utöka samarbetet inom befintliga nätverk som till exempel Visit Lund.

I veckan presenterades en årsrapport som visar vad LU Konferens och Lund Convention Bureau gjorde tillsammans förra året.

En av aktiviteterna är den årliga Mötesambassadörsmiddagen, vilken arrangeras tillsammans med Event in Skåne.

Tanken är att ambassadörerna bidrar till att stärka staden och universitetet som mötesplatser. De bidrar även till att attrahera fler möten och att sprida information om vikten och de positiva effekterna av möten.

Enligt Sofia Björk, projektledare för Lund Convention Bureau, blir relationen med mötesambassadörerna allt starkare.

– Flera av dem har ställt upp som talare på kongresseminarier, varit referenser i informationsmaterial samt delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter kring möten under exempelvis visningsresor och i workshops. Tillsammans skapar vi ett starkt nätverk, fullt av kompetens, erfarenhet och värdefulla kontakter, säger hon.

I kväll genomförs årets ambassadörmiddag på Tegnérs Matsalar i Lund.

– Ett viktigt syfte är att tacka och uppmärksamma alla de ambassadörer som har tagit på sig ett värdskap och visat ett Lund i framkant, säger Sofia Björk.